Postavonat: volt, nincs, lesz?

2010.11.29. 06:58 - vancat

Attól tartok, csak néhány vonatbarát és/vagy környezetvédő önbeteljesítőnek szánt jóslata az a több helyen napvilágot látott "titkos", "belső" információ, miszerint hamarosan újra szállítana vasúton a Magyar Posta. Sajnos. Holott az emisszió csökkentésén kívöl is számos érv szólna a - legalább részleges - vasúti levél- és kiscsomagszállítás újraindítása mellett. Például javíthatná a vasúti személyszállítás versenyképességét.

Az idősebbek talán még emlékeznek a Budapestről egykor szinte minden országrészbe naponta induló éjszakai postavonatokra, melyekhez általában csatoltak személyszállító vagonokat is. Márpedig, ha a fővárosból még éjszaka is vissza lehet jutni vasúton a nagyobb vidéki városokba, az sokak szemében érv lehetne az autó mellőzésére vagy akár csak ritkább használatára.

Abban a tekintetben nem bocsátkoznék konkrét számításokba, hogy mennyivel kevesebb széndioxid, korom kerülhetne a levegőbe, ha legalább a levelek és kiscsomagok negyede, fele a kétes közbeszerzéseken beszerzett Ivecók, Mercedesek helyett vasúton juthatna el - legalább a nagyobb vidéki központokba. Az viszont bizonyos, hogy garantáltan jótékony hatással lenne a környezetre és a gazdasági környezetre egyaránt.

Mennyi a realitása mindezeknek? Elvben kevés, bár ha abból az utóbbi időkig szokatlan gyakorlatból indulunk ki, hogy bizonyos ígéretek - például a bezárt szárnyvonali vasúti közlekedés újraindítása - megvalósultak, még az sem kizárt, hogy valahol valakik esetleg most tényleg komolyan gondolják a vasút helyzetbe hozását. Ha ez esetleg így van, akkor előbb-utóbb logikus lépés lenne a Posta és a MÁV komoly múltra visszatekintő együttműködésének felmelegítése.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr862480333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Geos62 2010.11.29. 09:34:36

en tamogatnam, de csak akkor, ha csokis rolot es fokhagymas fasirtot is lehet majd kapni a restiben

gatto nero 2010.11.29. 09:37:03

Szerintem is tök jó volt, amikor buli után még haza lehetett menni éjszaka Komáromba vonattal. Egyébként a levélszállítás is talán megbízhatóbb és számonkérhetőbb lenne...

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2010.11.29. 09:40:06

Szomorkás, de szerintem a vasúti szállítás drágább lenne, mint a közúti.
Amivel lehetett valamikor operálni, hogy a vonatok szerint durván szétosztott küldeményeket a vonat haladása közben tovább osztályozták, az ma már szerintem nincsen.

A MP logisztikai központja kint van Budaörsön, onnan a küldeményeket (a postakocsit) behozni valamelyik budapesti fejpályaudvarra (Déli, Keleti viszonylag trivi, de ott is kb. 1,5-2 óra reálisan a postavonat indulása előtt budaörsi indulási időpont, nem beszélve a Nyugatiról, ahová kb. 3-4 óra kell) nem egyszerű.

Ami biztosan meggondolandó, hogy az éppen 8t alatti teherautók helyett az ilyen koncentrált irányokat rendesen kamionokkal kiszolgálni...akár bentről, akár outsourcolva.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.11.29. 09:43:07

na igen, azt ne felejtsük el, hogy a postának mind a 4 fejpályaudvaron Pesten komoly logisztikája volt, meg gondolom vidéken is.

ezt azóta nagyjából felszámolták budaörs miatt.

nagyfeszültség 2010.11.29. 09:43:50

A fővonalakon, Győr, Szolnok, Szeged stb irányába tuti megérné. Egyébként egyszerűen ki lehetne számolni, mennyi károsanyag kibocsájtást spórolnánk meg, csak kellenének a Posta bizalmas adatai.

- Rendi - 2010.11.29. 09:46:12

Attól függ, hogy a postának mennyi "anyagot" kell mozgatnia; egy-két vagon miatt nem érdemes vonatot indítani. Van erről publikus infó?

nagyfeszültség 2010.11.29. 09:49:30

Ehhez persze az is kellene, hogy legalább az állami, önkormányzati intézmények, ne a DPD-t, meg a TNT-t vegyék igénybe, hanem - lehetőség szerint - a Postát.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.11.29. 09:53:43

egyébként budaörs óta sokat javult a posta szolgáltatása (a hivatalok sajnos nem), szinte minden levelem vagy csomagom másnap odaér elsőbbségi nélkül is. eltűnés, sérülés pedig 0 volt eddig, pedig rendszeresen postázok vaterás ügyekből kifolyólag.

...Ahoj... 2010.11.29. 10:12:02

@von Stirlitz:

Miért ne mehetne a vonat Budaörsről a Keletibe, (a vágányok megvannak a logisztikai bázis előtt 300 méterre érnek véget)
A Keletiből mozdonycsere (vagy vezérkocsival megy be addig) és már mehet is tovább miskolcra vagy Debrecenbe éjjel 2 kor.

2010.11.29. 10:15:21

A postavonat újraindítása feltételezné, hogy legalább akkora levélmennyiséget kell szállítani mint pl. 20 éve. Minek menjen vonat oda, ahova 3,5t autó is elég. Másrészről a sok kényelmi szolgáltatást (másnapi vagy aznapi kézbesítés pl) nem lehet vonattal történő szállítással tartani.

nagyfeszültség 2010.11.29. 10:18:51

@Hadrian77:

Legalábbis a jelenlegi menetrenddel nem...

fda 2010.11.29. 10:20:52

"abban a tekintetben nem bocsátkoznék konkrét számításokba"

Pedig nagyon kíváncsi lennék azokra a számításokra. Érdemes lenne kiszámolni, hogy megéri-e 1 vagy 5, egyenként 3 tonnás teherautó helyett 300 tonna vasat gurigatni. Igen, tudom, vannak villamosított vasútvonalak is. (Azok áramát szén- és atomerőművekben állítják elő)

2010.11.29. 10:23:10

@nagyfeszültség: na igen, de akkor sem hiszem hogy fajlagosan olcsóbb lenne egy levél eljuttatása a célba, mint jelenleg.

2010.11.29. 10:45:10

@Hadrian77: Pont azon tűnödtem, hogy a meredeken emelkedő netes vásárlások igen jól jönnek a Postának is vagy nincs igazam?

2010.11.29. 10:47:27

@KárászAti: a netes cégek egy része leszerződik egy futárral vagy esetleg többel és te választhatsz. Én lezt látom, és a Posta nem nagyon van közöttük. Az Alexandra meg pl. elviszi a hozzád legközelebbi boltjába a csomagot és nem kell fizetni a szállításért.

zsoci 2010.11.29. 10:47:45

Ez jó, lenne, de a legkevésbé fontos érv mellete az emisszió.
Ennél sokkal fontosabb, hogy a budaörsi logisztikai központ megbukot. Lassú, sok a lopás. Sokkal jobban mentek a dolgok amig volt postavonat. Ugyanis ott nem csak szállítanak, hanem válogattak is.

A Posta önmagában, egy felesleges idejemúlt őskövület. Semmilyen értelmes levélpostai küldeményt sem kaptam már 10 éve. Nem is küldtem.

Ami viszont nagyon is fontos, és magyarországon egyáltalán nem működik az a csomagküldés. Ez a E-kereskedelem alapja, és az egyetlen olyan dolog amire egyáltalán szükség van. Na ehhez viszont egy jól működő postavonat rendszer az alap.

