Aggasztó hírek a vasúti menetrendről

2011.11.24. 06:07 - vancat

Aggasztó hírek érkeznek a 2012-es vasúti menetrend előkészületeiről. Úgy hírlik, "megszorítások" várhatóak: számos fontos vonalon veszélyben az utasbarát ütemes menetrend, sőt az sem tűnik kizártnak, hogy a Fidesz-kormány esetleg - "hazaáruló" elődje nyomdokaiba lépve - hozzányúl a szárnyvonalakhoz is.

A vasúti közlekedés kinyírását egyébként én magam nem tekintem - a Kóka-Bajnaiék által megszüntetett szárnyvonalak bezárása ellen tiltakozók egykori transzparenseihez hasonlóan - hazaárulásnak. Inkább úgy fogalmaznék: a vasút ilyen és ehhez hasonló sunyi, szisztematikus kinyírása a nemzeti hagyományok és az ökológiailag releváns modernizáció elleni egyetemes bűntett. Akárki is tette, teszi ezt....

A szakmai berkekben már ismeretes jövő évi vasúti költségtakarékossági tervezetek különösen annak fényében vérlázítóak, hogy mindeközben a közúti fuvarozó lobbi például már 2011 januárjától kereskedelmi (vagyis protekciós) gázolajárat, az euróban fizetett kamionos napidíjak adómentes részének emelését kapta ajándékba a magyar adófizetőktől. Legnagyobb hazai képviselőjük, Wáberer György a leggazdagabb magyarok listáján elfoglalt előkelő hellyel és további engedmények kicsikarásának követelésével hálálta meg az állami gondoskodást.

Nem tudom, lehet, hogy irigynek tartanak, de én a kormányzat helyében inkább beszedtem volna és például a vasúti közlekedés népszerűsítésére, racionalizálására fordítanám ezt a költségvetési pénzt, ahelyett, hogy néhány Wábererhez hasonló kamionmilliárdost közpénzügyileg még milliárdosabbá tegyek.

A másik, egyre aggasztóbb tény, hogy ez a kormányzat sem kezdett még hozzá a regionális és helyi vasútvonalak kitalálásához. Tudjuk jól: a szárnyvonalak többsége jelenlegi formájában, műszaki színvonalában, menetrendjében és imidzsében életképtelen. Ezért kell őket - igen, hiába mondták ezt még a hazug és csaló Gyurcsányék is, de attól még igaz - az önkormányzatok bevonásával fejleszteni, a helyi igényekhez igazítani vagy akár - működtetésre - magánkézbe adni.

Ennek előkészítésére is fordíthatták volna az egyébként is súlyos környezeti károkat és egyéb közösségi költségeket generáló kamionlobbi költségvetési kedvezményeinek árát. Ráadásul köztudomású, hogy a legtöbb úgynevezett mellékvonal a vasúti teherszállításnak lehet, lehetne fontos ütőere - nagy személyforgalom esetén kerülőútja. Így rendbe tételük, fejlesztésük nemcsak a helyi távolsági tömegközlekedésben, de a környezetbarát, kötöttpályás teherszállításban is fontos szerepet játszhatna.

Bod Péter Ákos szerint cudarul indulhat 2012. De azért én titkon még reménykedem abban, hogy a kevesebb mint három évvel ezelőtt a vasutakért szabadságharcot vívó hazai jobboldali politikusokkal azért nem lehet most majd csak úgy lenyeletni egy brutális vasútbezárást és menetrend-szétzilálást. Csak azért, hogy néhányaknak továbbra sem kelljen befizetni a gázolaj után - rajtuk kívül - mindenki számára kötelező adókat.

