Ha egy mondatban kellene összefoglalni a Fiat elmúlt fél évszázadának történetét, talán azt mondanám: az olaszok szinte minidg nagyszerűt és sikereset alkottak, amikor kisautóban gondolkodtak, és mindig kudarcot vallottak, amikor a "nagyok" közé merészkedtek. Szerencsére ezt a fontos, de triviális igazságot felismerte a cég nagyhatalmú főnöke, Sergio Marchione is, aki mostanra minden idők legnagyobb, legsokoldalúbb és legkörnyezetkímélőbb kisautó-kínálatát kínálja a nagyérdeműnek.
Gondoljanak csak bele: Panda, 500, 500L, Punto, meg persze az alvázaikra épülő Lancia Y, Alfa Romeo Mito - mind, mind 900-as benzines, twin air motorral. De én ide sorolnám a Doblo Work Upot, az olaszok új miniteherautóját, amely ékes bizonyítéka annak, hogy egy 1,3-as motorral is lehet árut szállítani - takarékosan, környezetbarát módon.
A kérdés most már csak az, hogyan lehet rávenni Európát (mármint az európai vásárlókat), hogy ilyen és ehhez hasonló autókat vásároljanak. Sergio Marchione ugyanis azt mondja - mi több, azzal fenyegetőzik -, hogy ha nem sikerül az Egyesült Államokba megfelelő mennyiségű Fiatot exportálni, újabb olaszországi gyárakat fog bezárni.
Különös álláspont, hiszen talán inkább az lenne a cél - márcsak környezetvédelmi, gazdaságossági szempontból is -, hogy minden kontinens vásárolja nagyobb arányban a saját autóit, és sokkal kisebb részben kelljen ide-oda hurcibálni a kész autókat. (Eleget szállítgatják egyik kontinensról a másikra az alkatrészeiket.)
Igaz, Marchione nemcsak az európaiak Fiatját akarja Amerikára sózni, de a kifejezetten tengerentúli életstílust kifejező - és súlyosan környezetszennyező - Jeepeket és Lancia emblémás Chryslereket meg ránk. Nem tudom. Szerintem tévút. Sokkal jobb lenne, ha az autóiparban (is) minden kontinens maradna a saját kaptafájánál - márkájánál, stílusánál.
Szóval, kedves európaiak, ha már muszáj autót vásárolni, vegyetek takarékos, környezetbarát európait! Különösen nekünk magyaroknak lenne fontos ezt szem előtt tartani, mert - miközben luxusautó- és kamionpiacunk dübörög -, egyszerűen mintha immunisak lennénk, a stílusos zöld megoldásokra. Az új Panda legtakarékosabb, turbó nélküli twin air motorral szerelt változatát például - egyelőre - be sem hozzák Magyarországra, a várható alacsony kereslet miatt.