Gáborom 2010.11.29. 10:50:33

Az ötlet akkor jó, ha az a Postának nem okoz veszteséget. A MÁV több évtizedes rothadását nem a Postával kell megoldani, de egy hasznos együttműködést el lehet képzelni. Viszont sokat változott a helyzet: a Posta sokat változott, hivatalai is folyamatosan újulnak bár a Budapesti hivatali minőséget nehéz összevetni a vidéki városiakkal. A szállításhoz küldemény is kell, viszont a levelezés ma már szinte csak hivatalos szervek levelezése, a magánlevél alig mérhető, a kisvállalkozói levelezés is minimális. Csomag fronton szintén drasztikus a lakossági csökkenés, egyrészt jóval drágább a csomag ma mint régen, másrészt jóval több személygépkocsi van mint régen. A klasszkus posta a világ minden táján halódik, a Posta ma már kint is és itthon is elsősorban pénzügyi szolgáltató, nemcsak sárga csekk hanem banki és biztosítási szolgáltatások egyre nagyobb választékával és egyre nagyobb súllyal van jelen a piacon. Persze nehéz látatlanban véleményt alkotni a postavonatól, az biztos,hogy régen egy nagyon jó rendszer volt, de mára változott a piac, az igények és a termékszerkezet is. Apropó: van postavonat nyugaton? Nagyobb országokban még lenne is értelme, de kb akkorában mint a miénk nem biztos.

2010.11.29. 10:58:16

@Hadrian77: Én csak azért gondolom mert pl. a barátnőm tonnaszám rendel meg küldözget mindenféle ruhát, kozmetikai cuccot országszerte és nincs ezzel egyedül...

Gáborom 2010.11.29. 10:59:39

@zsoci: nem a Posta az őskövület, hanem a magánlevél. Ez azonban távolról sem fedi le a Postát. Sem most, sem régen. A Posta széles termékpalettát kínál, amelyben a levél és a csomag csak kettő a sok közül. A csomaghoz pedig kell akkora mennyiség kéne, hogy gazdaságos legyen a postavonati rendszert fenntartani és biztosítani lehessen ezzel az egynapos időgaranciát. Nem véletlen, hogy számos más csomagküldő cég csak gépkocsival oldja meg a problémát egy ekkora országban. A Posta, mint állami cég garantálja a törvényben előírt postai alapszolgáltatások elérését, és ez egy olyan - sok tekintetben és sok területen - elmaradott országban mint a miénk, még kellő súllyal bír.Gondoljunk csak bele a kistelepülések nyafogásába, igaz, idővel ők is rájöttek, hogy a mobilpostával több féle szolgáltatás jut el hozzájuk mint egy állandó postahellyel - ma pl nema postát hiányolják hanem a lottót ott, ahol újranyitottak a posták. ( Ebből is látszik, hogy a politika csak kárt tud okozni mindenhol ahová beteszi a lábát ).
A Posta mindenütt átalakul, mert nem őskövület, hanem egy olyan állami szolgáltatást is tartalmazó , üzleti alapon működő cég - mindenütt a világban - ami váltoizik, ahogy változik a világ, és manapság éppen az információ áramlás módja változik,jelentősen.

Magyarnaba 2010.11.29. 11:05:36

A teherszállítás vasútra szervezése akkor válik reális alternatívává, amikor Magyarországra beköszönt a használattal arányban álló autópályadíj. Jelenleg egy teherautó éves autópálya használati díja 200 000 forint.

A jövőre élő vasúti díjszabás alapján:
www2.vpe.hu/document/376/D%C3%ADjsz%C3%A1m%C3%ADt%C3%A1si%20Dokumentum_2010%2011%2012.pdf

Egy fentebb említett 300 tonnás vonat esetében csak a tonnakilométer alapján számított díj 59670 HUF a Budapest-Debrecen távra. Egy útra, egy napra. Azt hiszem a további vasúti költségek felsorolása nélkül is könnyen belátható, hogy az 1990-es rendszerváltás után kialakult közúthasználatot ösztönző rendszer megváltoztatása nélkül az áruforgalom vasútra terelése nem igazán lehetséges.

