Tönkretette, aztán fanyalog

2013.08.13. 11:33 - vancat

Legkedvesebb internetes közlekedési portálom az iho.hu, az Indóház webes változata VO: Nincs új a nap alatt címmel cikket közölt nemrégiben, amelyben egy szakmai berkekben jól ismert közlekedési szakember, Arató Balázs fanyalgó véleményét osztja meg az olvasókkal a kormány által bejelentett Budapestet elkerülő vasúti körgyűrű, a VO megépítéséről.

Arató régi motoros a szakmában. Ahogy mondani szokták, megjárta a hadak útját: a kilencvenes években Demszky Gábor hosszú, küzdelmes Budapest főpolgármestersége alatt, a hivatal közlekedési ügyosztályvezetőjeként egyik fontos figurája volt annak a közlekedéspolitikának, amelynek eredményeit minden budapesti tapasztalhatja.

A szétgyalázott, lényegében műszakilag totálkáros 1-es és 17-es villamosvonal, az elhanyagolt metrók, a lepusztult buszpark, a mindent elborító és csak egy helyben pöfékelő autóáradat mind-mind Arató Balázs áldásos tevékenységét dicséri.

Persze korántsem csak az övét: főnökei és beosztottjai is kivették részüket a főváros közösségi közlekedésének szétzüllesztésében, a rosszul megtervezett bicikliút-hálózat néhány elemének színvonaltalan kivitelezésében, és általában: a végrehajtatlan/végrehajthatatlan fejlesztési álmok propagálásában, amelyek megvalósulásával Demszkyék évtizedekig altatták a fővárosiakat. Akik éppen ebből a kábításból felébredve hihették azt, hogy rémálmuk van, hiszen egy tönkrevert, szétgyalázott tömegközlekedésű világvárosra ocsúdtak, amit később Hagyóék még jól szét is loptak.

Arató Balázs most nem e bűnös brigád szakembereként, csupán egy éteri függetlenségű, szeplőtlen közlekedési szakemberként szól hozzánk az iho.hu tekintélyes weboldaláról. Szerinte felesleges a vasúti elkerülő gyűrű: drága, ráadásul a vasút úgysem képes felvenni a versenyt a közúttal, de egyébként nem is azzal kell versenyeznie. Stb. Stb. Stb.

Mintha csak 1972-t írnánk, és a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium ótvaros dumáját hallanánk. Igaz, Arató csak azért beszél/beszélhet, mert kérdezik, ráadásul egy olyan portálon, ahol szakmai véleményt mondani rangnak számít. És mivel való igaz, képzett közlekedési szakember, már csak pofátlanságának határtalanságán múlik, hogy nyugodt lelkiismerettel formál fanyalgó véleményt azokról, akik - vele ellentétben - legalább hisznek abban, hogy talán még felveheti a vasút a versenyt a közúttal és igenis versenyeznie is kell vele. Nemcsak a bevételért, a piaci pozíciókért, de egy magasabb rendű közérdekért, a fenntarthatóbb és biztonságosabb áruszállításért is.

A VO tervét a nyomvonaltól a finanszírozásig, a kihasználhatóságtól a logisztikai racionalitásig sok kritika érheti - és reméljük érni is fogja, mielőtt elkezdődik Magyarország ezredforduló utáni legnagyobb - és sajnos egyetlen igazán nagy - vasúti beruházása. De e kritikáknak az Arató Balázsénál sokkal magasabb erkölcsi színvonalon kell szakmaiságot képviselniük.

Annál a közpénzből annak idején sok-sok nyugat európai nagyváros környezetvédelmi terveivel megismerkedett Arató Balázsénál, aki a kilencvenes években még teli pofával hirdette, hogy Budapesten a kerékpár bizonyosan nem lehet valódi alternatíva a közlekedésben.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr705458772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

is 2013.08.13. 23:45:55

Ebben a cikkben a személyes gyűlölet dominál. Emiatt aztán tényszerűségben nem nagyon értékelhető. A közlekedésfejlesztésnek nincs sok köze ahhoz, hogy nincs pénz egy villamosvonal fenntartására, annak ellenére, hogy 5 évvel korábban még mindenki azt gondolta és úgy tervezte, hogy lesz rá. Az 1-es villamos vonala teljesen jó, mi a baj vele koncepcionálisan?