Hosszabb távon pedig egy olyan országot képzelnék, ahol a 150 leggazdagabb magyar között nemcsak a szottyadt naposkás cégemblémája mellett pöffeszkedő kamionos, de akár néhány nemzetközi teher- és regionális személyszállításban utazó magyar magánvasút-társaság tulajdonosa is bekerülhet.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr113407639

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy busz nekimegy a fának... 2011.11.24. 11:42:57

Egy busz nekimegy a fának.- Hogyan történt? - kérdezi a rendőr a sofőrt.- Fogalmam sincs. Éppen ellenőriztem a jegyeket a busz végében, amikor a baleset történt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

barna86 2011.11.24. 08:19:43

"számos fontos vonalon veszélyben az utasbarát ütemes menetrend"

Aközött semmi összefüggés nincs, hogy egy menetrend ütemes és utasbarát. Egy ütemtelen menetrend is lehet utasbarát, s egy ütemes menetrendet is meg lehet csinálni rosszra, sőt, van olyan eset, amikor a nemütemes menetrend adott helyzetben jobban el tudja látni az igényeket, mint az ütemes.

"vasút ilyen és ehhez hasonló sunyi, szisztematikus kinyírása a nemzeti hagyományok és az ökológiailag releváns modernizáció elleni egyetemes bűntett"

Őszintén: te hány újranyitott mellékvonalon utaztál? Sőt: mennyire utaztál "világ végi" mellékvonalakon? Elmondom neked, hogy sokszor bizony a vonaton lévő emberek száma a személyzettel együtt kevesebb, mint öt, teherforgalom pedig évek óta nem volt a vonalon. Akkor mivel lehet indokolni a közlekedtetést (a politikai okokat hagyjuk)? A világ változik, sajnos vannak vonalak, amelyek elvesztették funkciójukat az évek alatt, fenntartásuk értelmetlen.
Hagyományokról: a hagyományokból nem lehet megélni, azzal nem tudok én sem fizetni a boltban a kenyérért, sem a vasút az üzemanyagért, pályafenntartásért. De mit szólnál ahhoz, ha már ilyen hagyományról van szó, akkor vessünk ki a fenntartására általános adót: fizetnéd? Krisztus koporsója óta tudjuk, hogy semmi sincs ingyen....

"ahelyett, hogy néhány Wábererhez hasonló kamionmilliárdost közpénzügyileg még milliárdosabbá tegyek"

Ha a Mávnak állami pénzt adsz, azzal csak az Andrássy úti székházban található inkompetens, vasúthoz holt hülye menedzsergárdát pénzeled. Csak a vízfej leépítésével hatalmas összegeket lehetne megtakarítani a vasútnál, de akkor ugye hova mennének a sógorok-komák? Szóval felesleges a gyűlölködés Wáberer irányába (unalmas minden bejegyzésben ezt olvasni), elég lenne csak a sok ingyenélővel foglalkozni, akiket a Máv foglalkoztat (s effektív munkavégzésük zérus).

"az önkormányzatok bevonásával fejleszteni, a helyi igényekhez igazítani vagy akár - működtetésre - magánkézbe adni"

Azokra az önkormányzatokra gondolsz, akik az iskolákat sem tudják fűteni, nem tudnak közétkeztetést biztosítani? Ezzel csak az egyik zsebből a másik zsebbe teszed a problémát, tekintve, hogy az önkormányzatok tulajdonképpen állami fenntartásúak, pénz ugyanonnan (nem) jönne, csak a fenntartó más. Ha magánkézbe adjuk őket (ha lenne olyan hülye, aki átvenne egy teljesen negatív mérlegű üzletet), akkor a negatív üzlet elkerülése végett a jegyárak a mainak többszörösébe kerülnének és nem lenne semmilyen szociálpolitikai kedvezmény, csak üzletpolitikai. Másfelől meg az fejlett nyugaton sem állnak sorban a mellékvonalakért a befektetők, mivel a mellékvonalak mindenhol vastagon veszteségesek.

"Ráadásul köztudomású, hogy a legtöbb úgynevezett mellékvonal a vasúti teherszállításnak lehet, lehetne fontos ütőere - nagy személyforgalom esetén kerülőútja. Így rendbe tételük, fejlesztésük nemcsak a helyi távolsági tömegközlekedésben, de a környezetbarát, kötöttpályás teherszállításban is fontos szerepet játszhatna. "

Írtam fentebb, hogy ha a vonal kerüli a fő áramlási irányokat, akkor akármit csinálhatunk, nem lesz se személy-, se teherforgalom. A mellékvonal sose lesz fontos ütőér, csak egy utolsó hajszálerecske, ahol átmenő teherforgalom nincs, maximum helyi (de azt meg sikeresen kinyírták sajnos).
Rendbetétele a vonalaknak: 1960-as években volt egy kísérlet: a Kaposvár - Fonyód mellékvonalat fővonallá fejlesztették (80 km/h), s vizsgálták a hatásait. Megállapították, hogy ugyan a dolog hasznos és jó, de ahhoz, hogy az egész hálózatot legalább ilyen szintre újítsák fel (hogy megfeleljenek a vonalak az igényeknek), 10-12 évig az ország minden fejlesztésre pénzét és humánerőforrását vasútépítésbe kellene ölni (se kórház, se iskola, se utak, csak a vasút). Emiatt maradt megoldásnak a mellékvonalak bezárása, ami közül volt, ami jogos volt, de volt egy-két hibás döntés is. Ma ugyanez a helyzet, ugyanezek a megoldások lehetnek: vagyunk olyan gazdagok, hogy ilyen hóbortokat csináljunk?

Mindezeket vasútbarátként írtam - mielőtt valaki azt hinné, hogy a közútlobby fizet engem - csak nekem az évek alatt lejött a szememről a rózsaszín hályog, s képes vagyok reálisan látni a dolgokat. Persze örülnék, ha mindenhol vasút lenne csilli-villi, de tudom, hogy az teljesen irreális dolog...

Medgar 2011.11.24. 11:24:27

@barna86: válasszuk szét a dolgokat:
mellékvonalak bezárása, ahogy te is írtad néhány kivételtől eltekintve ok.

De milyen ésszerű magyarázat van a közúti teherszállítás ilyen mértékű támogatására?

gatto nero 2011.11.24. 11:25:43

@barna86:

Lehet, hogy paradoxon, de veled és a poszttal
is tökéletesen egyetértek-:)

nagyfeszültség 2011.11.24. 11:39:28

@Medx:

Így van. Arra még talán lenne indok, hogy felülvizsgálják a személyszállításra szolgáló mellékvonalak jövőjét. Dee arra, hogy a kamionlobbi zsebébe tízmilliárdos nagyságrendű közpénzt tegyenek, nos, az meglátásom
szerint állami szintű korrupció/sikkasztás vagy hűtlen kezelés.
Csak azt nem tudom, Wábererék kivel vannak
ennyire jóban az Orbán kormányban?

laci_52 2011.11.24. 12:10:07

@barna86: "Szóval felesleges a gyűlölködés Wáberer irányába (unalmas minden bejegyzésben ezt olvasni), elég lenne csak a sok ingyenélővel foglalkozni, akiket a Máv foglalkoztat (s effektív munkavégzésük zérus)."

Erről van szó! Át kellene a MÁV-ot világítani, kideríteni, hol folyik el a lóvé, néhány ezer emberrel csökkenteni a létszámot, nem pedig önteni bele az állami pénzt, mint egy feneketlen kútba. Ha nem tesznek semmit ebben, továbbra is évente milliárdokat fog elnyelni a vasút és mégsem fog jobban működni.

ursus artos 2011.11.24. 12:21:42

A poszt címével ellentétben egyetlen egy aggasztó hírt sem olvastam a vasúti menetrend tervezett változtatásáról!
Pedig ezért kattintottam ide!