sofalwy 2010.11.29. 11:06:49

A későesti órákban Budapest felé autózva 10-15 postai teherautót lehet megelőzni az autópályák bármelyikén. Valószínű, hogy egy-egy fő irányból ennél is több elindul naponta oda és vissza. Valószínű, hogy ezek munkáját takarékosabban és környezetkímélő módon vehetnék vissza a postakocsik, főleg, ha a kései postavonatok is újra menetrendbe állnának. Az egyik legfőbb gond az lehet, hogy az országos központnak számító budaörsi telepre nem vezet vágány. Azért az nagy logisztikai baklövés, hogy a központot úgy tervezték, hogy az egyik legfontosabb szállítási módot eleve kihagyták elérhetőségéből. Nagy kérdés, hogy megérné-e egy iparvágány kiépítése a központig. Ha igen, akkor mindenképpen vissza kellene állítani a postavonatokat a teherautó konvojok helyett. (Mellesleg ha már Budaörsre került a válogató központja a postának, akkor miért nem a reptér közelébe épült. Ott több esélye lenne a vasútnak és az expressz légi szállításnak is!)

hgh1 2010.11.29. 11:08:57

A postavonatok újra indítása sokkal drágább, ráadásul sokkal lassabb és bonyolultabb lenne, mint a jelenlegi megoldás. Csak egy esetben lenne érdemes elgondolkodni rajta, ha a futárszolgálatokat is rá lehetne venni arra, hogy ők is a vonatot használják. Akkor, talán ki lehetne hozni nullszaldósra, Budapest és a távolabbi megyeszékhelyek között.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.11.29. 11:18:47

Pár évtizede vonattal indultak a reggeli lapok vidékre. Az megszűnt?

zsoci 2010.11.29. 11:21:21

@Gáborom: Pont az az egyik baj a Postával, hogy állami monopólium. Ott működik jól ahhol piaci alapra helyezik.

A széles termékpaletta meg pontosan a fentarthatlan lét miatt kell. Amúgy semmi értelme. Pl: minek biztosítást kötni a postán? Van erre szakcég. A kp csekk még a levélnél is archaikusabb kövület, ki kell irtani.

A csomagból lenne akkora mennyiség, ha nem lenne borzalmas a szolgáltatás. Én sokat vásárolok külföldről, de amikor vmi a postával jön minimum 50%-ban történik vele valami. Sérül, késik, elveszik. Ez elfogadhatlan. Ezért olyan népszerűek a magáncégek mahgyaroszágon ( itt jegyzem meg csendesen , hogy azok sem angyalok, de legalább nem lopnak: Őrület hogy 8-16-ig kézbesítenek, amikor persze mindenki otthon van ? )

Gáborom 2010.11.29. 11:40:28

@zsoci: A Posta is egy a sok biztosítási szakcég közül. Úgy hívják: Postabiztosító. A Posta leányvállalata és kihasználja a Posta hálózatát, úgy ahogy korábban a Providencia is tette. Szerintem az a helyes hozzáállás, ha a Postát nem a régi postaként tekintjük, hanem egy fejlődőképes szervezetnek amelynek változnak a feladatai. Sajnos még a városi ember is kénytelen néha klasszikus postát igénybe venni, ez a kis vidéki településeken erősebb igény még. Szükség van ma még itt Európában a Postára, csak nem akkor mértékben, hogy azzal el lehessen tartani, viszont az tök jó, hogy a Posta nem állami támogatásét kujtorog, hanem nyereséges, azaz nemcsak eltartja a dolgozóit és fejleszt, hanem még az államkasszába is befizet.
És a Posta magyar cég, márpedig minden épeszű állam és annk ép eszű állampolgára abban érdekelt, hogy necsak az adó csörgedezzen be az államkasszába hanem a profit is itthon hasznosuljon. Azaz a Posta ma még pont egy olyan cég, ami alkalmas az új szemlélet szerinti működésre, mert hazai tulajdon, Természetesen a versenyképességét meg kell őrizni és javítani kell, ez pedig csak ahsznára lehet mindenkinek.
Tévedés azt hinni,hogy a Posta állami monopólium. M amár csak a 250 gr alatti küldeménykre igaz ez, semmi másra. Csomagfronton, banki és pénzforgalmi fronton és biztosítási fronton is versenyben van a többi szolgáltatóval és nem is áll rosszul - bár van mit javítani az biztos.
A csomagokkal kapcsolatban egyetértek, ha ebben nem lesz változás, elveszíti a posta a csomagpiacot. A 8-16 óra közötti időpontot pont annyian kedvelik mint amennyien nem értik. A helyzet az, hogy valóban az ügyfél igényei szeint kell kézbesíteni, az ügyféligényből pedig pont tízmillió van... :)

fda 2010.11.29. 11:42:20

A magánlevelezés megszűnt, csomagszállításban meg a posta sehol nincs a méretben sokkal kisebb. de normálisan működő futárcégekhez képest.

