Sziporkázó, látványos újdonságözönnel kezdi a 2012-es évet a Ford. Lesz új limuzin, terepjáró, egyterű, sportautó - és ki tudja, mi derül még ki év közben. Nekem mégsem ezek keltették fel az érdeklődésem leginkább, hanem az a talán még sokkal lényegesebb újdonság, amely bár kívülről láthatatlan, siker esetén gyökeres változásokat indíthat el az autózásban. A Ford februártól megkezdi ezres benzines motorjának, a 1.0 Ecoboostnak a terítését: ráadásul - igen bátor, vagy, ha úgy tetszik: vakmerő módon - nem a legkisebb modellektől haladva felfelé. Elsőként - itthon Magyarországon is - a Focusban lesz elérhető ez a kis ökomotor, aztán az új egyterűben, a B-Max-ban, sőt várhatóan a családi modellnek számító C-Maxban, majd pedig Európa kedvencében, a Fiestában - és persze annak kisáruszállító, Van változatában is.
Vakmerőnek azért nevezném ezt a környezetvédelmi szempontból valószínűleg mérföldkőnek számító lépést, mert első körben majdnem bizonyosan helybe mennek a seggberúgásért vele. Ki fogják adni tesztelni a világ több száz újságírójának, akik döntőrészt le fogják írni róla, hogy túl gyenge, nem fogyaszt elég keveset és egyáltalán, milyen ciki ilyen kis szar motort beletenni egy komoly autóba.
A megszokás, a begyöpösödöttség ugyanis nagy úr - mondhatni rettenetes hatalom. "A V6 az igazi", "kétezres alatt nem is autó", "hogy fogok a kamion mögül kielőzni, mikor folyamatosan jönnek szembe", "gyorsan szétpörgi magát", "pöcsköszörű" - mondják, írják, gondolják majd azok az emberek, akik az elmúlt évtizedekben tényleg hozzászoktak, meg hát, - többek között a Ford által - hozzá lettek szoktatva mindezekhez a nagy igazságokhoz.
Nem csoda, ha most majd - tisztelet a kivételnek - nem nézik jó szemmel, hogy más idők járnak... Mert mostanában azért lassan már olyan idők járnak, amikor például meg kellene tanulni környezettudatosan vezetni: nem idegbetegeskedni, nem rohanni és megbecsülni azt, hogy itt, a globális ökológiai katasztrófa küszöbén egyáltalán még mindig autózhatunk, és kényelemben, melegben juthatunk el egyik pontból a másikba.
A Ford új ezeres benzinmotorjával csak annyit kér tőlünk, autózzunk egy kicsit szerényebben, takarékosabban, nyugodtabban, és ehhez biztosít ezzel a kis motorral biztos technikai hátteret. Nyilván az elsőként bemutatkozó Ford Focus 1.0 Ecoboostot is majd ezer virtuális ok lesz lebaszni, cikizni, fikázni. De aki megérti az üzenetét, és arra vásárolja majd, amire való, annak valóban járni fog a négy liter körüli fogyasztás és a kicsivel nyugodtabb ökológiai lelkiismeret.