citrix 2011.11.24. 12:24:30

Nem értem,hogyan jönnek a milliárdos kamiontulajdonosok a vasúti menetrendhez.A menetrendet a vasút készíti el az állam(adófizetők összessége) megrendelésére.Ha nincs pénz,valószínűleg kevesebb lesz a kihasználatlan,szinte üres vonatok száma.A hagyományokat hagyjuk a hagyományőrzőkre.Mennyire életképes ma a postakocsi,lovasszekér,delizsánsz,lóvasút mint közlekedési eszköz?Semennyire,pedig hagyománya az van mindegyiknek.Szárnyvonalakon már a szocializmus végén se volt teherforgalom,az állomások (ahol a be és kirakodás történne) rég összedőltek,a pálya gyakorlatilag használhatatlan.Iszonyú áron (pont most?) lehetne helyreállítani,üzemeltetni.Hagyományból ezt bolond aki kifizeti ha érvényesítik az árban.Ráadásul ami óriási,behozhatatlan hátránya:a teherautó háztól házig gyorsan fuvaroz,a vasút csak feladóállomástól fogadóállomásig egyáltalán nem gyorsan.Ezen állomások gyakran távol vannak a feladótól,címzettől,tehát közútra kerül kétszer is az áru.Vasúton a konténeres(nagy tételes),tartálykocsis,ömlesztett áru,tranzitforgalom ami hasznot hoz.Nagy iparvállalat már alig van ami igényli ezt a formát,a cukorrépa szállítás is megszűnt.Egyedül a fővonalakon van jelentős teherforgalom.A személyszállítás tiszta ráfizetés,abból legfeljebb a kalauzok bére térül meg.Ott van személyforgalom,ahol az állomás a települések központjában van.Ez a nagyvárosok kivételével ritka eset.Máshol kilómétereket kell gyalogolni,a busz viszont könnyedén megáll több helyen is még falukban is.Ez van,változtatni (felújítani a pályákat,állomásokat,új kényelmes szerelvényeket venni) lehetne,ha tagja lennénk az OPEC-nek.De nem vagyunk,még Matolcsi szerint se,pedig ő nagyokat tud álmodni(ordas nagyot hazudni) a főnökével egyetemben.

hegyilany 2011.11.24. 12:46:38

Mindig csak azt kérdezem: vajon a GYSEV miért, hogyan és mitől életképes ott, ahol a MÁV nem? (Állami cég mindkettő.)

2011.11.24. 12:57:31

@barna86:
A vezig már rég nem az Andrássyn van. Milliárdért bérlik havonta a népligetnél az új irodaházat, a régit nem tudják eladni, sokmilliós a havi fenntartási költsége, üresen áll.

9-143 2011.11.24. 13:04:36

Úgy, hogy a GYSEV 30% körül osztkák kézben van, és kicsi, így a kiegészítéseket jobban megkapja. Másrészt az osztrákok felé villantás miatt a teli tehervagonok mentek a GYSEV vonalon, az üres pedig a MÁV-on vissza. Így nem kellett a GYSEV-nek az üres futás után fizetnie.
A GYSEV üzemeltet mást is, asszem vmi szállót, meg egyebet is. AZ össz eredménye 0 körüli. A személyszállítás ott is veszteséges.

MÁV és mellékvonalak: ameddig a mellékvonalakon ki kell fizetni 2-2,5 euro/km pályahasználati díjat, addig nem lesz gazdaságos.
EU pályázat a pálya rendbetételére, és 1-2 jármű vételére.
0 ft pályahasználati díj, és a két végponton levő állomás használatát is az állam vállalja veszteségként.
Ebben a modellben a vonalon levő önkormányzatok adják a menetrendet, a munkaerőt, és a jegyértékesítést is a saját vonalakra. Itt lehet elsőajtós felszállás és mozdonyvezető általi jegyértékesítés, ellenőrzés.
Hátrány: a nagyvsúti jegy nem lenne érvényes rá, vagy ha igen, akkor kevesebbet kapnak utána. Az államnak a tényleges kiegészítést meg kellene adnia és nem hasraütés szerűen adni vmennyi pénzt.