Rendelek akármit postán, másnap mobilon hív a futár, hogy pontosan hova is vigye a csomagot, mert a munkahelyem egy hatalmas épületegyüttes... 1000 forintért. Hasonló összegért a postára várnék egy hetet, a csomag vagy megsérül, vagy elrűnik, a postás meg bedob egy cetlit, hogy nem voltam otthon. Másnap átvehetem a postán, ami fél négyig van nyitva (oda se érek...)

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2010.11.29. 12:00:50

@...Ahoj...: Ez valóban reális alternatíva lehetne, igen. Leszámítva, hogy jelenleg nincsenek postakocsik, végülis minden feltétel adott a szolgáltatás újraindításához...

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2010.11.29. 12:01:35

@atpijkamo: Még az első vasutassztrájkok idején megszűnt.

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2010.11.29. 12:05:15

@hgh1: A futárszolgálat eljutási idejébe, vállalt szolgáltatási szintjébe jellemzően nem fér bele a MÁV felelősséget nem vállaló szolgáltatása. Ha megy a vonat, megy, ha nem, nem, akkor sem kaphatsz kártérítést egyszerűen a közvetett károkért, ha egyáltalán nem ér oda a cuccod (tehát a fuvaroztatónak be kell nyelnie a vele szembeni kártérítést, nem tudja a vasútra hárítani).

Ahol én látok lehetőséget, az a nemzetközi áruelosztó központok közötti csomagszállítás vasúton... de erre is alkalmatlan a MÁV szerintem

nagyfeszültség 2010.11.29. 12:18:23

@von Stirlitz:

Nem tudod mi történt a postakocsikkal?

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2010.11.29. 12:21:23

@nagyfeszültség: Anno lejárt a fővizsgájuk (ez olyan, mint az autóknál a műszaki) és mivel addigra már a Posta se nagyon vonatozott, ezért a kocsik egy részét szétvágták, a kisebb részét pedig a Nosztalgia Kft-nek adták át, ahol szalonkocsi lett/lesz belőlük.

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2010.11.29. 12:23:13

Egyébként a postavonat személyszállítással című varázslat helyet lehetne éjszaka normális vonatot közlekedtetni, de nem tudom, hogy lenne-e rá igény. Azok a mondások, hogy "ha van vonat, lesz utas" meg "kínálati jellegű menetrendtervezés" tulajdonképpen azt takargatják, hogy nem tudjuk mit akar az utas...

vigosz 2010.11.29. 12:38:40

@sofalvy A legszebb, hogy volt iparvágány az MPL mostani telephelyéig, elég megnézni a Google műholdas felvételét. Sőt, a szomszédos Magyar Telekom raktártelepen (ami persze szintén postai terület volt a szétválasztás előtt) még most is ott a vágány. A Budakeszi felé vezető úton még a szemafor is kint van, vágány az úttesten, de a két vége már levágva.

Valaki valamikor "bölcs" döntést hozott, amikor megszűntette az iparvágányt. Lehet, hogy az autópálya miatt kellett felszámolni, lehet, hogy nem használták. De az biztos, hogy kár érte.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.11.29. 13:33:57

ja a kedvencem, amikor a postán kilométeres sor, végre befizeti a mami a két csekkjét, erre a postás nő még 5 percig szóval tartja:

"-tetszett hallani az új DFGSDHHFSHF?
- miről aranyom?
- most a dfghdfghdf és akkor sdgdsfgdfgdf...
-...
-egy sorsjegyet nem tetszik kérni?
- na jó, legyen aranyoskám.
-melyiket tetszik választani? (30 sorsjegy harmonikaként kihajtva)
- legyen hátulról a 27. aranyom.
..."

