A parlamenti képviselők javadalmazási rendszerét bizonyosan át kell alakítani, ezzel vélhetően - néhány érintett kivételével - mindenki egyetért. A jelenlegi állapotok ugyanis a nyilt korrupció, lopás, befolyással üzérkedés és - bár ez a kategória már nem létezik a BTK-ban - a közveszélyes munkakerülés melegágyai. Abban is egyet lehet érteni, hogy - ahogy konkrét összegek nélkül, egy kicsit ködösítve mondani szokták - "meg kell fizetni a képviselőket", hiszen egyrészt ez biztosítja, hogy ne csak az eleve jómódúak vagy korruptak tudják finanszírozni kiadásaikat.
Eddig vitán felül áll Lázár János frakcióvezető képviselők javadalmazásáról szóló új javaslata. Az, hogy legyen-e egy politikusnak fizetett politikai tanácsadója? Nos, ez már ismét elég mutyigyanús elképzelés. Egyrészt minek politikusnak politikai tanácsadó? Ráadásul úgy, hogy ő lenne az egyike a három fizetett munkatársnak, aki járna minden honatyának.
Múltkor elnéztem az Index nagyszerű összeállítását arról, hogy gyakorlatilag a Magyar Tudományos Akadémia elnökéig bezárólag mindenki lézerblokkolót használ. És az jutott eszembe, hogy az olyan figurák, mint például a megszólaltatott agresszív kigyúrt vidéki fideszes, aki elmondta: nem érti, mi a probléma a lézerblokkoló használatával, hiszen "mindent szabad, amit nem tilt törvény", sajátosan fogják értelmezni ezt a lehetőséget. Ők nyilván a feleségüket, a gyereküket és a kurvájukat fogják a három fizetett pozícióba ültetni, mondván, mi a baj ezzel, hiszen "mindent szabad, amit nem tilt törvény..."
A legvisszásabb számomra mégsem ez, hanem a rögtön és görcsösen kihangsúlyozott személyre szabott benzinkártyahasználat ötlete, amely szinte bizonyosan magától Lázár Jánostól származik. Ő ugyanis olyan, mint egy pubertáskorban lévő kamasz, akinek mindenről a szex jut eszébe. Csak éppen Lázárnak mindenről a - saját bevallása szerint - imádott autók. Miért pont benzinkártya? Miért pont benzin? Miért nem áramkártya, hiszen hamarosan nyílik az első magyar villanykút és bármelyik képviselő vásárolhat magának a közeljövőben elektromos autót.
De miért gondolja egyáltalán Lázár, hogy minden képviselő mindig autózik? Maga Orbán Viktor mondta: a honatyák ugyanolyan emberek, mint a többiek, sem kiváltság, sem diszkrimináció nem érheti őket. Szóval miért nem gondolt arra Lázár - aki szerint az új szabályozás évtizedekre készül - hogy esetleg lesznek olyanok, akik szeretnék vonattal bejárni a választókörzetüket, emberekkel beszélgetni és saját bőrükön tapasztalatokat szerezni arról, milyen az élet szolgálati autó és benzinkártya nélkül? Esetleg Intercityvel közlekedni és útközben dolgozni...
Ráadásul nem kellett volna messzire mennie Lázárnak, hogy mindez eszébe jusson. Somogy megyei fideszes képviselők, konkrétan Moring József Attila, Gruber Attila, Gelencsér Attila például a 2010-es választási kampányban konkrétan azt ígérték: a megye vasúti szárnyvonalain fogják a fogadóóráikat tartani. Aztán ki tudja... bekerülhet még a parlamentbe egy olyan rendes és következetes környezetvédő (bármely párt színeiben), aki tudatosan és elvi okokból használja a tömegközlekedést. Ilyen volt például megválasztása előtt Illés Zoltán.
Szóval elég rossz üzenet a jövőnek az, hogy a legnagyobb párt fiatal frakcióvezetője kizárólag és görcsösen a benzinkártya bűvöletében képzeli el a saját és az ország jövőjét. Arról nem is beszélve, hogy talán eszébe sem jutott: él azért néhány millió ember Magyarországon, akik szinte egész életükben tömegközlekednek, és nem ártana az ő életükről is személyes benyomásokat szerezni annak, aki a jövében 750 ezerért, politikai tanácsadóval, két titkárral, ingyenes szállodai szobával és ingyenbenzinnel akarja majd képviselni a választók és az ország érdekeit. Az pedig már csak igenyesség kérdése (lenne), hogy - szimplán erkölcsi, szakmai okokból - egyetlen képviselő se szavazzon úgy vasútról, tömegközlekedésről, hogy évtizedek óta nem próbálta, milyen is az...