Ha a tömegközlekedést Demszkyék szétverték, akkor előtte nyilván jó volt. A posztíró szerint. Ezen a gondolaton viszont hadd nevessünk már együtt. A budapesti tömegközlekedés mikor volt jó? Soha.

ohjeee 2013.08.14. 00:09:44

@is: Nics pénz a fentartására, és úgy jó ahogy van???? Az 1-es??? Ja, és inkább nem vitték ki a kelenföldi pályaudvarig, hogy tolhassák a 4-es metrót. Annak az árának a töredékét kellett volna elkölteni, de az nem jó koncepció mi?

nu pagagyí 2013.08.14. 06:10:46

Elolvastam a másik cikket, hogy rájöjjek mi okozza a minősíthetetlen hangnemet a posztoló részéről. Arról szól az a másik cikk, hogy az egész vasúti szállítás komplex megújítása és az ezzel járó tetemes költég vállalása nélkül felesleges egy rahedli pénzt beleölni abba, hogy néhány rozsdás vagon körözni tudjon Budapest körül.

Ha van fantázia a dologban, talán bízza a kormány a magántőkére és minket adófizetőket kíméljenek meg attól, hogy Simicska ismét zsíros megbízást kapjon valamire, aminek semmilyen haszna nem lesz számunkra.

nagyfeszültség 2013.08.14. 07:45:31

@nu pagagyí:

A hangnem oka szerintem Arató Balázs személye.
Sajnos - és Arató szerencséjére - sokan már nem emlékeznek erre a sunyi, meghunyászkodó alakra, aki hagyta teljesen koncepciótlanná válni és szétesni, lezülleni a budapesti tömegközlekedést. Ráadásul egy igazi vaskalapos autópárti, bicikligyűlölő barom volt.
A hangnem gondolom ennek szól - bár nem tudok más fejével gondolkodni.

gatto nero 2013.08.14. 07:47:43

@nagyfeszültség:

Épen az a szerencséjük ezeknek az Arató féle arctalan felső középvezetőknek, hogy elfelejtődnek, aztán visszatérhetnek független szakértőként és senki nem kérdezi meg tőlük, hogy amikor rájuk volt bízva, miért nem csinálták.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.08.14. 08:48:49

@is: A budapesti tömegközlekedés most is nagyon jó. Az más kérdés hogy koszos büdös, de a vonalak, járatok kurvajók más városokhoz képest.

citrix 2013.08.14. 09:07:36

@enpera: Így van pontosan.Busz-metró-villamos-HÉV-földalatti-fogaskerekű-troli-libegő-sikló... éjjel-nappal Budapest.Mi van vidéken? 3 nagyvárosban 1-2 villamos,még néhányban helyi járatú autóbusz horror áron a járatok számához és a távolságokhoz képest.A főváros közlekedését százmilliárdokkal fejlesztik (kell is),a vidéket semmivel,szó szerint.

csavari 2013.08.14. 09:13:10

@is:

Érdekes vélemény a tényeket gyűlöletként kezelni! Ennek a gazembernek elévülhetetlen érdemei vannak a jelenlegi állapotokban! Furcsa módon a környező országokban is sokkal jobb állapotban van a vasút mint nálunk holott európa legjobb és legsűrűbb hálózatával rendelkeztünk egykoron! Sikerült ezt is tönkre tenni mint a mezőgazdaságot és az élelmiszer feldolgozóipart! Vicc kategória, hogy naponta gyulladnak ki a hév, troli és villamos szerelvények illetve nem tudnak közlekedni mert le kell zárni a sínek állapota miatt!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.08.14. 09:16:53

@citrix: nem csak vidék, hanem pl Brüsszelben is ezerszer szarabb :) de sorolhatnánk

Pepinke 2013.08.14. 09:22:37

@citrix: a közlekedés minőségét nem csak azon lehet lemérni, mennyi és milyen fajta eszköz alkotja.
Szegeden speciel "csak" villamos van és busz. Ráadásul szellősebbek a menetrendek is sokszor. Mégis jobban szerettem ott közlekedni, mint Budapesten.
Mondhatnánk, hogy lett 4-es metró, de milyen áron? Magyarorszég történetének legnagyobb korrupciója, nevetséges útvonal, 80 méteres megálló különbségek, stb... Amennyit arra költöttek, akár Budapesten, akár vidéken hatalmas fejlesztéseket lehetett volna csinálni...
Persze ez egy következmények nélküli ország, minden tekintetben. Kicsiben és nagyban is.

