Járművek a jövő múzeumaiba

2013.04.11. 08:06 - vancat

r2.jpgSoha, vagy legalábbis nagyon régóta nem látott innovatív pezsgést, újító kedvet, felszabaduló szellemi energiát hozott az autóiparba az elektromos autók megálmodása, megtervezése, a prototípusok, kis szériák és tervezett nagy szériák gyártásának előkészülete. Régóta elfeledett nevek, mint a zseniális Tesláé, vagy a Forddal egykor kooperáló Detroit Electricé került elő újra. Még az imázskifejezések és a típusnevek is bizsergetőek: e-tron, Twizzy, EV-neo, Zoe. Mintha mindenki kifejezetten új hangzású kifejezésekkel, fantázianevekkel, mozaikszavakkal szeretné egyértelműsíteni: itt és most bizony egy merőben új, elektromos motorizációs korszak küszöbén állunk - más kérdés, hogy nem egészen látjuk még pontosan, mikor is csöppenünk bele és mi is a kifutása.

Valóban a környezet védelme, vagy csak egy új és másfajta környezetszennyezés lesz az e-motorizáció eredménye?

Vannak gyártók amelyek kifejezetten ennek a villanykorszaknak az apropóján alakultak (Tesla), alakultak újjá (Detroit Electric). Vannak, amelyeknek kifejezett nehézséget okoz az új kihívásoknak megfelelni (gondoljunk csak az annyit reklámozott Opel Ampera kínos fiaskójára), és léteznek olyan autóipari multik, amelyeknek éppen az új, elektromos, ökológiai innováció révén sikerült újra megtalálni egykori fényüket, stílusukat, identitásukat.

A villanyautók tervezésében és sorozatgyártásában egyaránt elöljáró Renault először készített például egy "hagyományos" villanyautóflottát (Zoe, Kangoo, Fluance). Majd egy kifejezetten futurisztikus, trendi kis duóval, a mopedautószerű Twizyvel, majd - jövőre - a hátsókerékhajtású Twin Z-el állt/áll elő. 

Természetesen arról a több tucat, ha nem több száz kisebb gyártóról még nem is beszéltünk, amelyek a maguk speciális szakterületén (elektromos bringák, 2-3-4 kerekű villanymopedek, miniáruszállítók stb) alkottak az elektromos korszaktól ihletve igazán eredetit, jópofát és praktikusat: Ape, Mega, Aixam, Solex, Estrima, Matra, Casalini, Tazzari-Zero, hogy csak a számomra - szubjektíve - legkedvesebbek közül néhányat említsek.

Szóval akárhogyan is alakul a jövő, annyi már bizonyos a huszonegyedik század első évtizedének elektromos járműveiből, hogy igazán nagyszerű múzeumot tud majd létrehozni belőlük a múlt iránt érdeklődő utókor. Feltéve, ha ezek a villanyjárművek tényleg hozzájárulnak a Föld megőrzéséhez és ahhoz, hogy legyen utókor.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr465216258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása