Kocsmaszint

2010.12.29. 09:35 - vancat

Vannak hagyományai a magyar közlekedéstörténetben annak, hogy kocsmákban kell jegyet venni tömegközlekedési eszközökre. Gondoljunk csak a postakocsi-állomásokkal egybenőtt csárdákra, vagy a régi evezős, vitorlás balatoni révkompok kikötőiben üzemelő becsületsüllyesztőkre, ahol évszázadokon keresztül meg lehetett venni a menetjegyeket, vagy legalábbis megfizetni a viteldíjakat.

Mégsem tekinteném e hagyomány büszke folytatásának azt, hogy 2010 végén, Magyarország 14. leggazdagabb városában, Európa egyik legfontosabb vasúti fővonala mentén, a budaörsi vasútállomáson nem a MÁV épületében, hanem egy kocsmának is alig nevezhető épülettoldalék késdobálójában kell vonatjegyet vásárolni az egyébként ezen a vonalon európai színvonalú, óránkénti, ütemes menetrenddel közlekedő modern vonatokra.

Előrebocsátom: semmi gondom a lepusztult kiskocsmákkal, sőt még a beszólogató merevrészeg alkeszeket is kellő toleranciával tudom kezelni. De ma, amikor az utolsó kis mellékvonal mentén fekvő település picike vasútállomásán is igényes - gyakran digitális - vonatjegykiadási rendszer működik, egyszerűen szégyen és röhej, ami Budaörs állomásán látható. Megkérdeztem egy kedves, ott szolgáló vasutas fiatalembert, mi lehet ennek a kocsmakoncepciónak a magyarázata. Szegény - eléggé szégyenkezve - azt mondta: létszámhiány, ugyanis gyakran csak egy MÁV dolgozó van az állomáson, aki nem tudna egyszerre a jegyekkel és a vonatokkal is foglalkozni.

Hangsúlyozom, mindez a legfontosabb magyar fővonal mentén, az egyik leggazdagabb - és egyébként az egyik legősibb - magyar településen tapasztalható, amely nemcsak fontos logisztikai központ, de az elővárosi vasúti közlekedésnek is az egyik fontos állomása. (Ahol egyébként nem lehet úgy kijutni a megálló vonatoktól az állomás elé, hogy ne kelljen átgázolni a sáros földön, és az állomástól sincsen járda: egyszerűen az út szélén kell gyalogolni annak, aki vonattal érkezik, és beljebb akar jutni a településre.)

A fiatal vasutas úgy fogalmazott: létszámhiány mindennek az oka. Lehet, hogy igaza van, de ez bizonyosan nem ok, legfeljebb okozat. Az ok pedig nyilvánvalóan a mérhetetlen korrupció, amelynek nyomán már az alapfeladatok egy részének ellátására sem marad pénz, mert annyifelé kell osztani, amit elloptak. Ma derült ki, hogy százmilliós nagyságrendű összeggel támogatta a MÁV egy enyveskezű szülemény Megy a gőzös című produkcióját. Csak ebből az egy kis attrakcióból hevenyészett számításaim szerint 30-40 évig lehetne rendes jegypénztárat üzemeltetni a budaörsi vasútállomáson...

De a korrupt, tolvaj MÁV-vezetők látszatra sem adó cinizmusa mellett azért az is elgondolkodtató, hogy miért hagyja mindezt maga a város, Budaörs? Vannak náluk sokkal szegényebb települések, amelyek vezetői nem törődnek bele, hogy a sok lopás és korrupció miatt nem marad pénz rendes vasúti szolgáltatásra. Kisbéren a város vezetése nemrégiben például saját költségvetéséből ötvenmillió forintot fordított egy korszerű, digitális jegykiadó rendszer üzemeltetésére. Kíváncsi lennék, Budaörs polgármestere tudja-e, hogy egyáltalán hol van náluk a vasútállomás...

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr652545557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redhaven 2010.12.29. 10:07:44

Igazad van,tényleg szégyen az állomás környezete is...
Sztem már régen rendbetették volna a MÁV-ot ha nem mindenkori pártkifizető cég lenne.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.12.29. 10:29:37

Ha a koltsegeket nezzuk akkor olcsobb a kocsmaban arulni a jegyet, mint:
- a helyseget futeni.
- karbantartani.
- egy, de inkabb ket ember utan fizetni a jarulekokat, stb.

Akkor most mi az olcsobb?
Megbeszelni a kocsmarossal, hogy arulja a jegyet vagy otszor annyiert ugyan ez a hasonlo szinvonalu MAV varoban?

Hozzá Szóló 2010.12.29. 11:01:18

Tök mindegy, hogy hol lehet megvenni egy jegyet. Csak nyitva legyen és ne legyen az ember füstszagú, ha venni akar egy jegyet, csak ennyi...

Zozi79 2010.12.29. 11:22:37

Érdekelne, mennyi jegyet adnak el itt naponta. Tippem szerint nem sokat. Akkot viszont majdnem jó ez így.

Hurri Kán 2010.12.29. 11:42:44

A környezet védelme szempontjából rendkívül kardinális kérdés hogy hol állítják ki azt a vonatjegyet. Esetleg össze kéne emiatt hívni az ENSZ megfelelő szakbizottságát is, mert ez az állapot valóban tarthatatlan.

Nekem az az érzésem hogy a poszt szerzője meglehetősen feszült lelkiállapotban van, esetleg kéne neki gyűjtést szervezni és összedobni egy fiatal lányra/fiúra aki kicsit rendbe teszi...

jozicsenko 2010.12.29. 11:46:03

@gyvy: úgy látom, gyakran utazol vonattal, az ilyen apróságok, hogy pl miért ennyire hihetetlenül igénytelen a máv, téged már meg sem hat....

utazz autóval, attól jobb a földnek, ugye? :-)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.12.29. 11:52:33

Viszont a műholdkép alapján a helyen van 12 pár sín, ami leszűkül az állomás után rögvest 2-re. :D

Hurri Kán 2010.12.29. 12:47:41

@jozicsenko:
máv az Nagybetű, de sebaj... Te is remekül látod a lényeget, nyilván az utazás minőségét leginkább befolyásoló dolog az hogy hol veszed meg a jegyet. Valóban kardinális kérdés...

MindenbeKészakarvaBelepofázóZombi 2010.12.29. 12:51:44

Lehet jegyet venni, vagy nem lehet? A többi ki a faszt érdekel.

Mondjuk az író többi posztját elnézve kicsit túl sok ideje van:))

Spikk 2010.12.29. 12:54:57

@Krajcs: Ha megnézed, jó néhány ilyen nagy csarnokos ipari/kereskedelmi jellegű telephelyre vezetnek az állomásról iparvágányok. Ezeken a helyeken csupán rakodás történik, előtte és utána az állomás vágányain tárolják a szerelvényeket.
Vagy régen így volt és nem szedték fel a síneket, mert a képen szinte üres az állomás.
Egyébként marha kevesen utaznak vonattal Budaörsre/ről, mivel sokan a BKV járatait veszik igénybe, vagy egyénileg közlekednek. Teljesen jó ez a kocsmás megoldás (ha jól emlékszem, van egy kis ablak, nem kell bemenni a füstös késdobálóba, mert valóban eléggé olyan a hangulata).

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.12.29. 13:03:02

Hm... Törökbálinton még kocsma sincs... eggyel odébb, hasonló anyagi helyzetű faluban...

¿Qué tapas hay? 2010.12.29. 13:05:57

Nahát, a poszter kiesett a jól megszokott ökoidióta szerepéből, és most egy majdnem értelmes poszt lett.

Amit én alapvető tévedésnek tartok: minek egyáltalán egy ekkora forgalmú helyre a XXI. században élőszemélyzetű jegypénztár. A MÁV-Start, illetve a MÁV egyik legnagyobb hibája a személyszállítás területén, hogy nem vezették be az önkiszolgáló gépi jegykiadást teljeskörűen Magyarországon.

tomato 2010.12.29. 13:09:03

Sokat járok azon a vonalon, és szerintem a legegyszerűbb megoldás, ha a vonaton veszed meg a jegyet. Volt már olyanra példa, hogy nem találtam nyitva a kocsmát, és gond nélkül kiadta a kalauz a jegyet. :) Ha esetleg Győr irányába mész, akkor még csalhatsz is, mivel Bicske körül jönnek az ellenőrök, és mondjuk azt is mondhatod nekik, hogy Törökbálinton szálltál föl. Ez csak felesleges nyálverés volt, amit a kedves szerző csinált, semmi több.

www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2010.12.29. 13:12:34

Lám, mennyi lehetőség van a kocsmákban :)

mecséri 2010.12.29. 13:21:56

két igazán tanulságos komment született az ügyben, amelyek egyenként, de együtt különösen is jellemzik a mai Magyarország erkölcsi állapotát: 1. tök mindegy, hol lehet megvenni a jegyet, 2. jobb a vonaton megvenni, mert ott még csalhatsz is. Ezeknek az embereknek tényleg minden mindegy...

Mária 2010.12.29. 13:24:48

Biztosan annyira gazdagok az ottaniak, hogy senki nem jár vonattal, a MÁV meg nem fizet csak azért két-három pénztárost, a megfelelő váltásban, 2x8 órában plusz szabadnapok, szabadság, betegszabi, hogy egész nap rejtvényt fejtsenek.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.12.29. 13:25:20

Budaörs konkrétan le fogja szarni a vasútállomást, ahogy általában a legtöbb helyi önkormányzat teszi, mondván hogy "az a vasút dolga". Még az olyan központi helyeken is, mint mondjuk Győr vagy Debrecen, ahol tényleg a település központjába esik a vasút (Tatabányáról nem is beszélve).. De Budaörs lakott részeinek nagy százaléka az M1-es fölé esik, ami ugyanúgy a település és a vasút közé ékelődik, mint a különféle kereskedelmi létesítmények és a reptér. Max a kamaraerdeieknek van közel az állomás, de még azok is többre jutnak azzal, ha bebuszoznak Kelenföldre... már ha egyáltalán nem Pesten belül van dolguk...

A kocsmás jegykiadás egyébként szerintem is hülyeség. Automatát kell oda is tenni, aztán annyi. Még jutalékot se kell fizetni a kricsminek.

NoCigi 2010.12.29. 13:37:10

Ugyanígy működik a Ferencvárosi Vasúti pályaudvar.
Egy büdös füstös kocsma van a váróteremben.
Elvileg a nemdohányzókat védő törvény tiltja, hogy füstös kocsmák legyenek ilyen helyen, de a MÁV nem tesz semmit. A kocsma tulaja alig újít valamit az épületen, mert nem az övé az épület. A dohányzókat sem zavarják ki, mert akkor nem lenne fogyasztás. Az utasok akik meg várnak a vonatrak kénytelenek szívni a dohányfüstöt...

igazságos 2010.12.29. 13:44:36

Ja, tiszta gáz, nem csak az, hanem úgy az egész állomás is. Vagy átmész a síneken, vagy kerülsz kilométereket.

Van ott egy csöngőféle, oldalt kirakva, amin csak a CS meg az NG betű látszik, fekete filctollal ráírkálva. Aztán, kopogok, erre még a hülye pali mutogatja nekem a dilis jelet. Mondom neki, talán írnák ki rendesen, hogy CSENGŐ. Nem gondoltam, hogy az működik is, órás elem van oda rakva, vagy mi, valami tákolmány. Meg hát még soha nem jártam arra. A pali meg még nekem ugat, oszt beszélget a hülyepicsa kocsmároscsajjal. Még szerencse, hogy nem kell többet arra menni.

Pszt! 2010.12.29. 13:51:46

Most ebben a postban vered magad, hogy micsoda gazdag a te településed? Ki nem szarja le, mit hoz ki a statisztika!

Spikk 2010.12.29. 14:13:12

@Pszt!: Te aztán jól megfogtad a lényeget, barátom. :-D

Spikk 2010.12.29. 14:16:01

@NoCigi: Előkotrod a Zalkotmányt (még most, amíg jogod van az egészséges környezethez), aztán írsz egy feljelentést - jó sok paragrafus számmal, meg ilyesmivel - ismeretlen tettes ellen, aki minden nap ott dohányzik, majd leadod a rendőrségen és várod a hatást.

zoldparduc 2010.12.29. 14:27:15

A magam részéről legelőször a kocsmákat, italozókat, talponállókat, és egyéb szeszes ital árusító helyeket zárnám be minden állomáson, aluljáróban és tömegközlekedési csomópont 300m-es körzetében.
Egy dolog, hogy régen voltak felújítva bizonyos terek. De végképp felháborító, hogy beszámíthatatlan, öntudatlan állapotba került embereket és azok testnedveit kelljen kerülgetni, ha az ember tömeg-közlekedni akar! Ezek után csodálkoznak az illetékesek, hogy amint megengedi valakinek az anyagi lehetősége, messzire elkerüli ezeket a szolgáltatásukat?

A MÁV idén 50Mrd veszteséget termelt, mit számít pár kocsma bérleti díja? Ja, hogy az ingatlan hasznosítás a potentát urak és hölgyek egyik legjobb korrupciós terepe? Az utasokat meg elriasztják, de ez láthatóan nem zavarja őket.

mechanikus 2010.12.29. 14:31:42

A kies Olaszországbanban máshol nem is kapsz jegyet, csak a restiben. Ráadásként, a peronon be kell dugnod az utazás előtt egy automatába hogy érvényesítse a jegyedet.Legalábbis ezt l áttam toscánában.

2010.12.29. 14:50:11

a posztra a válasz: azért mert a kutyát se érdekli Budaörsön a vonatozás. Ezt próbáld feldolgozni.

igazságos 2010.12.29. 15:17:12

De akkor meg azt nem értem, mi a fenének ülnek ott a forgalomirányítóban az állomáson?

nagyfeszültség 2010.12.29. 15:25:19

Úgy tűnik, ma - tisztelet a kivételnek - elég rossz mentális állapotban vannak a kedves kommentelő kollégák. Szerintem ez kocsma ügy szégyen, ciki és vérlázító.

Puncilover 2010.12.29. 15:32:59

egy kicsit kapcsolódik ide - nézd meg a börsi repteret. Ország szégyene. Szétrohadt műemlék épületek, rom ésss pusztulás. Szépen rendbe lehetne hozni, korszerüsíteni és a dollárpapák jönnének a magángépeikkel.

Hurri Kán 2010.12.29. 15:35:21

@Puncilover:
Ésss talán kapna működésssi engedélyt is ha nem építettek volna néhány bevásárlóközpontot az ún. biztonsági zónájába...

tomato 2010.12.29. 15:37:58

@mecséri: Megnyugtatlak, bérlettel járok, és nem szokásom bliccelni, csak másoktól hallottam ezt a kiskaput, akik szintén ezen a vonalon ingáznak.

gatto nero 2010.12.29. 15:53:52

Ráadásul a budaőrsi vasútállomás is egy gyönyörű épület, körülötte egykor szép parkkal. Már csak a városimázs szempontjából is illene egy ilyen gazdag városnak kicsit rendbehozni. Ha a képviselőtestület tagjai - újévi fogadalomként - például elhatároznák, hogy 2011-ben 10 százalékkal kevesebbet lopnak és a megmaradó pénzt állomáscsinostásra fordtanák, szerintem fél év alatt rendbetehető lenne.

nagyfeszültség 2010.12.29. 15:55:17

Néhányan úgy kommentelnek, mintha a posztban
szereplő budaőrsi kocsma törzsvendégei lennének:)

gergo1000 2010.12.29. 16:38:08

@tomato:
Magyarországon mindenki becsületes. Mindenki csak
másoktól hallotta, hogy vannak olyanok akik hallotak már
olyanról, aki nem becsületes:)

tomato 2010.12.29. 16:53:15

@gergo1000: Valóban, a "messziről jött ember azt mond, amit akar" elve alapján akár jómagam is a bliccelők közé tartozhatnék, de nem. Viszont te meg megtanulhatnád, hogy az általánosítás nem egy jó dolog.

taventor 2010.12.29. 16:54:28

Tisztelt vancat!

