Ha minden jól megy - bár sajnos nálunk általában soha, semmi nem megy jól - jövőre, vagyis 2012-től bevezetik végre a magyar utakon a 3,5 tonnánál nehezebb teherautókra az elektronikus útdíjat. Ennek lényege, hogy a teherautóba szerelt vevőegység pontosan ellenőrizni tudja, hány kilométert tett meg (szóval mennyit terhelte, pontosabban rongálta, az utat) a nehézgépjármű, és minden megtett kilométer után fizetni kell majd az út használatáért.
Mivel már május van, nem is tűnik olyan távolinak a 2012. január elsejei elektronikus útdíj. A probléma csak az, hogy hozzáértők szerint a már létező szlovákiai útdíjat rajtunk keresztül kikerülő kamionok addigra olyan pusztítást végeznek az úthálózatban, amit majd csak akkor érzékelünk világosan, amikor ismét százmilliárdokból - az adófilléreinkből - kell ismét idő előtt felújítani a nemrégiben elkészült főutakat, autópályákat.
A gyakran akár 35 tonnás terheléssel, vagyis a megengedettnél - amely szintén túl sok - több tonnával túlpakolt kamionok persze nemcsak a szlovákiai elektronikus útdíj bevezetése óta pusztítanak rettenetes mértékben Magyarországon. Hazánk - szégyenszemre - már régóta a hazai és külföldi nehézgépjárművek mekkája. Megdöbbentő adat, hogy míg a robogók, motorok, autók és kishaszongépjárművek értékesítése alig emelkedett az elmúlt két válságév után, addig a nehézgépjárművek eladása idén, április végéig 70 százalékkal haladta meg a 2010-es év hasonló szakaszát.
Vagyis, kitűnő biznisz a közúti szállítás, sokkal egyszerűbb és olcsóbb kamionokkal ide-oda szaladgálni a nyersanyagokkal és a készárukkal, mint bármit megpróbálni helyben megtermelni, értékesíteni - esetleg vasúton, vízen elszállítani. Ma már bármely napszakban bármerre járunk a közutakon, ott nyomulnak a faciális bénulásosan mosolygó gnóm, idiótaképű napocskáival illusztrált Waberer-kamionok, büszkén hirdetve: "optimum solution".
A jelenlegi helyzet Wáberernek és társainak egyébként valóban egy igazi optimum solution, hiszen az extraprofit az övék lesz, a környezeti- és útkár pedig a társadalomé marad; ő maga pedig egyre feljebb kúszik a leggazdagabb magyarok ranglétráján, miközben alig találni egy-egy életképes vízi vagy vasúti fuvarozó magánvállalkozást Magyarországon.
Ha esetleg 2012-től valóban bevezetnék az elektronikus útdíjfizetést a nehézgépjárművekre, az talán átrendezhetné egy kicsit fenntarthatóbb irányba az áruszállítást. Akkor talán tényleg létrejönne az optimum solution állapota: megdrágulna a közúti szállítás, ez helyzetbe hozná a vasutat és a vízi közlekedést, de ami a legfontosabb: végre felértékelődhetne az az áru, ami helyben készül, vagy kevés szállítással jut el rendeltetési helyére. A sunyin vihogó Waberer-napocska helyett pedig talán valami szimpatikusabb céglogó mosolyogna vissza ránk nap mint nap.