A Fiat környezetbarátsága példamutató

2013.03.29. 05:57 - vancat

fiatka_2.jpgAmióta világszerte társadalmi és politikai elvárás az, hogy minden nagy cég rendelkezzen valamifajta komolyan vehető környezetvédelmi stratégiával, az autóiparban is mindenki felvértezte magát ilyenekkel. És zavarba ejtő a zűrzavar.

Egyre több a játék a szavakkal, a számokkal és az ígéretekkel. Minden nagyobb autómárka élen áll valamiben, ami köthető a környezet védelméhez, a zéró emisszióhoz, a fenntartható fejlődéshez. Mindenkinek van egy adata, mérőszáma, prototípusa, amivel igazolni igyekszik azt, ami az esetek döntő többségében abszolúte igazolhatatlan: azt tudnillik, hogy megtett minden elvárhatót a természet kíméletéért, az autógyártáshoz szükséges nyersanyagok és energia takarékos felhasználásáért, és a legyártott járművek viszonylagos tartósságáért.

Vannak persze olyan szereplői is a globális motorizációnak, akiknél azért sokkal több, mint szómágiával körített marketing a környezettudatos termékfejlesztés és modellkínálat. Kétségtelen például a Renault elkötelezettsége az elektromos autók mihamarabbi sorozatgyártásában, vagy éppen a Hondáé a megújuló energianyerő berendezésekkel együtt fejlesztett villanyhajtású két- és négykerekűek elérhetővé tételében. De ugyanígy elismerést érdemel a Fiat, amely egyelőre ugyan nem jeleskedik a - széria - villanyautó-fejlesztésben, viszont tényleg merész lépéseket tett a belsőégésű motorok ésszerűvé kicsinyítésében és széndioxid-kibocsátásuk csökkentésében. Immáron hatodik éve vezetik a legkisebb átlagos kibocsátást produkáló autógyártók világranglistáját.

A hangsúly itt az átlagoson van, hiszen - éppen az említett marketinges zöldmágia részeként - kifejezetten alacsony károsanyag-kibocsátású modellje kivétel minden gyártónak van. Olyan autógyárak, amelyek személy- és kisáruszállító kínálatuk döntő többségét kifejezetten környezetbarátnak számító modellekből rakják össze, viszont nagyon kevés. A Fiatnál van két motor, a kilencszázas, benzines, kéthengeres twin-air, amelynek létezik turbós, és még takarékosabb, tartósabb, turbómentes változata, valamint az ezerhármas JTD turbódízel, amelyekkel lényegében lefedhető a kínálat nagy része. Panda, Punto, 500, 500L, 500 XL, a készülő 500 X SUV, Qubo, a Dobló, a Panda Van, a Punto Van, Fiorino, Linea, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Nem is beszélve a földgáz/benzin kettős üzemű twin-air motorról, amelynek 86 g/km-es kibocsátását még egy elektromos autó is megirigyelheti. Ráadásul a Fiat másfél évtizede hisz a gázüzemben rejlő lehetőségekben, és kínál számos modelljéhez gyárilag gáztöltési lehetőséget, amivel nagyon régóta piacvezető a világban.

Ezeket a pragmatikus és nagy szériákat érintő környezetvédelmi lépéseket én sokkal többre becsülöm, mint amikor egy márka végighaknizza a világsajtót egy-egy elektromos kocsi prototípusával vagy éppen kisszériás modelljével, miközben tömegmodelljei az elvárhatóan szükségesnél sokkal többet szennyeznek.

Végül, de nem utolsó sorban a Fiat volt az egyik olyan gyártó, amely kimondta azt a sokak számára kellemetlen igazságot, hogy az autóvásárlók vezetési stílusa jelentősen befolyásolja a jármű környezetterhelését.
Így Földünk pusztításában vagy megóvásában a felelősségünk tényleg mindennapos és egyetemleges.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr565179159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2013.03.29. 09:29:22

Én azért nem írnám le a Fiat villanyautós fejlesztéseit.
Az 500-as és a Fiorino elettrica például teljesen szériakész.
Más kérdés, hogy mikor dobják piacra és hol.
Valószünleg kedvezőtlen villanyautóellenes gazdasági, adóügyi környezetben nem akarják, mert talán úgy vélik, nincs értelme.

gatto nero 2013.03.29. 15:49:42

@nagyfeszültség:

Én már elég sokat olvastam az elektromos 500-asról, talán éppen itt is...

tundrazuzmo (törölt) 2013.03.29. 16:35:48

Más sincs a Fiatokban, mint a nagy PR duma a környezetről.

Szén-dioxid lábnyom számítás történt-e már a gyártás egészére?

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2013.03.29. 19:31:23

Az 500 XL majd ősszel kerül bemutatásra. Magyarul egyébként, mivel mozaikszó, végig nagybetűvel írjuk a FIAT-ot.

MACSKANŐ 2013.03.30. 09:15:22

@tundrazuzmo:

Már az szimpatikus és környezetbarát, hogy
Európában gyártanak Európának és
nem szállítgatják keresztül-kasul a Földön az autókat és az alkatrészeket.


süti beállítások módosítása