Gondolom, hogy blogbejegyzésedet az a jószándék vezérelte,
hogy, egy civiltől elvárható módon tájékoztasd az embereket
tapasztalataidról.Ez szerintem helyénvaló ötlet.
De!
1, Nem a kocsmában kell megvenni a jegyet!

Nem tudom ezt ki mondta neked, de ez teljesen valótlan,
hiszen ki is van írva hová kell menni és ez jelezve is van.

2,Ha érdemi információt akarsz szerintem a kocsmárossal
is beszélhettél volna, de a cikkedből kiderül, hogy ezt nem tetted meg, hanem félinformációkat írsz.Ne tájékoztasd fél-
re az embereket!!! Tudod egy rendes civil Újságíró utánamegy a dolgoknak és nem csak tájékozatlanul
írkál valótlan dolgokat.

3,Én is utazom azon a vonalon és még soha nem kellet
bemennem jegyért a füstszagba.

4,A kocsmárost ismerem és az ilyen városi legendákat
ő sem tudja mire vélni.

5,Ha akarsz beszélhetnél is vele, hogy tisztázd a dolgokat.

6,Ha nem beszélsz vele akkor, én nem foglak mínősíteni.

Nándusz 2010.12.29. 17:00:47

A forgalomirányítók csak a forgalomirányításhoz értenek. Jegyet meg csak a peronon szétdobálva láttak, de ez nem az ő hibájuk. A főnökeik nem tanítják már meg nekik a vasutat szépen sorjában: váltókezelés, árufuvarozás, személy- és árúpéntár, forgalmi szolgálat. Szakbarbár-képzés a cél, meg mikor 5-6 ember dolgozik egyidőben egy állomáson, mindegyik más-más leányvállalatnál, ez már maga tökély...

igazságos 2010.12.29. 17:02:07

@taventor: Abban igazad van, hogy nem kell bemenni a füsztszagba, mert valami összetákolt csengőt kell nyomogatni az ablaknál.

Amúgy meg megmondhatnád neki, hogy írja ki már rendesen, hogy csengő. Arról a tákolmányról nem gondoltam azt, hogy működik is. Ha meg kopogok az ablakon, akkor se mutogasson semmit annak, aki jegyet akar venni.

Dubito 2010.12.29. 17:24:29

A szegény, elmaradott Olaszországban teljesen természetes, hogy kisforgalmú vasútállomásokon a szemközti kiskocsmában kell megvenni a jegyet. Kérsz egy sört, meg egy vonatjegyet.

De a mi gazdag hazánkban, ahol a MÁV már minden elképzelhető igényt kielégített, és még mindig maradt egy rakás elkölthető pénze, miért ne fogadjon öt hosztessz meg két pénztáros a csillogó állomásépületben.

himposztor 2010.12.29. 17:46:23

Pl. Veszprém megyei jogú városban, a vasúti mellékhelyiséggel áll fenn hasonló helyzet. Ott a klotyókulcsért kell egy közeli bádogkrimóba zarándokolnii,
ami egy kicsit kényesebb helyzet a jegypénztárnál ugye...
Hát itt tartunk.
Ha meg a postahivatalba megyek be, virgácstól, a mosóporig,
a kaparós sorsjegytől a tarkakotonig mindent árulnak.
Ez egy ilyen ország...

the cat 2010.12.29. 19:49:13

@taventor:

Kedves Taventor!