Tehát a veszteség egy részét állami rendszer szinten realizálná a MÁV pályavasút, mert fenn kellene tartani a pályát külön bevétel nélkül.
Ahol a változó költségek nem jönnek vissza ésszerű menetrend és kevesebb ember alkalmazásával, ott tényleg életképtelen a vasút. (Bár kérdés, hogy a jelenlegi pálya és gördülőállomány mellett hogy lehetne modellezni a fejlesztést..)

barna86 2011.11.24. 13:06:18

@Medx: Csak egy fél év közgazdaságtant tanultam, ezért csak a következőképpen tudom magyarázni, aki tanult ilyet bővebben, mélyebben, attól elnézést kérek az esetleges hülyeségekért.

Az állam az adók révén (kedvezmény, megszüntetés, növelés stb.) tudja szabályozni, befolyásolni a piac keresleti-kínálati viszonyait. Jó példa erre a cigaretta adójának emelése, így akarják csökkenteni a dohányzást. Ha nőnek a fuvarozók költségei, azt ráterhelik a fogyasztókra, vevőkre, vagyis az ár nő, így csökken a kereslet (kivéve a Griffin-javak esetében). Ha rövidtávon csökken a kereslet, akkor azt középtávon a kínálat, termelés csökkenése követi és hosszú távon ez elbocsátásokhoz vezet. Ebbe a folyamatba akar beleavatkozni az állam a kedvezménnyel, hogy ne növekedjen pl. az alapvető élelmiszerek ára azért, mert a fuvarozóknak árat kell emelni az üzemanyag-költségek miatt. Én így látom, gondolom ezt, más kérdés persze, hogy ez mennyire átlátható, tiszta, korrupciómentes módon teszik.

barna86 2011.11.24. 13:15:26

@ursus artos: Mivel nincs is semmiféle változás. Minden mellékvonalnál összehasonlítottam a mostanit és a jövő évit (bárki megteheti, máv-start oldalán minden elérhető), s a címben vizionált nemzethalál teljesen félrevezető. Semmiféle változtatás nincs, egy az egyben átvették az idei menetrendet, egyedül időpontbeli változtatások vannak illetve egy-két vonatot módosítottak, töröltek csak.

deee 2011.11.24. 13:22:21

Nem tudom miért kell sírni egy olyan cégnek a leépítések hallatán, amelyik minden évben 100milliárdos veszteségeket termel. Ha nem állami monstrum lenne, már rég megszűnt volna az egész bagázs.
Kicsit nagyobb támogatást kap a vasút, mint a fuvarozók (akiket szintén nem értem miért is kell az én adómból támogatni). Aki vonatozgatni akar fizesse ki az árát, az állam ne fizessen be egy forintot se többet. Aztán, ha úgy is lehet 3 emberért, akiből 1 a kaller, 1 a mozdonyvezető, 1 a bakter, szárnyvonalat fenntartani, tölem csinálják, de ne nekem kelljen ezt a bohóckodást finanszírozni.

9-143 2011.11.24. 13:32:43

deee:
másik scenárió: felszedjük az egészet és sóval behintjük a helyét. Mindenki vesz vmi ócska kocsit, hiszen a tömegközlekedés is veszteséges.Állandó dugók, szmog, és a modernebb autók rongálása az irígység miatt, hogy ők több nap mehetnek, mint a többiek (nem piros, fekete plakett..)
Meg elégtelen parkolóhely...

Tehát a fő kérdés az, hogy mit tekintünk gazdaságosnak?
Mit akarunk támogatni? Az autópálya építés hihetetlen összegekbe került, és fizetsz utána egy keveset. A vasút a pálya használatáért olyan összegeket kell, hogy fizessen, amivel a változó költségeit nem tudja kitelmelni.
Ha úthasználati díjként meg kellene fizetni autónként és kb-enként mondjuk 60 ft-t, mert a 10 fővel menő bz esetében ennyi fejenként.., akkor ott lennénk a gazdaságossági kérdésnél.

