Súlyos, beláthatatlan következményei lehetnek annak, hogy a Ford - amely immáron ismét a világ egyik legnagyobb és legsikeresebb autógyártója - megkezdte ezer köbcentis, háromhengeres Ecoboost becenevű motorcsaládjának csatasorba állítását. Más kérdés, hogy jó esetben ezek a következmények lehetnek akár kifejezetten pozitívak is...
Amikor az első hírek megérkeztek a kis Ford benzinmotorról, meggyőződésem volt, hogy - követve a divatot - készítettek egy rafinált ökomotort a környezetvédelem iránt elkötelezett autósoknak. (Tudom, ez a kategória kicsit faramuci, de azért léteznek ilyenek...)
Most azonban, amikor lehetőségem volt a Focusban kipróbálni az Ford Ecoboost 1.0-t, gyorsan rá kellett jönnöm, szó nincs itt ökomotorról. Ez valami egészen más. Csak, hogy tisztázzuk: ökomotor alatt én azt az erőforrást értem, amely az autó dinamikája szempontjából jelent némi kompromisszumot, viszont - nyugodt és lassú vezetési stílus esetén - cserébe a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátási értéket képes produkálni.
A Ford Ecoboost 1.0 azonban nem kifejezetten ilyen. Egyrészt a viszonylag nagytestű Focus és Focus Kombi mozgatása semmiféle akadályt sem jelent számára: nem kell pörgetni, nem kell kinyomni a szemét, nem kell visszaváltogatni és alacsony fordulaton, akár emelkedőn is kitűnő, széles nyomatékgörbével rendelkezik. Bizonyos szempontból tehát elképesztő mérnöki bravúr, amely rácáfol minden, a korábbi ezres háromhengeresekkel kapcsolatos sztereotípiákra.
Ráadásul nemcsak a teljesítményt, a nyomatékot, de a zajt és a rezgést illetően is. Gyakorlati tapasztalatok birtokában most már értem, miért merik a Fordnál bátran állítani, hogy a Focuson kívül az új B-Max, a C-Max, sőt a Gran C-Max is hamarosan megkapja ezt a könnyű és erős kis benzines turbómotort.
Az Ecoboost 1.0 tehát nem ökomotor. A lehetőségekhez képest környezetbarát erőforrás, amelynek fogyasztása még extrém terhelés esetén sem megy 8-8,5 liter fölé, nyugodt, kiegyensúlyozott vezetés mellett pedig kényelmesen képes hozni a 4,5-5 liter közötti átlagot. De nem 3 és nem 3,5 liter...
Magyarán, tökéletesen kiváltja és kivétel nélkül minden szempontból felülmúlja 1,4-es és 1,6-os társait. Elterjedésének legfontosabb következménye azonban nem ez lesz. Hanem az, hogy lényegében feleslegessé - legalábbis logikátlanná és kétségessé - teszi a kisebb koromszennyezés és meghibásodás szempontjából még mindig aggasztó dízelmotorok, a túlságosan bonyolult, nyersanyag- és energiaigényes hibridek, valamint számos kétezer köbcenti alatti egyéb benzinmotor létét. Nemcsak a konkurenciánál, de a Fordnál is...
Egyébként amennyire meggyőzően mozgatja a kompakt kategóriában nagytestűnek számító Focust, tulajdonképpen felvetődik a kérdés, nem lesz-e sok egy átlagos Fiestában - amelyben a tervek szerint hamarosan szintén ezzel a motorral váltják fel az 1,4-eseket és az 1,6-osokat. Valószínűleg nem sokan gondolták volna, hogy itt, a villanyautózás korszakának kezdete előtt nem sokkal, pont egy kis benzinmotor fogja egyértelművé tenni: összetett, túlbonyolított öszvérmegoldások helyett egy kicsi, egyszerű, de rendkívül hatékony háromhengeres benzinmotor lesz képes még egy kicsit késleltetni az - általam már nagyon várt - villanymeghajtású autós korszakot.