Attól tartok, csak néhány vonatbarát és/vagy környezetvédő önbeteljesítőnek szánt jóslata az a több helyen napvilágot látott "titkos", "belső" információ, miszerint hamarosan újra szállítana vasúton a Magyar Posta. Sajnos. Holott az emisszió csökkentésén kívöl is számos érv szólna a - legalább részleges - vasúti levél- és kiscsomagszállítás újraindítása mellett. Például javíthatná a vasúti személyszállítás versenyképességét.
Az idősebbek talán még emlékeznek a Budapestről egykor szinte minden országrészbe naponta induló éjszakai postavonatokra, melyekhez általában csatoltak személyszállító vagonokat is. Márpedig, ha a fővárosból még éjszaka is vissza lehet jutni vasúton a nagyobb vidéki városokba, az sokak szemében érv lehetne az autó mellőzésére vagy akár csak ritkább használatára.
Abban a tekintetben nem bocsátkoznék konkrét számításokba, hogy mennyivel kevesebb széndioxid, korom kerülhetne a levegőbe, ha legalább a levelek és kiscsomagok negyede, fele a kétes közbeszerzéseken beszerzett Ivecók, Mercedesek helyett vasúton juthatna el - legalább a nagyobb vidéki központokba. Az viszont bizonyos, hogy garantáltan jótékony hatással lenne a környezetre és a gazdasági környezetre egyaránt.
Mennyi a realitása mindezeknek? Elvben kevés, bár ha abból az utóbbi időkig szokatlan gyakorlatból indulunk ki, hogy bizonyos ígéretek - például a bezárt szárnyvonali vasúti közlekedés újraindítása - megvalósultak, még az sem kizárt, hogy valahol valakik esetleg most tényleg komolyan gondolják a vasút helyzetbe hozását. Ha ez esetleg így van, akkor előbb-utóbb logikus lépés lenne a Posta és a MÁV komoly múltra visszatekintő együttműködésének felmelegítése.