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.11.29. 13:36:36

@fda: örülök, hogy olyan munkahelyed van, ahová a futár bejárhat az avonos csomagoddal munkaidőben, ez nem mindenkinek alternatíva sajnos. a legtöbb futár elég poroszos mentalitással dolgozik, 0 rugalmasság, még ők tesznek szivességet.

a postás legalább bedobja az értesítőt, aztán este beszaladok érte.

fda 2010.11.29. 13:41:50

@d'oh: Én meg vagyok elégedve a futárszolgálatokkal, rugalmas, kellemes emberek jöttek mindig. Kb, olyanok, akiken az látszik, hogy szolgáltatást végeznek.

Szerencsére nem egy zajos zsúfolt belvárosban lakom, így a posta sincs késő estig nyitva.

kszabo 2010.11.29. 18:25:03

Vissza a vegyesvonat, nem volt az hülyeség. Az IC vonatok nyomják át legygorsabban az országot. Mondjuk tesztként egy Budapest - Pécs IC . Érdekes lenne, hogy lehetne-e rá fuvart szerezni. Üdv

2010.11.29. 21:33:05

Félig off de. Egy szimpla A/4-es méretű dokumentumot tartalmazó borítékot kellett eljutattnom ma Hong Kong-ba.
Megdöbbentő, hogy a nagy fuvarozócégek mennyire leszarják a kis ügyfeleket. Van ahol az ár 28.000 (UPS), van ahol magánszemély nem adhat fel semmit és cég is csak telephelyről (TNT) a DHL is inkább a céges feladást favorizálta (árajánlatig nem jutottam el) és volt ahonnan válaszra sem méltattak. Tele lett a tököm és besétáltam a Magyar Postára. 8.200 Ft és 3 nap EMS gyorsposta. Ha időben ott is lesz fejet hajtok előttük, de az biztos, hogy soha nem használom a lehúzós többi 3 betűst.

CTamás · http://www.joegeszseget.hu/ 2010.11.30. 05:11:53

jaj, még én is jártam többször vele! Támogatom a dolgot. Nem értem miért olcsóbb kocsival felvinni a csomagokat, leveleket.

gozos 2010.12.02. 11:10:38

Jelenleg a vasútüzem gyakorlatilag 23 órától 4 óráig áll. Ez több okból versenyképesség-romláshoz vezet:

- éjszakai vonatok. Éjjeli üzemszünet során kettő vonat már megmentő lehet - legalábbis a váratlan túlórázás során sem kellene aggódnom, hogyan juthatok haza (vasútállomáson hagyott kocsimhoz) éjjel vonattal.

- ROLA (kamionszállítás): nem versenyképes a Kiskundorozsma(Szeged mellett) - Hegyeshalom közötti 9 km/órás átlagsebesség. Oka: éjjel leáll a vasútüzem, áll az értékes kamion a ROLA kocsin és közben nem termeli a pénzt, pedig a hitelkamat ketyeg.
Ergó: hajtson inkább az autópályán, mert több fuvart bír teljesíteni az adott hónapban.

zsitva 2010.12.03. 07:36:04

Elvben mindenki támogatja. Amikor leülteted őket egy asztalhoz akkor jön a kérdés, hogy :.......Ok...Ok....adjuk meg a császárnak ami a császáré (magyarul ha a kormánypárt elvi okokból ilyet akar akkor kapja meg)....de ki fizesse ?
S itt lett/lesz tanácstalan a szobában ülők serege. Fizesse a közl.államtitkár a közl.büdzséjéből a környezetvédelmi államtitkár meg jót kuncog, hogy neki lesz elszámolva mint siker de más fizeti.
Mindent meg lehet csinálni, csak az átalakítás ELŐTT tisztázzák, hogy ki fizeti a cehet?
Ugye aki fizeti a cigányt az rendeli a zenét elv itt is igaz.
Egyelőre nem sok kéz emelkedett fel, hogy a különbözetet tet ő szeretné fizetni.
Évente csak pár 4-7 milliárd a Postának a többletköltsége ha visszatér a vasúthoz.


süti beállítások módosítása