Köszönöm kultúrált és mértéktartó hozzászólásod.
Reméljük a jó példa (is) ragadós....
Valóban ezt - és minden más posztomat - az abszolút önzetlen jószándék vezérli.
Talán ez is az oka, hogy elsősorban nem az állomáson található kiskocsmáról, hanem egy - továbbra is fenntartom - botrányos helyzetről írtam: arról, hogy ellopják az adónkat, ahelyett, hogy a közösségi közlekedés színvonalának javítására fordítanánk. Füstről és egyebekről a tisztelét kommentelők írtak, nem én, csak valószinüleg benned ezek már keveredtek. Mivel igyekszem körültekintő is lenni,
tudom, a jegyet kívülről, az ablakból is meg lehet venni, így formailag tehát nem kell a kocsmába bemenni...
De mégegyszer, nem ez a lényeg: nem a kocsmával, a kocsmárossal, a törzsvendégeivel,
az állomásfőnökkel, a vasuti dolgozóval, hanem a - továbbra is - közpénztolvaj MÁV vezetéssel és Budaőrs önkormányzatával, a végtelen igénytelenségükkel és nemtörődömségükkel van bajom.

BUÉK. Vancat

taventor 2010.12.29. 23:26:22

Kedves Vancat!

Bocs a füstről tényleg nem te írtál.
Boldog Új Évet kívánok neked

taventor 2010.12.29. 23:33:29

@igazságos: Az a csengő tényleg egy kicsit fura, ha arra
járok majd szólok a csaposnak és remélhetőleg csinál valamit.

NoCigi 2010.12.30. 10:16:01

@Dubito: Olaszországban legalább a kocsmákban nem lehet dohányozni. Igy ha esetleg a kocsmában kell várakoznod nincs akkora esélyed a tüdőrákra mint nálunk. Ez persze ez nem a MÁV hibája hanem az ÁNTSZ-é. Mivel a jelenlegi nemdohányzókat védő törvény megfelelő elszívő berendezést ír elő, de az a jelenlegi tudományos álláspont szerint nem létezik, ezért már most büntethetné a dohányzást a zárt helyeken. A MÁV azonban már most sem engedélyezhetné a dohányzást a várótermeiben. Igaz, hogy ismerek olyan járatot, ahol ki van írva, hogy dohányozni tilos mégis a fülkében is dohányoznak...
Meg lehet nézni a külföldi állomásokat, hogy milyen tiszták. Talán a miskolci pályaudvar is lehetne jó példa. 3 éve legalábbis meglepődtem, hogy ott milyen kultúrált állapototk vannak.
Nézzük meg a Keleti vagy Nyugati vagy Déli pályaudvarokatat. Hányni lehetne ott. A nyomokból itélve sokan meg is teszik...

Spikk 2010.12.30. 15:58:50

@NoCigi: Miféle tudósok? Budaörsön van egy nagy és nemzetközi hírű bútorbolt. Annak az éttermében volt régebben dohányzó rész, ahol szerintem tökéletesen meg tudták oldani a dolgot egy légtérben úgy, hogy a füst nem jött ki a részére kijelölt helyről. Csak gondolom pár antidohányos mégis inkább odaült a cigisek közé és baszta a csőrét a füst. El is érték, hogy ne lehessen többé cigizni. Magyarok, na. :-(
Azért ez kicsit olyan, mint beülni a dohányzó kocsiba a vonaton és ott zargatni a dohányosokat... Vagy elmenni kurvának és csodálkozni, tudod. :-)
(Ja, nem dohányzom. Mielőtt...)

