Igazán stílszerűen, a Fiat egykori gyárépületeinek tőszomszédságában, a torinói Lignottóban sorakoztak fel a nemzetközi média képviselői előtt a Doblo új személy és áruszállító modelljei. Talán kevesen emlékeznek arra, hogy a Fiat Doblo éppen 15 évvel ezelőtt, az ezredfordulón született, és az elmúlt másfél évtizedben múlhatatlan érdemei voltak az olasz autógyártó életben maradásában. Mert bár egy új autó születésénél nem feltétlenül elegáns az elmúlás esélyeit latolgatni, azt éppen blogunknak adott exkluzív interjújában ismerte el a Fiat egyik vezetője, hogy bizony egy időben sokaknak, túl sokaknak állt érdekében a világ legalacsonyabb károsanyag-kibocsátású modellpalettával rendelkező gyártójának kinyírása.
Mára azonban határozottan gyengülni látszik a Fiat-ellenes nagykoalíció, hiszen a negatív jóslatok rendre nem váltak be.
1. Sergio Marchione, a Fiat vezére, aki egy időben jó eséllyel pályázhatott a világ legtöbbet szidott topmenedzsere címre, nem tette tönkre a Fiatot, nem vitte el a gyártást Olaszországból, és nem lopta szét a céget - pedig mindezeket a lehető leghatározottabban állították róla.
2. Megdőltek a Fiat "legendás megbízhatatlanságáról" szóló állítások is. Az olasz gyártó modelljei rendre a jobbak és/vagy a legjobbak között szerepelnek a megbízhatósági statisztikákban - miközben a világ nagy megbízhatósági legendái kényszerülnek brutális és egyben banális visszahívásokra.
Fiat 500, 500L, 500X, Panda Fiorino és Doblo.
Olyan modellpaletta, amelyből egy környezettudatos ember is bátran válogathat, munkához, családnak, városba, elővárosba vagy hosszabb utazásokhoz. Ráadásul a Fiat a világ egyik vezető CNG (Compressed Natural Gas) üzemű autógyártója, amely a szakértők többsége szerint minden szempontot egybevetve jelenleg a legkevésbé környezetterhelő autózást teszi lehetővé.
Az új, most bemutatott Fiat Doblo és Doblo Panorama is elérhető 1.4-es, Euro6-os CNG változatban.
(Mivel a megújuló energiatermelés alapját képező napelemekhez hasonlóan a CNG is fokozottan környezettudatos technológia, a magyar kormány sem tétlenkedett: talán éppen az új CNG hajtású Doblók első példányainak legyártásának pillanatában, 2015 január elsejétől, sunyiban, nulláról, köbméterenként 28 forintra növelte e tiszta gáz jövedéki adóját, talán csak hogy jelezze: ahol felüti a fejét bármifajta zöld technológia, ott a "nemzeti kormány" gyorsan és határozottan azt el is tapossa.)
CNG hajtású FIAT Doblók tehát nem lesznek gyakori szereplői a hazai közlekedésnek, de az új Doblo EcoJet és TJet verziói mind a benzin, mind pedig a dízel üzemeltetésű kisáruszállítók között jó eséllyel pályázhatnak a legkisebb károsanyag-kibocsátással a legtöbb árut a legmesszebbre elszállító járművek megtisztelő címére.
Az új Doblo egyébként esztétikai és műszaki megújulásával egy időben világfurgonná is avanzsált: Észak-Amerikában ProMaster City néven, a Fiat 500 után, az olasz gyártó második modelljeként akar - és vélhetően fog is - hódítani.
Aki Doblót vesz, emócióira hallgatva hoz józan döntést.
Talán ez az, ami réges-régen megvolt, sokáig hiányzott, de most visszatért a Fiat-modellekbe: a lélek, a stílus, a sárm, amely racionalitással, takarékossággal és környezettudatossággal párosul.
Szerencsére ilyen az új Doblo: sármos világfurgon, környezettudatos európaiaknak.