Medgar 2011.11.24. 13:36:08

@barna86: a vasúti teherszállítás fajlagos költsége alacsonyabb, ráadásul járulékos hasznai is vannak.

usernev 2011.11.24. 13:36:19

"1960-as években volt egy kísérlet: a Kaposvár - Fonyód mellékvonalat fővonallá fejlesztették (80 km/h), s vizsgálták a hatásait."

Hát akkor azért olyan koszlott az a vonal, mert 50 éve felújították. Nyáron mentem rajta, a GPS szerint 38 km/h volt a max. sebessége a BzMot-nak. 53 km másfél óra. A vonaton rajtam kívül volt még 2 vasutas meg néhány ezer légy.

barna86 2011.11.24. 14:02:35

@citrix:

Kis adalékok a történethez:

A Dombóvár - Tamási - Lepsény mellékvonal túlélte a 1970-es évek bezárását, viszont az akkor is rossz pálya a rendszerváltásra teljesen tönkrement, 20-30 km/h volt a maximális sebesség, így nem kerülhette el a sorsát, 1990-től fogva több részletben bezárták, felszedték a pályát. Ugyanez lett a sorsa pl. a Pécsvárad - Bátaszék és Barcs - Sellye vonalnak. Őket azért emeltem ki külön, mivel 1990-2002 között zárták be a vonalakat, szóval nem a 2007-es és 2009-es koncepció keretében. Az 1980-as évektől fogva ezek a vonalak semmi mást nem csináltak, csak agonizáltak, forgalom nulla közeli állapotra süllyedt, a pályaállapotok pedig borzasztóak voltak. Ha anno nem lépik meg a Csanády-ék a bezárásokat, akkor még jó pár viszonylat agonizált volna így hosszú évekig (ahogy tette pár vonal egészen 2009-ig). Persze, voltak szakmailag hibás döntések anno (pl. Veszprém - Alsóörs, Szombathely - Rum), de egy csomó olyan vonalat is bezártak, ami a semmibe vezetett, mivel elvágták őket a trianoni határok, és egy-két apró falut, alig 500-1000 embert szolgáltak ki (pl. Sellye - Drávasztára, Harkány - Drávaszabolcs, Szeged - Tiszasziget, Baja - Hercegszántó).

A mellékvonali teherszállítást annak körülményessége és a Máv balfaszsága együtt tette tönkre. Hogy néz ki a teherárúfeladás egy mellékvonali állomáson: megrakják a kocsikat, amit a jobb esetben naponta járó tolatós tehervonat felvesz (ez a vonat 4-6-8 óra alatt ér végig egy vonalon, minden állomáson, ahol kell, tolatgatnak, rendezgetnek). Ez a vonat beviszi a vonal végpontjára, ahol az összegyűjtött kocsikból egy tehervonatot képeznek, ami elviszi őket egy nagy csomópontba (pl. Székesfehérvár, Dombóvár, Szolnok, Ferencváros stb.). Ott rendezik a vagonokat, az azonos irányba tartó vonatok egy szerelvénybe kerülnek, így viszik el őket onnan, s innentől fogva a folyamat visszafelé ugyanaz, amit leírtam. Látható, hogy ennek az időigénye hatalmas, több nap egy ilyen folyamat, tehát a mai világban sajnos nem versenyképes.
Máv balfaszsága, konkrét példa: Fábiánsebestyén. A rakodóvágányt csak a cukorrépa-kampány idején használták, indultak innen vonatok Kaposvárra. A Máv kitalálta, hogy ezért a pár hónapért felesleges fenntartani egy állomást, így inkább felszedte a vágányt, rakodás lehetősége megszüntetve. Így a cukorrépát már Szentesre kell vinni, s ott lehet csak vagonokba rakni. A megoldás a problémára egyszerű lett volna: a felszedés helyett lehet alkalmazni az ún. váltólelakatolás módszerét, ez azt jelenti, hogy fixen rögzítik a váltókat, nem kell forgalmi személyzet, tehát be lehet zárni az állomást, de a későbbiekben az elvi lehetőség megmarad az esetleges rakodásra, lévén, hogy a lakatolás visszafordítható (időtartalma a szerelésnek kb. 2-3 óra). Emiatt lehetett látni azt, hogy a cukorrépát a gazdák a fábiánsebestyéni ex-állomás rakodójára vitték, ott markolókkal kamionokba rakták, és Szentesre vitték őket. A jelenség országos, tucatszám szednek fel ilyen indokokkal vágányokat, elvi lehetőséget se hagynak arra, hogy használják a vágányt.
A pályahasználati díjakról ne is beszéljük: egy-egy megállásért, tolatásért, állomáshasználatért 4000-5000 Ft-os költséget is felszámolhatnak. Egy barátommal konkrét példát számoltunk ki: Nagyatád - Somogyszob 9 km, nincs közbenső megállás. A phd kb. 11ezer ft-ra jött ki: megállási díj, állomáshasználati díj, km-díj stb. Tehervonatra az ilyen hülyeségek miatt 20 km alatt simán összejön 20-30-40 ezer forintos költség is akár.

