Napelemopció a villamos Fordhoz

2011.08.20. 08:42 - vancat

Se szeri, se száma a totálisan értelmetlen, ostoba, a luxus, a kényelem és az elegancia hamis illúzióját keltő extrafelszereléseknek (opcióknak) az autókon, amelyeket a szalonokban egyre agresszívebben akarnak ránktukmálni, hiszen az igazi extraprofit ezeken van. Többségük - tiszletet persze a hasznos és értelmes kivételeknek - csak arra jó, hogy növelje az autó súlyát, meghibásodási lehetőségeit, szervizköltségeit. Ezért aztán nem gondoltam volna, hogy egyszer egy autóhoz kínált opciót fogok propagálni - amit nálunk, Európában egyébként sajnos nem lehet megrendelni...

Az Egyesült Államokban a Ford Focus Electric egyik rendelhető opciója a napelempanel, ami egész pontosan 2,5 kW teljesítményű, és kedvező időjárási körülmények mellett kb. évi 3000 kilowattóra villanyáramot képes előállítani, ami nagyjából havi 160 kilométer megtételére elegendő a most bemutatandó villanyhajtású autóval.

A rendelhető opcionális napelem nagyon drága lesz (kb. tízezer dollár), és teljesítménye is lehetne jóval nagyobb. De nem ez a lényeg. A fontos a történetben az, hogy egy gyártó végre bevallotta: csak és kizárólag akkor van értelme ennek az egész elektromos hókus-pókusznak, ha annak elterjedésével párhuzamosan világviszonylatban is megoldjuk a villanyáram előállítását - nagyrészt - megújuló forrásból. Ezért illeti dicséret az amerikai Ford napelemopcióját, amelynek ökológiai üzenete sajnos fényévekre van az itthoni, lábszagú ELMÜ-s - ingyenáramos, e-communitys, eszement baromságoktól.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr603166288

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Chindogu 2011.08.20. 12:18:42

Bhagyon bháthás lettél, de nincs kéznél elegendő papírzsepi? Viszket a hátad, és akadna is, aki megvakarja neked, de nem tudod elmagyarázni, hogy egész pontosan hol is viszket? Van úgy, hogy néha munka után szeretnél teljes nyugalomban újságot olvasgat...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Donor 2011.08.20. 10:29:29

Arról nem is szólva, hogy nálunk a hatályos törvények szerint jövedéki csalást követsz el ha elektromos autót használsz, főleg ha napelemmel, mert azért még ÁFÁt sem fizetsz :))

lolperec 2011.08.20. 10:36:21

vessünk véget a pofátlan napsütésnek!! XD

szmoker (Homo Trollicus) 2011.08.20. 10:36:54

Be kell fedni Agyarországot egy kurva nagy fekete napernyővel, nehogy a NER-partizánok, elhajlók, osztályellenségek csak új lopkodják a napenergiát!

nagyfeszültség 2011.08.20. 10:48:41

Végre egy épkézláb ötlet, amely túlmutat azon, hogy engedjük rá a villanyautókat a buszsávra...

Bélabácsi 2011.08.20. 11:02:35

vancat: "Enough for 1000 miles of driving per month" - szól a kép alatti szöveg.

Ez nem "havi 160 kilométer", hanem annak a 10x-ese. Javítasz ? Köszi !

Rakenro 2011.08.20. 11:04:47

Azt írja: "Enough for 1.000 miles of driving per month" (az autó képe alatt). Most akkor havonta átlagosan 1000 mérföldre (~1600 km) vagy ~160 km-re elegendő??? Nagyon nem mindegy.

Rakenro 2011.08.20. 11:05:34

Bélabácsi megelőzött... :)

Bélabácsi 2011.08.20. 11:13:22

....azért 10.000 USD (!!!!!!!) egy pöttyet sok egy ilyen cuccért, sose amortizálod le:

www.engadget.com/2011/08/11/ford-teams-with-sunpower-offers-ev-owners-10-000-solar-chargin/

Az egész napcella-környezetbarátság egészen addig egy ótvar nagy hülyeség, amíg vagy a kimeneti teljesítményt meg nem háromszorozzák-négyszerezik a jelenlegi áron, vagy harmadolják-negyedelik az árakat, és persze ott vannak az akksik akár az autók akár a házak esetében.

