Titokban érkező zöld újdonságok

2013.07.16. 05:41 - vancat

A legrosszabb állapot az, amikor egy országban, egy iparágban - történetesen az autóiparban, Magyarországon - már maguk a szereplők sem hisznek bizonyos termékeik eladhatóságában. Amikor már csak tisztességből, a nemzetközi terméklista követelményeihez igazodva, de mindenfajta motiváció, remény és reklám nélkül dobnak (vagy már nem is dobnak) piacra egyébként fontos, szimpatikus, jövőbe mutató, máshol ünnepelt újdonságokat. A mai magyar autópiac kicsit ilyen, de ez csak a kisebbik baj.

A nagyobbik az, hogy ennek a kis piacnak legalább a felét közvetve vagy közvetlenül az állami megrendelések teszik ki. Márpedig az állami megrendelésekkel vélhetően az a helyzet, amit egyik kedves kommentelőm az előző posztomhoz írt véleménye foglal össze leginkább: "a Porsche Hungária kivételezettsége nem politikusok szimpla korrupciója: valószínűleg titkosított államközi szerződések írják elő, hogy a győri beruházásokért cserébe milyen volumenben kell tőlük folyamatosan autót beszerezni."

Magyarán egy egyszerű, a titkos szerződésben nem szereplő mezei világcégnek még ezen a kis piacon sincsen sok esélye, hiszen legalább felerészben tudni lehet, hogy a kedves, államhoz/közpénzhez köthető vevő a versenyeztetés után bizonyosan Skodát, Volkswagent vagy Audit "választ" majd.

fotó3.jpgMarad a piac másik fele/felecskéje, amely szintén torz: a finom, takarékos, korszerű, zöld technikával szemben érdektelen, a féktelen, ostoba luxust kp-ban kifizetők, míg a másik oldalon nagyrészt fizetésképtelen, az autó mellé súlyos hiteleket is bevásárlókból áll össze.

Ezért aztán a magyar piacra szinte titokban, fű alatt, alig észrevehetően érkezik - vagy meg sem érkezik - számos olyan újdonság, amely máshol a motorizációs közérdeklődés homlokterében áll. Szabályosan nyomozni kell ahhoz, hogy vásárlóként információhoz jusson az ember például az új Fiat Pandában bemutatott TwinAir Turbo Natural Power motorról, amelynek CO2-kibocsátása 86 g/km, ami a piac messze legalacsonyabb értéke.
Holott ezzel az egyébként világszerte agyondíjazott motorral nemcsak nagyszerű és végtelenül takarékos városi, kiscsaládos autóvá válik az új Fiat Panda, de kisáruszállító-változatban kifejezetten költséghatékony (és öko) munkatársa lehetne futárszolgálatoknak és hozzájuk hasonló vállakozásoknak.

fotó1.jpgHiába a Honda CRV arca a szimpatikus és nagyszerű úszóbajnok, Gyurta Dániel, vélheteőn minden különösebb felhajtás nélkül érkezik meg nemsokára Magyarországra minden idők talán legkevésbé környezetszennyező, viszont teljes értékű SUV-ja, a HONDA CRV 1,6-os dízelmotorral szerelt változata, amelynek széndioxid-kibocsátása alig haladja meg a 100 g/km-t. Holott normál esetben ennek kellene az egész kínálat legnépszerűbb változatává válnia: mindazoknak, akik nem vontatnak nagyobb méretű hajót, lakókocsit és ritkán kerülnek - mondjuk a budapesti belvárosban - sivatagi homokviharba, bőségesen megfelelne a CRV minden kényelmét, konzervatívan futurisztikus eleganciáját kínáló ökováltozat is.

Ne legyen igazam, de sajnos attól tartok, nagyszerűsége és környezetbarátsága ellenére csak érdekes egzotikuma lesz a kis dízeles CRV a hazai piacnak. Miközben nálunk jóval gazdagabb országokban már bevezetése pillanatában ünnepelt és népszerű újdonság.

fotó2.jpgA magyar Renaultnál szinte hírzárlat van a megújult Kangooról, amelynek elektromos változata immáron a világ kedvenc villamos áruszállítója. Nyilván nem akarnak egy - nem nekik - kínos magyarázkodásba fogni arról, miért is nem tervezi a Renault elektromos autóinak nemhogy forgalmazását, de még bemutatását sem Magyarországon.

Mit is mondhatnának? Azt, hogy nem nagyon van Európában még egy ennyire környezetvédelem, megújuló energia és takarékosságellenes piaci környezet? Ahol az áruszállító villanyautó, a takarékos SUV és a szupertakarékos városi kisautó megmosolyogni való különcség, nem vonzó piaci áru? Sajnos Magyarország egy olyan hely, ahol a kormány megalakulása után a környezetvédelmi államtitkárt szabályosan kiparancsolták takarékos Honda Civic Hybridjéből és gyorsan átültették egy jóval nagyobb szabvány Skodába. És mindez megfordítva is igaz: Magyarország egy olyan hely, ahol a környezetvédelmi államtitkárt simán ki lehet parancsolni Honda Civic Hybridjéből és tudomásul lehet vetetni vele, hogy a környezetvédelem nem szempont a munkája során.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr205406623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2013.07.16. 21:04:20

Tényleg három zseniális autó: a CRV a világ kedvenc - és egyik első - SUV-ja, a Panda bájos és piacvezető, a Kangoo tette kedvessé annakidején a kisáruszállító kategóriát - most meg - ahogy vancat is írja, tényleg a legnépszerűbb elektromos áruszállító.
Érdekesek így egy cikkben, de van benne ráció.
Az, hogy a kis dízeles CRV milyen siker lesz - nem tudni, a Panda egyébként népszerű, ahogy a Kangoo is.
Csak az egész magyar piac annyira kicsi, mint egy-egy jobb német nagyváros egy kereskedése.

gatto nero 2013.07.16. 21:30:19

@nagyfeszültség:

A Panda cuki, a Kangoo bájos a CRV sármos.

MACSKANŐ 2013.07.16. 21:33:55

Az olasz szaksajtó csupa szuperlatívuszban írt előzetest az 1.6-os dízel CRV-ről.

www.alvolante.it/news/honda-cr-v-313689


süti beállítások módosítása