Egy motor, amely értelmetlenné teszi a többit

2012.02.28. 17:36 - vancat

Súlyos, beláthatatlan következményei lehetnek annak, hogy a Ford - amely immáron ismét a világ egyik legnagyobb és legsikeresebb autógyártója - megkezdte ezer köbcentis, háromhengeres Ecoboost becenevű motorcsaládjának csatasorba állítását. Más kérdés, hogy jó esetben ezek a következmények lehetnek akár kifejezetten pozitívak is...

Amikor az első hírek megérkeztek a kis Ford benzinmotorról, meggyőződésem volt, hogy - követve a divatot - készítettek egy rafinált ökomotort a környezetvédelem iránt elkötelezett autósoknak. (Tudom, ez a kategória kicsit faramuci, de azért léteznek ilyenek...)

Most azonban, amikor lehetőségem volt a Focusban kipróbálni az Ford Ecoboost 1.0-t, gyorsan rá kellett jönnöm, szó nincs itt ökomotorról. Ez valami egészen más. Csak, hogy tisztázzuk: ökomotor alatt én azt az erőforrást értem, amely az autó dinamikája szempontjából jelent némi kompromisszumot, viszont - nyugodt és lassú vezetési stílus esetén - cserébe a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátási értéket képes produkálni.

A Ford Ecoboost 1.0 azonban nem kifejezetten ilyen. Egyrészt a viszonylag nagytestű Focus és Focus Kombi mozgatása semmiféle akadályt sem jelent számára: nem kell pörgetni, nem kell kinyomni a szemét, nem kell visszaváltogatni és alacsony fordulaton, akár emelkedőn is kitűnő, széles nyomatékgörbével rendelkezik. Bizonyos szempontból tehát elképesztő mérnöki bravúr, amely rácáfol minden, a korábbi ezres háromhengeresekkel kapcsolatos sztereotípiákra.

Ráadásul nemcsak a teljesítményt, a nyomatékot, de a zajt és a rezgést illetően is. Gyakorlati tapasztalatok birtokában most már értem, miért merik a Fordnál bátran állítani, hogy a Focuson kívül az új B-Max, a C-Max, sőt a Gran C-Max is hamarosan megkapja ezt a könnyű és erős kis benzines turbómotort.

Az Ecoboost 1.0 tehát nem ökomotor. A lehetőségekhez képest környezetbarát erőforrás, amelynek fogyasztása még extrém terhelés esetén sem megy 8-8,5 liter fölé, nyugodt, kiegyensúlyozott vezetés mellett pedig kényelmesen képes hozni a 4,5-5 liter közötti átlagot. De nem 3 és nem 3,5 liter...

Magyarán, tökéletesen kiváltja és kivétel nélkül minden szempontból felülmúlja 1,4-es és 1,6-os társait. Elterjedésének legfontosabb következménye azonban nem ez lesz. Hanem az, hogy lényegében feleslegessé - legalábbis logikátlanná és kétségessé - teszi a kisebb koromszennyezés és meghibásodás szempontjából még mindig aggasztó dízelmotorok, a túlságosan bonyolult, nyersanyag- és energiaigényes hibridek, valamint számos kétezer köbcenti alatti egyéb benzinmotor létét. Nemcsak a konkurenciánál, de a Fordnál is...

Egyébként amennyire meggyőzően mozgatja a kompakt kategóriában nagytestűnek számító Focust, tulajdonképpen felvetődik a kérdés, nem lesz-e sok egy átlagos Fiestában - amelyben a tervek szerint hamarosan szintén ezzel a motorral váltják fel az 1,4-eseket és az 1,6-osokat. Valószínűleg nem sokan gondolták volna, hogy itt, a villanyautózás korszakának kezdete előtt nem sokkal, pont egy kis benzinmotor fogja egyértelművé tenni: összetett, túlbonyolított öszvérmegoldások helyett egy kicsi, egyszerű, de rendkívül hatékony háromhengeres benzinmotor lesz képes még egy kicsit késleltetni az - általam már nagyon várt - villanymeghajtású autós korszakot.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr204220545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reggie 2012.02.29. 13:34:46

Az a problema, hogy a diesel uzem hatasfoka jobb, mint a benzines uzem, igy maximum csak ideiglenesen veszi at a vezetest ez a benzines.

the cat 2012.02.29. 14:12:32

@Reggie:

Viszont a benzines - még a turbós is - egyszerűbb,
olcsóbb és lényegében nincs korom (részecske) szennyezés.

Reggie 2012.02.29. 18:31:08

@gatto nero: A benzinnel megvalosithato elmeleti maximuma az otto korfolyamat hatasfokanak nagyjabol 58,5%. A gazolajjal megvalosithato elmeleti maximuma a diesel korfolyamat hatasfokanak nagyjabol 65,5%. Ezek termikus hatasfokok, a mechanikai ennel rosszabb.

@the cat: Nyilvan, de a fogyasztas nem a bonyolultsagtol es a koromtol fugg. Marpedig az emberek elsosorban a fogyasztast nezik.

gatto nero 2012.02.29. 23:11:41

@Reggie:

Nem vagyok szakember, de nekem ez nem tünik
olyan nagy különbségnek, hogy ne tudnának felülkerekedni a benzinmotorok egyéb előnyei.

Reggie 2012.03.01. 08:12:28

@gatto nero: Ha igy lenne, akkor miert olyan keves a benzinmozdony?:)

vizsla_barat 2012.03.06. 04:50:58

@the cat: kezdjuk el belatni,hogy a hengerben uralkodo homerseklet emelesvel egyre tobb NOx kepzodik,ami magaval rantja az ammonia es N2O emisszio novekedeset. Nem beszelve a nanoreszecskek koncentraciojanak novekedesrol. Nincs messze a benzines reszecskeszuro...ezzel egyutt hajra Ford.

antiszarita 2012.05.25. 01:21:42

A dízel járgány ugyan valamivel kevesebet eszik de annyival többe kerül és annyival drágább a javítása, hogy ezek a kis benzines turbók jobban megérik. Modonyoknál, teherautóknál továbbra is a dízel lesz a nyerő.

HSD 2012.07.26. 13:08:53

"Valószínűleg nem sokan gondolták volna, hogy itt, a villanyautózás korszakának kezdete előtt nem sokkal, pont egy kis benzinmotor fogja egyértelművé tenni: összetett, túlbonyolított öszvérmegoldások helyett egy kicsi, egyszerű, de rendkívül hatékony háromhengeres benzinmotor lesz képes még egy kicsit késleltetni az - általam már nagyon várt - villanymeghajtású autós korszakot."

Nem késleltet ez az ég egy adta világon semmit sem, és a városban ugyanúgy megdöglik mint a többi nem-hibrid. A tartóssága és a megbízhatósága pedig még nem igazolódott be, a turbó és a magas hengerenkénti teljesítmény miatt várhatóan nem lesz fényes.

A szerzőnek nagy tehetsége van ahhoz, hogy a zsákutca megoldásokat éltesse lelkendezve.

ccvv 2013.02.14. 08:30:55

Sajnos az EB motornak, rengeteg olyan alkatrésze van, aminek méregdrága a javítása. Mint minden 'korszerű' motornak. Minden megmentett hatásfok-százalékhoz kell egy "kütyü", vagy valami okosság. Kettős tömegű lendkerék, megnövelt injektor-nyomás, egy-két-há turbó, változó geometria, többkörös hűtés, éjjelig sorolhatnám. NINCS frappáns hatásfok-növelés, azt már hetven (na jó, negyven) éve kitalálták...


süti beállítások módosítása