Most újítottam fel egy kis házat, nagyon alaposan megrágtam én ezt a napcellás témát, de amint osztottam-szoroztam, letettem a dologról, mert mire megtérült volna a beruházásom, rég tönkrementek volna a cellák, lehetett volna újakat venni. Úgyhogy inkább szigeteltem tetöt és falat mint állat, energiatakarékos LED-es izzókat raktam mindenhová (20 év élettartam - nem gagyi szar, baromi drága volt), ennyi.

A napkollektornak van értelme, de CSAK akkor ha szakember (=mérnök és nem valami ótvar "óccsó", "jólesszaz" kisiparos, tisztelet a normális kisiparosoknak) tervezi meg az egész rendszert és számolja ki a kiszámolandó dolgokat. Ja, és ne ugyanaz tervezze mint aki eladja az egyes rendszer-elemeket, mert akkor van általában meglepi (lásd még: gázszerelö mondja meg milyen kazán kell - egy frászt).

Bélabácsi 2011.08.20. 11:14:31

@Rakenro: Most ittam meg egy erös kávét, még vagy 10 percig gyors vagyok mint a villám :)))

fikanick 2011.08.20. 11:33:26

Ez nem igaz, nem csak akkor van ertelme. Egy villanymotor kozel 100%-os hatekonysagu, hasonloan egy eromuhoz, mig egy belso egesu motor tudomasom szerint joval 30% alatt van.

fikanick 2011.08.20. 11:37:44

En beszeltem hulyesegeket, nincs ekkora kulonbseg egy gaztuzelesu es egy belso egesu motor kozott, maximum olyan 15-20%. Elnezest kerek

2011.08.20. 12:13:56

@Bélabácsi:
A napcellák jelenleg kb a könnyen elérhető teljesítmény határán mozognak, olcsóbb nem lesz, és a jelenlegi technikával sokkal effektívebb sem. (30-40%-os hatásfokkal dolgoznak, de inkább 30hoz közel.)

Szóval, szép, jó, de általában pont addigra termeli ki a saját extra költségét mire amortizálod. Persze a zöldek álmodoznak.. a mérnökök meg számolnak. ;)

Gera 2011.08.20. 12:16:49

Kb egy sima focus ára lehet 10ezer dollár körül az usaban, az electric verzió lesz minimum 30ezer, szóval akkor már megvenném hozzá 10ezerért a napelemet, már úgyis mindegy alapon :)

kokoro 2011.08.20. 12:37:17

Bélabácsival egyetértek, én is arra az elhatározásra jutottam hogy mire talán megtérül vehetek majd újat egy halom pénzért. Se napelemre sem pedig elektromos járműre nem költök egyelőre mert nem éri meg és macerás a művelet.

Pedig egy elektromos bicajt szeretnék építeni ( 1000W hátsó kerékbe építhető kitt amit persze csak netről rendelhető ) na nembaj majd egyszer :-)

gatto nero 2011.08.20. 13:32:45

Tetszik a napelem opció, csak kicsit drágállom.

z003 2011.08.20. 13:32:53

Az igaz, hogy olcsóbb nem lesz, és hatékonyabb sem, de nem lehet, hogy közben a többi mellédrágul?

csintapala (törölt) 2011.08.20. 13:44:54

A napelem drága, az előállítása nagyon energiaigényes. Innetől kezdve hülyeség az egész, kevesebbet takarítasz meg vele -nem csak pénzben, hanem a környezet terhelés szempontjából is-, mintha ezt a pénzt benzinre vagy más módon előállított energiára költenéd.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.08.20. 14:03:32

Itthon is jól dübörög ford maketing gépezete. A Honda màr másfél éve kínál ilyen otthoni töltő állomást 1.5 millió forint alatt. Ráadásul az nagyobb teljesítményű ès a felesleges termelèst visszatáplálja a hálózatba, vagyis kitermelheti az árát.

the cat 2011.08.20. 14:07:30

@gatto nero:

Egyelőre maga a Ford Focus electric sem olcsó -
de legalább egy jó formájú villanyautó.

the cat 2011.08.20. 14:09:37

@chipanddale74:

Szerintem meg elég szarul dübörög a Ford
marketinggépezete, mert - magyar nyelven -
ezen a blogon kívül nem is nagyon olvastam erről a napelem akcióról.

teddybear01 2011.08.20. 15:22:24

Sok értelme nincs a napelemes töltőnek. Amikor üzemképes, akkor éppen használatban van a kocsi, azaz nem lehet tölteni. Marad a hétvége, és ha nem autóval járok munkába.