NoCigi 2010.12.31. 21:52:50

@Spikk: A tudósok azok akik a dohányfüst témát nem a kocsma asztalnál két sör között beszélték meg és nem olyanok, akik még a dohánytermékek dobozára írt információkat sem tudják hasznosítani. A bútor bolt ötlet ládájába én is beírtam, mert zavart a dohányfüst az étteremben és ráadásul a gyerek részleg is az étterem mellett volt. Magyarok na. A cigaretta amerikai találmány, de ott már jobb helyeken pl. Hawaii-on tiltják még kültéren is.
Nem ült oda senki a cigisek közé. Biztos vagyok benne, hogy Te egy volt dohányos voltál vagy a rokonaid dohányoznak melletted és ezért nem érzed a különbséget a jó és a rossz levegő között. Ne feledd, hogy a szálló por koncentráció a dohányfüstös levegőben mindig meghaladja az egészségügyi határértéket! Hogyan és mi értelme van szmogriadó esetén a tömegközlekedés igénybe vételének ha a mérgező dohányosokat kell kerülgetni, mert még a kiugrott dohányzók, állítólag ma már nemdohányzó emberek is azt mondják, hogy kerülgessük a dohányosokat. A dohányzók se eregessék a füstöt főleg a tömegközlekedés környékén. Februártól végre a BKV megállókban már nem nekem kell kerülgetnem a bűzölgő dohányosokat és nem lesz annyi eldobott cigarettás papír sem. Már várom, hogy a MÁV pályaudvarokon is bevezessék ugyanezt a szabályt. Főleg, hogy tűz és robbanásveszélyes vonatok is megfordulnak az állomásokon...

Spikk 2011.01.01. 01:35:47

@NoCigi: Az a kérdésem, hogy a dízel autókat hogy kerülöd ki? Aztán nézzél körül, hogy abból van több a megálló közelében, vagy dohányosból. Szerencsére ha jól rémlik, már külön szín van erre az új matricák között, mintha fekete rémlene. Már csak be kellene tiltani, ahogy a por megsokasodik (kb. egész télre).
Igen, dohányoztam régen. Csak ez nálam úgy ment, hogy a szélirányt figyelembe véve én kerültem ki a többieket. Meg persze nem hajigáltam szét a csikket sem.
A szálló porra pedig nincs egészségügyi határérték. Egy önkényes mondás van, amit mi úgy kezelünk, mintha ez az lenne, de nem az. A porral kapcsolatban nem sikerült olyan alacsony koncentrációt meghatározni, ami biztosan nem ártalmas, mert ennek elég változó lehet az összetétele. Lásd a dohányfüst és a dízel-korom példáját, káros mindkettő, de pl. azt sem tudjuk, hogy melyik a károsabb.
Van arra vonatkozó adat, hogy hány passzív dohányos leli halálát vagy betegszik meg a dohányfüsttől évente?
A közlekedésből származó légszennyezés okozta halálesetek száma Magyarországon évente 16000 fő (de lehet, hogy ez már csak a korom).
Az a baj, hogy fanatikus vagy, ahogy a neved is elárulja... ;-)
Szerintem át is nevezem magamat nodízelre és teledobálok minden ötletládát azzal, hogy egyszerűen tiltsák be a dízeles személyautókat (kezdetnek), az én egészségem árára senki ne spóroljon az lcsóbb üzemanyagon. Azt nem értem, hogy miért is fáj annyira, ha odébb kell állni. Az csak egy kis kényelmetlenség. Ez olyan, mintha harcolni kezdenék az összes autó betiltásáért, mert biciklivel sokszor kikényszerítik, hogy lemondjak az elsőbbségemről (ha nem mondanék le, akkor meg jó eséllyel minimum felborítanának, és ez nem egy szinte mérhetetlen esélyváltozás, hanem napi szinten kerülöm el az ilyen baleseti helyzeteket). E mellett persze még szívom a füstöt is, amit kipufognak. Ez szerinted jól van így?
BÚÉK Neked és mindenki másnak is!

