A Greenpeace - számomra mértékadó - ajánlása szerint az ökotudatos ember megelégszik olyan autóval, amely négy litert fogyaszt száz kilométeren. Nos, ennek a kritériumnak éppen megfelel az új és igen tetszetős Honda Civic Tourer, amelynek kombinált átlagfogyasztása, 3,8 liter, károsanyag-kibocsátása pedig 99 g/km. Mindez ráadásul 120 lóerős teljesítmény mellett. Miközben nem is egy kis, városi autóról, hanem egy család számára is ideális, kifejezetten jól pakolható nagy kombiról beszélünk.
A Honda Civic Tourer bemutatásával a japán mérnökök bebizonyították, hogy nem csak kisautóban (Jazz), SUV-ben (CRV) tudnak decens, de sármos, minőségi és majdnem mindenkinél takarékosabbat alkotni. Azt is mondhatnánk: valahogy így kell a kompakt kategóriában kombit csinálni. Ilyen szépek, ilyen ökot és ilyen jó minőséget.
Sokszor és sok kedves kommentelőmtől megkaptam már azt a kritikát, hogy egy környezetvédő blogon miért mutogatunk autókat, hiszen lényegében mind egyformán szennyező és összeegyeztethetetlen a zöld normákkal. Azt magam is vallom, hogy a legzöldebb autó természetesen a meg nem vásárolt autó és a legökobb utazás az, amikor autónk helyett a vonatot, a városi tömegközlekedést, a lassan és méltatlanul feledett lábunkat (a vele való közlekedést régen úgy hívták: gyaloglás) vagy a kerékpárt használjuk. Magam, és remélhetőleg egyre többen, így is teszünk.
De ettől függetlenül nem értek egyet azzal, hogy ne kellene megmutatni a feltűnően jó és a feltűnően rossz példákat az autóiparban. Gondoljunk csak bele, hogy az itt említett és egy egész család számára elegendő Honda Civic Tourer egy nagyságrenddel kisebb fogyasztással és károsanyag-kibocsátással közlekedik, mint például az Opel legkisebb, legfeljebb két személynek kényelmes városi minije, az Adam.
Szóval botrányosan nagy a szóródás, és a kilométerenkénti 2-3 literes, valamint 20-40 grammos széndioxid-kibocsátási különbség igenis számít. És amelyik gyártó érdemben igyekszik ezt minimalizálni (nincsenek túl sokan), annak terméke igenis ér egy posztot, vagy akár egy like-ot.
De visszatértve a Greenpeace - számomra mértékadó - környezetvédelmi ajánlásaihoz: azok között az is szerepel, hogy a mai technológiai fejlettség mellett nyugodtan közlekedhetnénk két liter körüli fogyasztású autókkal is. A mérnököknek ehhez több motiváció kellene, nekünk vásárlóknak pedig ki kellene nyilvánítanunk, hogy az extrák, a luxus egy részéről igenis hajlandóak vagyunk lemondani a takarékosság és a környezetvédelem érdekében.
Ami meg a Honda Civic Tourert illeti: esetében semmilyen kényelemről, extráról sem kell lemondanunk. Csak vezetnünk kell megtanulni környezettudatosan ahhoz, hogy tényleg hozni tudja a gyártó által ígért, zöld szempontból igencsak vonzó fogyasztási értékeket.