A másik lehetőség, a naponta cserélgetett akkupakk, az meg megint jókora plusz összeg. A végén pedig kiderül, hogy olcsóbb venni mondjuk egy Citroen Saxo-t, ami elmegy 4 liter dízellel és a töredékébe kerül ennek az egésznek.

Gera 2011.08.20. 18:02:51

@chipanddale74: Nyomát sem találtam ennek a Honda terméknek. Adj már valami linket, plíz.

Pink Floyd 2011.08.21. 09:40:22

Kár, hogy amikor az autó a tulajdonos garázsában van, akkor már késő délután van. Az pedig szintén nem járható út, hogy a tulaj vesz egy tartalék akkumulátort, hiszen a villanyautó árának nagy része (harmada talán) az akkumulátor ára. Ráadásul kicserélni sem egyszerű, hiszen néhányszor száz kg a tömege.

A villanyautókat az éjszakai mélyvölgy alatt lehetne feltölteni, amikor a fogyasztás 4000 MW körül van, és olcsó az áram. Szóval ha a villanyautók arányát akarjuk növelni, akkor olyan erőművet kell építeni, amelyik olcsón termel, nagy kapacitáskihasználtsággal, és nem érdemes gyorsan változtatni a teljesítményén. Ezt pedig atomerőműnek nevezik.

De! Ha már eldöntöttük, hogy villamosítjuk a közlekedést, akkor miért ott akarjuk villamosítani, ahol nehéz, és miért nem ott, ahol olcsóbb és környezetbarátabb? Miért gyártsunk környezetszennyező és drága akkumulátorokat az autóknak, ha a vasúti közlekedést sokkal egyszerűbb lenne átállítani dízelről elektromosra. Nem beszélve a tömegközlekedés átalakításáról. (Villamost és trolibuszt kellene használni a füstölgő buszok helyett.) Nem szennyeznék a városokban a levegőt, csökkenne a gázolajfogyasztás.

Szerintem a villanyautó egy áll-környezetvédelem amíg a tömegközlekedés és a vasúti közlekedés nincs 100%-ig villamosítva. A villanyautó mögött egy érv van: verheti a mellkasát a vásárló, és elmondhatja magáról, hogy ő aztán nagyon környezetbarát, hiszen villanyautót BIRTOKOL. Míg ha trolibusszal járna, nem érezné magát különlegesnek.

Gera 2011.08.21. 12:07:24

@Pink Floyd: Ezt a cuccot pont úgy hirdetik, hogy a nappali órákban visszatáplálja azt az energiát a hálózatba, amit éjjel az olcsó árammal betöltöttél az autódba. Rajta van a képen.

De amúgy 100 százalékig egyetértek.

Pink Floyd 2011.08.22. 14:32:41

@Gera:

Hát éppen ezért nehezíti a szabályzást. A villanyautókat éjjeli olcsó árammal célszerű tölteni a garázsban. Tehát, ahogy nő a villanyautók részaránya, úgy fog egyre csökkenni a különbség a nappali csúcsfogyasztás és az éjszakai fogyasztás között. Ilyenkor viszont inkább olyan erőmű kell, ami éjjel-nappal egyformán termel.

Egyébként szerintem tök fölösleges villanyautókon vitázni. Amilyen gyorsan fejlődik a genetika és biotechnológia, szerintem nemsokára nem lesz sokkal drágább az algából (vagy mezőgazdasági melléktermékekből) előállítani az üzemanyagot, mint kőolajból. Lehet, hogy kilométerenként olcsóbban jön ki a villanyautó (ha az atomerőmű olcsó árama tölti), de az akkumulátorok ára és gyors amortizációja miatt drága marad a villanyautó.


süti beállítások módosítása