Milyen lehetőségek lennének a jövőben?
Engedélyezni, használni kellene pl. nyíltvonali rakodást. Jelenleg ilyen nincs, pedig a mellékvonalak a szántóföldek mellett mennek el, két vonat között bőven lenne idő arra (vannak 3-5 órás lyukat a menetrendben sok helyen), hogy a szerelvényt kitoljuk a nyíltvonalra, megrakják, visszahúzzák; sőt az éjszakai vonatmentes időben pláne könnyen megoldható ez. Emellett nem kellene állomásokat bezárni, mivel minél kevesebb az állomás, annál kevesebb vonat járhat, van olyan hely, ahol már szinte nincs is szabad hely az állomások bezárása után az esetleges tehervonatok számára (elvi lehetőség is kilőve).
Ha már kamionok: ha meg lenne már a gps-alapú útdíj-rendszer, akkor meg lehetne csinálni a következőt a legforgalmasabb tranzitirányokon: az útdíjat nagyon magasra kell emelni, s alternatíva lenne a ROLA-rendszer olyan tarifákkal, hogy ne legyen veszteséges, de az útdíjnál olcsóbb legyen. A Rola-vonatok járhatnának határtól határig óránként, tehát a kamion beáll a sorba a határon, s legkésőbb egy óra múlva már indulna a vonattal. Problémák: egy ilyen vonat kapacitása nem túl nagy, talán 40-50 kamion maximum. A speciális vagonok miatt különleges előírások vonatkoznak rájuk. A pályakapacitás véges, csak Budapesten keresztül lehetne menni, ott viszont az elővárosban erősen telítettek a pályák már így is, továbbá van, ahol csak egyvágányos a vasúti pálya, ott esélytelen ez a rendszer. Mávos forgalomszervezéssel az ideális és elfogadható 4-5 óra helyett 8-10 óra lenne az út. Előnyök: kevesebb kamion, a sofőrnek a vonaton töltött idő pihenőidő, továbbá a vámkezelés papírmunka részét lehetne útközben csinálni, stb... Sajnos a problémák miatt ez jelenleg erősen álomszagú elképzelés, az is marad még jó pár száz évig, pedig Svájcban működik valamilyen szinten hasonló rendszer.
Ha már Svájc: ott működő megoldás, ha egy teherkocsit gyorsan el kell vinni az egyik állomásról a másikra, akkor azt egy személyszállító vonat végére kötik, időigénye max. 2-3 perc. Nálunk ez megoldhatatlan lenne az előírások miatt, marad a tolatós tehervonat. Továbbá ott létezik ún. tehervillamos, a város szélén megrakják a boltokba szánt készlettel, és végighaladva az utcákon, minden bolt leveszi róla a saját csomagját. Régen nálunk is működött még ez a megoldás...

Kopi3.14 2011.11.27. 02:02:49

megnyugodtam, itt már nem kell a posztot elkövetőt ostoroznom, mások elmondták az összes fontos és valós kritikát.


süti beállítások módosítása