Judy Epokit 2013.08.14. 09:28:46

@is: Hát ha szerinted az egyes villamos fasza akkor vagy nem sűrűn használod vagy fiatal vagy. Amíg csak a Thököly útig tartott a vonal addig eszméletlen jó volt vele közlekedni ami a vonal bővítésével romlott, aztán a pálya romló állapota miatt egyre lassabban közlekedett. Legutóbb amikor mentem vele akkor a Kacsóh Pongrác úttól az Árpád hídig több mint 15 perc volt. Ez négy megálló plusz a folyamatos lassítások. Öt kilóméterre azért ez nem annyira jó.

kötözködő 2013.08.14. 09:32:39

Nem a cikk témájához kapcsolódik, de ha nem VO-t írnál, hanem V0-t, akkor talán többen értenék, hogy "vénullának" kell olvasni "véo" helyett.

glc 2013.08.14. 09:42:44

Hmmm... csak mert indexcímoldalas lett a blog, ideolvastam... na ebből a cikkből tényleg semmi más nem jön le csak az, hogy az Arató ilyen meg olyan... bakker azt hittem valami szakmai jellegű összefoglalás lesz a vasúti körgyűrűről, vagy érvek, szempontok...valami.. Na AZ érdekelne.
De ez így NULLA. Max egy pol.posztnak lehet tekinteni, erre most nagy igény van felsővezetési szinten :(

Tapmancs 2013.08.14. 09:48:00

@citrix: "a vidéket semmivel,szó szerint."

Azért némi fejlesztés történt, Győrről és Sopronról tudok nyilatkozni. Itt kiépítettek járműkövetést, a megállók "bemondják" és kiírják hogy mikor jön a busz. Ezen kívül sok jegyautomatát is telepítettek, amike lég intelligensnek tűnnek (bérletet is asszem lehet venni, és kártyával is lehet fizetni).

Egyébként nem vagyok kompetens mert nem használom az említett városok tömegközlekedését, de látom hogy ezek vannak. A járművekről nem tudok nyilatkozni.

is 2013.08.14. 09:54:53

@ohjeee: ovasni tudni kell. amikor tervezték, akkor azt ogndolták, hogy lesz pénz a fenntartására. kiderült később, hogy nincs. ettől még a koncepció, a terv, ami évekkel korábban született, még lehet jó. nem tudom, tudod-e követni az idősíkokat, vagy te ilyen kétdimenziós agyú vagy, minden most van, egyszerre, ok-okozat, meg időbeli sorrend már nem játszik nálad.

@Judy Epokit: detto. a terv volt jó 15 éve. a fenntartási költségek hiánya miatt ma szidni valakit, hogy 15 éve miért találta ki, baromság. a koncepció szó jelentése megvan?

is 2013.08.14. 10:00:17

@csavari: nyilván személyesen ő korrumpálta el azokat a milliárdokat, amik innen hiányoznak, és nem Hagyó, Simicska,Rogán, Hunvald és társai. a helyzet szar, ezen senki sem vitatkozik. az sajnos nem tény, hogy ezért ő lenne a felelős. a felelős az elsikkasztott milliárdos összeg, de azt meg nem ő sikasztotta el. na ez a tény.

citrix 2013.08.14. 10:02:03

@Pepinke: A 4-es metró a korrupció állatorvosi lova,amin mindent be lehet mutatni amit nem szabadott volna elkövetni.Csilliárdokba kerül,nem Gazdagréttől Káposztásmegyerig tart,nagyon sűrűek a megállók,egyáltalán nem indokolt ez a nyomvonal így ahogy van.Bizonyítani nem lehet de mindenki tudja miért volt rá szükség:kellett a pénz a pártkasszába és zsebekbe.És ez "csak" 1 vonal,a másik 2+1 felújítása se filléres tétel,a felszíni közlekedésről nem szólva.Vidéken jó ha 10-15 évente szereznek néhány lepukkant,minimum 800.000km-t futott Volvót nem működő klímával,csattogó futóművel és csúnyán füstölő motorral.Parasztvakításnak ez is jó:messziről jól néz ki.

Pepinke 2013.08.14. 10:04:40

@citrix: na ja. Csak akkor ilyenkor megkérdezem az embereket, hogy miért is nem kergetjük el a p****ba az ÖSSZES politikust és változtatjuk meg a rendszert magát.
Ezt helyrehozni nem lehet, csak lerombolni és valami újat felépíteni.

giriz 2013.08.14. 10:17:54

Teljes mértékben egyet értek a cikk írójával.

Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2013.08.14. 10:37:34

@ohjeee: jelenleg azért nem viszik ki a kelenföldi pu-ig, mert a xi. kerületi polgármester kitalálta, hogy a fehérvári úttól csak föld alatt szabad vinni a villamost...

jet set 2013.08.14. 10:57:48

@is: Nem a vonalvezetéssel van baj, hanem a jelenlegi állapotával. Lépésben tud haladni csak a villamos, annyira szar a pálya.

csavari 2013.08.14. 12:06:13

@is:

Te már csak tudod, biztos segítettél neki!

Judy Epokit 2013.08.14. 13:10:40

@is: Koncepcionálisan az örökmozgóval sincsen probléma az elképzelés jó, támogatom.

Demszky Budapestjével van/volt probléma. Nem vélem felfedezni a rendszerszintű gondolkodást. Ha szerinted az egy koncepció, hogy kitalálok és megépítek valamit amit aztán nem nem tudok megfelelően üzemeltetni akkor bizony igazad van.

Lehetet volna, hogy a földalatti emlékművét nem erőlteti és helyette a kötöttpályás közlekedésre fordítják ezt a rettenet pénzt.

Tehát a koncepcionálisan remek villamos vonal a gyakorlatban szarul működik.

xclusiv 2013.08.14. 21:57:43

@csavari:

te is csak személyeskedni tudsz...

Noha nem ismerem Arató Balázs tevékenységét, de azzal csak egyetérteni lehet, hogy csak akkor érdemes ilyen beruházásba fogni, ha az jó eséllyel megtérül. Sőt, csak akkor, ha jobb, azaz valószínűbb és/vagy nagyobb a megtérülése, mint bármi másnak, amibe ezen beruházás helyett lehetne borítani a százmilliárdokat.

Ehhez képest nem hangzott el érv a koncepció mellett se a kommentekben, se a post-ban. Sőt, a post még azzal a csudával is előjött, hogy "De e kritikáknak az Arató Balázsénál sokkal magasabb erkölcsi színvonalon kell szakmaiságot képviselniük."

Hogy micsudi? A kritikák szakmaiságának erkölcsi színvonala? És ezt így hogy?

Ha gyurcsány mondja, hogy orbán a közgéppel annyiért újíttat fel 160-ra vasútvonalakat, amennyiért a franciák 320-as tgv vonalat építenek, akkor ez mennyivel lesz kevesbé igaz, mintha nem ő mondaná?
És fordítva: ha orbán azt mondja, hogy gyurcsány/demszky tízszeres egységáron építi a 4-es metrót, mint a spanyolok Madridban, akkor ez mennyivel lesz kevésbé igaz csak attól, aki mondja?

És nézzük azt, amit a cikk fikáz: "Az elképzelés Arató Balázs szerint akkor kerülhetne újból napirendre, ha egyrészt sikerülne forrást találni a – lassan, de kiszámíthatóan – a műszaki működésképtelenség felé imbolygó magyar vasúthálózat legalább egy részének tartós műszaki szintentartására..."

Igaz? Naná. Hótt fölösleges Bp. körül vasúti körgyűrűt építeni, ha a vasúthálózat állapota miatt pl. egy Záhony-Hegyeshalom irányban közlekedő szerelvény menetidejét átlagosan 3%-al csökkenti, vagy ha ugyanezért napi átlag 10 szerelvény menne rajta. (A számok csak példák.)

És ez igaz akkor is, ha maga az antikrisztus mondja.,,,-

zsoci 2013.08.15. 23:52:29

@is: Az 1-essel több baj is van.
1, a semmiből megy a semmibe (mint sok másik is), magyarán lényesen távolabb kéne legyen a végállomása.
2, nyugodtan lehetne magasperonos (neadjisten lábakon magasvasút- a hungária gyürű elbírná) és akkor nem kéne felmászni rá. Ha meg magasxasút lenne, még az autóközelekdést sem zavarná feleslegesen.
3, Nem fonódik rá semelyik merőleges viszonylat sem, pedig kéne
4, Nem a megfelelő járművek vannak rajta.
5, A jelenlegi hosszabítási tervek és járműbeszerzés csak látszat megoldás, valójában nem jó semmire. Sokkal több fejlesztés kellet volan, nem ilyen tessék lássék.

Amúgy végtelen vajúdás után sikerült a legrosszab, felesleges kompromisszumoktól agyonnyomott V0 variációt kiválasztani. Ez így tényleg elég nagy kaka.

Az előző városvezetés tényleg belefojtotta a várost a kakába. Azonban ezt szép hagyományt a jelenlegi is mardéktalanul folytatja. Különösen a dilletánsok a BKK-ban.


süti beállítások módosítása