Focus-osztály, vigyázz!

2014.09.27. 11:04 - vancat

focus.jpgNéhány európai szakújságíró előszeretettel aposztrofálja Golf-osztálynak az autógyártás úgynevezett kompakt kategóriáját.

Szívük joga.

Viszont a tény az, hogy ha a kompakt kategóriát hitelesen, egyetlen globálisan domináns modellről akarjuk elnevezni, akkor az csak a Focus lehet. Ugyanis amíg a Golf Európa egyik sikermodellje, a Ford Focus a világ legnagyobb darabszámban értékesített, vagyis a földgolyó legkedveltebb személyautója.

Mindezt csak azért tartom fontosnak tisztázni, hogy leszögezzük: ha a Ford Focus megújul, az valódi világesemény. Ha pedig a Ford Focus motorizációja akár csak néhány százalékkal takarékosabb lesz, az fontosabb zöld hír, mint egy néhány ezer, vagy tízezer példányban készülő "zöld" autó megjelenése a piacon.

Ha röviden össze kellene foglalnom a helyzetet, akkor azt mondanám, hogy műszaki szempontból az új Ford Focus a nagy, de nagyrészt nem eléggé kihasznált környezetvédelmi lehetőségek modellje.

Szép, letisztult formájú autó, amelynek extrafelszereltségeivel a Ford tűzijátékszerű látványtárát vonultatja fel mindannak, ami ma egy autóban, aktív és passzív biztonságban, információs és kommunikációs technológiában létrehozható. Ez, az egyik oldalról szédítően vonzó felszereltség arzenál, amely gyakorlatilag minden létező biztonsági, kényelmi és kommunikációs társadalmi igényre minőségi módon reagál, felveti azonban az autóipar talán legsúlyosabb jelenlegi környezetvédelmi dilemmáját is.

Azt tudnillik, hogy hiába készülnek egyre tökéletesebb hatásfokkal, egyre alacsonyabb károsanyag-kibocsátással a belső égésű gépjármű hajtóművek, mindeközben az egyre újabb és újabb luxusigények többletsúlyban és többlet-áramfelvételben a megtakarított tüzelőanyag nagy részét újra elégetik.

Egy talán közérthető példával élve: ha összehasonlítjuk az 1998-as, első generációs - Év autójaként debütált - 1,4-es benzines Ford Focus súlyát, áramfelvételét, fogyasztását a most bemutatott 2015-ös modellével, akkor nem lesz nehéz belátnunk, hogy hiába lépünk egyet előre, ha utána rögtön kettőt hátra is megteszünk.

Pedig az egyes Focus súlya, áramfelvétele összepárosítva a mostani Focus modell - többször, abszolút jogosan az Év motorjává választott - 1.0 Ecoboost motorjával, meggyőződésem szerint gond nélkül hozná a száz kilométerenkénti háromliteres fogyasztást.

Mindez persze nem Ford-specifikus probléma, de nagyon azt érzem: amit mostanában kibocsátáscsökkentésben, környezetvédelemben megnyerünk a vámon, azt elvesztjük a réven.

Sokszor eljátszom a gondolatkísérlettel: egy ilyen világkedvenc modell esetén, mint a Ford Focus, amelynek annyiféle kontinens annyi piacán van számtalan modellvariánsa, miért ne lehetne egy Eco Basic változata is?

Egy olyan igazi öko Focus, amelyet kifejezetten azoknak a millióknak szánnak, akik környezettudatosságból hajlandóak lemondani a kütyüalapú konzumidiotizmusról, kellemes, de valljuk meg, igazából felesleges luxus kényelmi extrákról, viszont ragaszkodnak a megnyerő Focus formához és a meggyőző Ecoboost motorhoz. Ez az egyelőre csak az én képzeletemben létező, modellverzió nem fapados, hanem környezettudatos lenne. Egy olyan Focus, amely súlyban, áramfelvételben, így aztán fogyasztásban, károsanyag-kibocsátásban olyan nagyságrendekkel verhetné a konkurenciát, ahogyan általában a Focus veri világszerte a Golfot, az Astrát és a többi különböző rendű rangú versenytársát.

Igaz, lehet, hogy az igazán környezettudatos Focus-rajongók manapság már inkább a Focus electric-kel kacérkodnak, vagyis a tisztán villanyhajtású verziót választják majd, amely - szerencsére - szintén megkapta a mostani Focus modellfrissítés új és igazán letisztultan elegáns formavilágát.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr296736169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása