Öröm, bár megkésett öröm pillanatai ezek a budapestieknek és mindenkinek, aki számára fontos a korszerű, környezetbarát nagyvárosi tömegközlekedés. Úgy tűnik, végleges a döntés, minden kifogás, fellebbezés, felülvizsgálat lezárult és eldőlt: jövő évtől a CAF Urbos3 típuscsaládba tartozó, korszerű és nagyon szép spanyol villamosok érkeznek a fővárosunkba.
Granada, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád, Nantes és Debrecen azok az európai városok, ahol már járnak ilyen típusú járművek. Természetesen idehaza az új, alacsonypadlós, korszerű járművek csak a torta habjai, hiszen ami a legfontosabb: alattuk megújulnak a villamospályák, megállók, jelző és utastájékoztató berendezések, valamint az állomások.
Mint a hivatalos tájékoztatásból kiderül: a 37 darab villamosból álló spanyol flotta első példányait jövőre veheti át a BKK. A közlekedésszervező cég kétféle hosszúságú villamosokat szerez be: 25 darab 34 méteres, valamint 12 darab 56 méteres szerelvényt, mintegy 44,1 milliárd forint értékben. A rövid változat 34,2 méter hosszú és 200 fő szállítására alkalmas, melyből 46 ülőhely áll rendelkezésre. A hosszú változat 55,9 méteres és 345 fő utazhat rajta, melyből 81 utas foglalhat helyet a kárpitozott üléseken. A villamosok egységesen 2,4 méter szélesek.
A rövidebb, 34 méteres villamosok a megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalon állnak forgalomba. A beruházás kapcsán új villamospálya épül a Margit híd és a Batthyány tér között, illetve megújul a 17-es vonal, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is hosszabb 56 méteres szerelvények a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra kerülnek.
De térjünk vissza egy pillanatra erre a furcsa nevű budai fonódó hálózatra. Tudvalevő, hogy általában minden nagyberuházást viták, késések, túlköltekezések és korrupció kíséri. A mi budai fonódónknak azonban volt egy olyan negatív kísérőjelensége, amelyet még a felsoroltaknál is sokkal felháborítóbb, érthetetlenebb és elfogadhatatlanabb.
Ez a kísérőjelenség pedig nem más, mint Láng Zsolt második kerületi polgármester. Ritka eset a magyar közéletben, ami történt: Láng Zsolt egészen pofátlan nyíltsággal, formálisan és informálisan, minden erejével, hatósági jogkörével hosszú évekig akadályozta a budai fonódó megvalósulását. Ráadásul Lángot az sem zavarta, hogy viselkedését Tarlós István fővárosi polgármestertől Bús Balázs óbudai elöljárón át Vitézy Dávidig a jobboldalon is szinte mindenki elképedéssel fogadta, és ennek hangot is adtak a nyilvánosság előtt.
Szerény számításaim szerint csak ennek az átlagosnál kicsivel rosszabb külsejű, köpcös kis figurának a ténykedése alsó hangon fél évtizeddel hátráltatta azt, hogy megkezdődhessen a budai fonódó villamoshálózat kialakítása.
Mindez két dolog miatt kívánkozik ebben az ünnepi pillanatban ide:
1. Ne felejtsünk! Se a korábbi szocialista városvezetők korrupcióit, se Láng súlyosan közösségellenes és közpénzherdáló viselkedését.
2. Ha Tarlós István - szerintem alapvetően helyesen - úgy határozott, hogy egy súlyosan korrupt, hazudozó egykori főpolgármester, Demszky Gábor még annak ellenére se legyen meghívva a 4-es metró átadására, hogy annak elkészültében tényleg vannak érdemei, nos, akkor nagyon remélem, hogy Láng Zsoltot a közelébe se engedik majd az elkészült budai fonódó átadási ceremóniájának.
Abban viszont sem Demszkynél, sem Lángnál nem reménykedhetünk, hogy akár egy büntetőeljárás keretében is kivizsgálják ennek a két, Budapest fekete könyvében garantáltan bérelt hellyel rendelkező sötét figurának a ténykedéseit.