NoCigi 2011.01.01. 11:27:11

@Spikk:
Az autók nem állnak be a kocsmába és a buszmegállóba sem. Azonban zavar az, hogy a BKV buszokon szabályosan mérgező a levegő, mert a kipufogógáz bemegy az utastérbe(!!!).
Az újabb autók károsanyag kibocsátása már kisebb(!) mint a dohányzó emberé (egy adott időn belül). Várom már amikor hidrogén vagy elektromos járművek mennek az utakon. Nem szeretem amikor kiülök egy vendéglő teraszára a jó levegő miatt és ott pöfékelnek mellettem. Nem szeretem, hogy még a lángososnál is előbb teszik ki a hamutálcát a dohányzás tilos tábla helyett holott nem is árul cigarettát. Nem szeretem azt sem, hogy amikor futok egy parkban vagy egy játszótéren vagyok, akkor mellettem és a gyerekem mellett füstölnek hiába lenne jó levegő a parkban ezt a kényelmes és "toleráns" dohányzók elrontják. A dohányzó közvetlenül mérgez. Ami zavar, hogy annyi dohányzó van Magyarországon, hogy azt már igenis kényelmetlen kerülgetni. Vasútállomáson miközben várakozok, BKV megállóban, aluljárók bejáratánál, a munkahelyem bejáratainál, a munkahelyem teraszain én élvezném a jó levegőt de nem lehet mert kerülgetni kell a dohányzókat és kerülnöm kell a kijelölt dohányzó helyiségek közeli folyosókat, mert nagyon büdös van ott. Az előbbi felsorolás egy átlagos nap. Magyarországon az előbb felsorolt helyeken mindenki nap mint nap megfordul, ezért el lehet mondani, hogy mindenki a passzív dohányzás áldozata. A jogbiztonság fontos. Fontos, hogy te megkapd a jogaid az utakon és fontos, hogy az egészséges levegőhöz való alkotmányos jogaimat ne sérthesse meg senki közvetlenül (a dohányfüsttel amikor mellettem dohányoznak) és közvetetten (más légszennyező tevékenység). A közvetlenül mérgezés tetten érhető és azt lehet szabályozni a közvetett mérgezést nehezebb tetten érni, de az ellen is kell küzdeni. Az első lépés azért legyen közvetlen jogsértés szankcionálása és az alkotmányos jog védelme. Ezért kellenek a nemdohányzók egészségét korrekten védő törvények (amik nincsenek) és helyi szabályok (amelyek szerencsésebb településeken) már egyre többen vannak. Szerintem.

Mindenesetre mindenféle füstmentes boldog új évet neked is!

Spikk 2011.01.01. 15:28:29

Cigi témában elmondtam a véleményemet. Ez meglátszik az adott időn belüli összehasonlításból. Az autók ugyanis folyamatosan füstölnek út közben, a dohányos meg rágyújt néha. De hagyjuk, ebben nem fogunk megegyezni, mert szerintem elkövetted a ló túloldalára történő átesést és szerintem úgy nem érdemes beszélgetni, hogy közöttünk van egy nagy ló. Én tolerálom a másik rossz szokását és ha zavar, elkerülöm, azt a minimálisat meg ki fogom bírni, te meg intoleráns vagy és következetlen is, mert lám, az autók nem zavarnak. (Csak a cigisek, meg a BKV utasterébe jutó füst. Apropos utastér, hogy szoktál közlekedni?) A lényeg az, hogy az autók miatt sokkal több káros anyag jut a szervezetedbe, mint a dohányzók miatt és ehhez csak kicsit oda kell figyelned és el lehet érni harc nélkül, nem hiszem, hogy ez nagy probléma, nekem megy, ezzel szemben az autókat nem tudod kikerülni. Vedd figyelembe, hogy az, hogy néha érzed, hogy büdös, meg a szél rádhord egy kis füstöt, az már hanyagolható a sok egyébhez képest. Én pl. jelenleg beérném azzal, ha a dízeles személykocsikat nem engednék a városba ha szmog van.
Az új dízeles kocsik annyira finom port eregetnek, amit nem igazán lehet szűrni, de kimutatni is igen nehéz. Megtévesztő viszont, hogy a kis méretű részecskék miatt nem látod a fekete füstöt és azt hiszed, hogy nincs is. Nagy befecskendezési nyomás, kisebb cseppek, kisebb koromrészecskék. Ezek viszont sokkal mélyebbre jutnak a légutakban. A marketing-szűrő meg nem nagyon szűri, csak a nagyobb részecskéket (ha valamiért mégis kormolna).
Van egy 35 napos korlát, ennyi napon lehet egy évben túllépés Budapesten PM10-ből. Tavaly ha jól rémlik 2-3 hónap alatt teljesült. Szerinted érvényesülnek a jogaim?


süti beállítások módosítása