Divatos, sőt trendi-öko lett a hibrid autókat fikázni. "Túl sok energiát emészt fel az előállításuk, túl sok helyről kell - rengeteg széndioxid-kibocsátással - szállítgatni a különböző, hozzájuk szükséges nyersanyagokat és alkatrészeket, túl nehezek, túl magas a fogyasztásuk és egyáltalán: humbug, átbaszás az egész", stb.
Egyrészről helyeslem mindezt, hiszen végre nem az történik, hogy valakik, valahol kitalálják valamiről, hogy az zöld, majd ezt az emberek kritika nélkül elfogadják és gondolkodás nélkül megveszik, amit eléjük tesznek. Másrészt én magam is kifejezetten rühellem a képmutató hibrideket: S osztály, 7-es BMW, Lexus GS és egyéb környezetpusztító szörnyetegek, amelyekbe beleszerelnek egy villanymotorkát, kiszámolják, hogy ezzel mennyivel csökkent a fogyasztásuk - ami általában a gyakorlatban még csak nem is igaz -, és eladják őket környezettudatos autónak. (Így vásárolt az előző kormány környezetvédelmi minisztere, Szabó Imre egy több mint húszmilliós luxus Lexust, mondván: tarthatatlan állapot, hogy egy zöldminiszter ne hibriddel járjon.)
Szóval teljesen egyetértek: legyünk kritikusak, akár egészen az intrikusság határáig is. Mégis fontos, hogy ne essünk át a ló túloldalára. Ne higgyük azt, hogy ha fikázzuk a hibrideket, akkor már automatikusan nagyon tudatos környezetvédőkké avanzsáltunk. A hibridekkel kapcsolatos - jogos - ellenérvek döntő többsége ugyanis áll a nem hibridekre is. Készültek megdöbbentő számítások arról, hogy például a Nissan bizonyos, abszolút nem hibrid típusainak alkatrészei hány kontinensen keresztül utaznak oda-vissza, mire végre kikötnek a fogyasztóhoz legközelebbi kereskedésben.
Ezek az autók már életciklusuk megkezdése előtt időzített ökológiai bombák. Annyi energia, széndioxid és nyersanyag kell az előállításukhoz, hogy néha évek használata alatt nem szennyeznek annyit, amennyit gyártásuk és szállítgatásuk idején. Ugyanakkor egy kisebb hibrid használata - mint a Honda Jazz, vagy a most érkező új Toyota Yaris, a Honda Insight vagy a hamarosan bemutatkozó, konnektorról is tölthető Prius, amely beéri 2-3 liter benzinnel - azért nem hiszem, hogy a legördögtől valóbb ökológiai bűn lenne.
Különösen városban, ahol előjönnek a vegyes hajtás előnyei - ahol lehet szennyezés nélkül araszolgatni, megállni, elindulni és ott nem szennyezni, ahol egyébként a legtöbbet ártanánk vele. Szóval, nem akarok én a hibridek apologétája lenni, de azt javaslom: senki ne nyugtassa meg a zöld lelkiismeretét azzal, hogy a hibrid úgy, ahogy van szar és kész. A legkörnyezettudatosabbnak én azt tartom, aki 1. nem jár autóval, 2. ha muszáj neki, akkor a lehető legkisebbel, a lehető legkevesebbet, és 3. a lényeg: igazán környezettudatos az, aki nem cserélgeti az autóit, hanem akár évtizedekig megtartja, szervizeli. Tehát nem megy bele a lecserélgetés ostoba, szánalmas konzumidióta, reklámok által gerjesztett attitűdjébe. Legyen az hibrid, benzines, dízel vagy akár egy villanyautó.