Aggasztó hírek érkeznek a 2012-es vasúti menetrend előkészületeiről. Úgy hírlik, "megszorítások" várhatóak: számos fontos vonalon veszélyben az utasbarát ütemes menetrend, sőt az sem tűnik kizártnak, hogy a Fidesz-kormány esetleg - "hazaáruló" elődje nyomdokaiba lépve - hozzányúl a szárnyvonalakhoz is.
A vasúti közlekedés kinyírását egyébként én magam nem tekintem - a Kóka-Bajnaiék által megszüntetett szárnyvonalak bezárása ellen tiltakozók egykori transzparenseihez hasonlóan - hazaárulásnak. Inkább úgy fogalmaznék: a vasút ilyen és ehhez hasonló sunyi, szisztematikus kinyírása a nemzeti hagyományok és az ökológiailag releváns modernizáció elleni egyetemes bűntett. Akárki is tette, teszi ezt....
A szakmai berkekben már ismeretes jövő évi vasúti költségtakarékossági tervezetek különösen annak fényében vérlázítóak, hogy mindeközben a közúti fuvarozó lobbi például már 2011 januárjától kereskedelmi (vagyis protekciós) gázolajárat, az euróban fizetett kamionos napidíjak adómentes részének emelését kapta ajándékba a magyar adófizetőktől. Legnagyobb hazai képviselőjük, Wáberer György a leggazdagabb magyarok listáján elfoglalt előkelő hellyel és további engedmények kicsikarásának követelésével hálálta meg az állami gondoskodást.
Nem tudom, lehet, hogy irigynek tartanak, de én a kormányzat helyében inkább beszedtem volna és például a vasúti közlekedés népszerűsítésére, racionalizálására fordítanám ezt a költségvetési pénzt, ahelyett, hogy néhány Wábererhez hasonló kamionmilliárdost közpénzügyileg még milliárdosabbá tegyek.
A másik, egyre aggasztóbb tény, hogy ez a kormányzat sem kezdett még hozzá a regionális és helyi vasútvonalak kitalálásához. Tudjuk jól: a szárnyvonalak többsége jelenlegi formájában, műszaki színvonalában, menetrendjében és imidzsében életképtelen. Ezért kell őket - igen, hiába mondták ezt még a hazug és csaló Gyurcsányék is, de attól még igaz - az önkormányzatok bevonásával fejleszteni, a helyi igényekhez igazítani vagy akár - működtetésre - magánkézbe adni.
Ennek előkészítésére is fordíthatták volna az egyébként is súlyos környezeti károkat és egyéb közösségi költségeket generáló kamionlobbi költségvetési kedvezményeinek árát. Ráadásul köztudomású, hogy a legtöbb úgynevezett mellékvonal a vasúti teherszállításnak lehet, lehetne fontos ütőere - nagy személyforgalom esetén kerülőútja. Így rendbe tételük, fejlesztésük nemcsak a helyi távolsági tömegközlekedésben, de a környezetbarát, kötöttpályás teherszállításban is fontos szerepet játszhatna.
Bod Péter Ákos szerint cudarul indulhat 2012. De azért én titkon még reménykedem abban, hogy a kevesebb mint három évvel ezelőtt a vasutakért szabadságharcot vívó hazai jobboldali politikusokkal azért nem lehet most majd csak úgy lenyeletni egy brutális vasútbezárást és menetrend-szétzilálást. Csak azért, hogy néhányaknak továbbra sem kelljen befizetni a gázolaj után - rajtuk kívül - mindenki számára kötelező adókat.
Hosszabb távon pedig egy olyan országot képzelnék, ahol a 150 leggazdagabb magyar között nemcsak a szottyadt naposkás cégemblémája mellett pöffeszkedő kamionos, de akár néhány nemzetközi teher- és regionális személyszállításban utazó magyar magánvasút-társaság tulajdonosa is bekerülhet.