Nem tudom, minek kellene történnie ahhoz, hogy valaki - vagy valami - végre elvegye a kedvét az autógyártóknak a legsunyibb, legaljasabb átveréstől és környezetpusztítástól: attól amit avításnak nevezünk.
A módszer aljas, de egyszerű, mégis bevesszük: két-háromévente minden modelljüknél bejelentenek egy "faceliftet", amivel úgymond megújítják, megszépítik éppen aktuálisan futó modelljeiket, majd erre a kis ráncfelvarrásra ráeresztenek valami bugyuta reklámkampányt, aminek mondandója márkától, típustól függetlenül minden esetben kísértetiesen hasonló. "Ha nem cseréled le autódat az újabbra, vele együtt te magad is elavult, divatjamúlt, régimódi, szánalmas lúzer leszel."
Ráadásul még azt az ellentmondást sem kéri számon senki az aljasan avító gyártókon, hogy a lesajnált, lerégimódizott, lekorszerűtlenezett modell egy-két évvel ezelőtt éppen az ő saját, előző kampányukban volt trendi, kívánatos, korszerű, vonzó és menő.
Mi pedig kajáljuk a facelifteket. Büszkék vagyunk arra, ha a mienk már az új, ráncfelvarott, aminek egyel több inches a képernyője, menőbb a műszerfala, az éppen most bevezetett új színnel rendelhetjük, és persze megújult a motorja is, hiszen a "vegyes átlagfogyasztása" három decivel csökkent...
Azért tartom az átbaszások legátbaszásabbikának az avítást, mert tulajdonképpen mi magunk kérjük, követeljük és várjuk, hogy végre átbasszanak. Az autóimportőrök hirdetés címén odavetett környöradományaiból élő autós szaklapok ráadásul erre még jól rá is hangolnak a hülyeségre: várják, siettetik és kutatják, hol, melyik autógyártónál mikor jön már végre a várva várt facelift.
Hogy miért súlyosan környezetpusztító mindez? Azért, mert rendszeresen és feleslegesen újabb és újabb autók megvásárlására ösztönöz, ami feleslegesen fokozza a világ amúgy is elviselhetetlen nyersanyag- és energiaszükségletét. Ráadásul a legviccesebb az egészben az, hogy az avítás azon átverések közé tartozik, aminek mi fogyasztók - ha nagy számban tudatos vásárlókká válnánk - egyetlen pillanat alatt véget vethetnénk: ha egyszerűen nem tekintenénk kívánatosnak és nem vásárolnánk meg három-négyévente a faceliftes autókat, hanem olyan modellt választanánk, amelyik igazán tetszik, azt viszont megtartanánk jó sokáig.
Régebben egyébként még meg lehetett nevezni a legaljasabb avítókat, de mára szinte az egész autóipar mesterséges eladásfokozó módszerévé avanzsált az avítás. Igaz, van azért néhány olyan modell, amelyik különösebb módosítások nélkül is megér legalább egy 8-10 éves modellciklust, bár a jelenlegi kínálatból hirtelen nekem csak egy jut eszembe: a Fiat Panda, amely tényleg egyik szimbóluma lehetne egy avításellenes fogyasztóvédelmi mozgalomnak. Ha eszetekbe jut más ilyen, hosszú életciklusú, avításmentes modell, írjátok meg, és ajánljuk ezeket minden kategóriában mindenkinek. Hátha nem csak a hülyeség, de a jó példa is ragadós...