Kontinens, maradj a kaptafánál!

2012.03.11. 19:25 - vancat

Ha egy mondatban kellene összefoglalni a Fiat elmúlt fél évszázadának történetét, talán azt mondanám: az olaszok szinte minidg nagyszerűt és sikereset alkottak, amikor kisautóban gondolkodtak, és mindig kudarcot vallottak, amikor a "nagyok" közé merészkedtek. Szerencsére ezt a fontos, de triviális igazságot felismerte a cég nagyhatalmú főnöke, Sergio Marchione is, aki mostanra minden idők legnagyobb, legsokoldalúbb és legkörnyezetkímélőbb kisautó-kínálatát kínálja a nagyérdeműnek.

Gondoljanak csak bele: Panda, 500, 500L, Punto, meg persze az alvázaikra épülő Lancia Y, Alfa Romeo Mito - mind, mind 900-as benzines, twin air motorral. De én ide sorolnám a Doblo Work Upot, az olaszok új miniteherautóját, amely ékes bizonyítéka annak, hogy egy 1,3-as motorral is lehet árut szállítani - takarékosan, környezetbarát módon.

A kérdés most már csak az, hogyan lehet rávenni Európát (mármint az európai vásárlókat), hogy ilyen és ehhez hasonló autókat vásároljanak. Sergio Marchione ugyanis azt mondja - mi több, azzal fenyegetőzik -, hogy ha nem sikerül az Egyesült Államokba megfelelő mennyiségű Fiatot exportálni, újabb olaszországi gyárakat fog bezárni.

Különös álláspont, hiszen talán inkább az lenne a cél - márcsak környezetvédelmi, gazdaságossági szempontból is -, hogy minden kontinens vásárolja nagyobb arányban a saját autóit, és sokkal kisebb részben kelljen ide-oda hurcibálni a kész autókat. (Eleget szállítgatják egyik kontinensról a másikra az alkatrészeiket.)

Igaz, Marchione nemcsak az európaiak Fiatját akarja Amerikára sózni, de a kifejezetten tengerentúli életstílust kifejező - és súlyosan környezetszennyező - Jeepeket és Lancia emblémás Chryslereket meg ránk. Nem tudom. Szerintem tévút. Sokkal jobb lenne, ha az autóiparban (is) minden kontinens maradna a saját kaptafájánál - márkájánál, stílusánál.

Szóval, kedves európaiak, ha már muszáj autót vásárolni, vegyetek takarékos, környezetbarát európait! Különösen nekünk magyaroknak lenne fontos ezt szem előtt tartani, mert - miközben luxusautó- és kamionpiacunk dübörög -, egyszerűen mintha immunisak lennénk, a stílusos zöld megoldásokra. Az új Panda legtakarékosabb, turbó nélküli twin air motorral szerelt változatát például - egyelőre - be sem hozzák Magyarországra, a várható alacsony kereslet miatt.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr14310183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hackbard.celine 2012.03.11. 23:07:43

És sokadjára sem esik le a t. bloggernek, hogy nem a köbcentit, hanem a jármű tömegét kellene csökkenteni.
A mozgási energia felépítéséhez 1/2m*vˆ2 kell, a kisköbcentis motornak ugyanazt a bódét mozgatni semmivel nem kerül kevesebb energiába. A turbós fiat twinairek 8-9 lityós fogyasztása vetekszik a nagyobbacska limókéval.

Medgar 2012.03.11. 23:29:15

A kérdés az, hogy mennyire lesz tartós ez a motor.

gatto nero 2012.03.12. 00:32:38

@hackbard.celine:

Inkább úgy fogalmaznék: dícséretes a motor hengerürtartalom csökkentés, d mit sm ér súlycsökkentés nélkül.
Ettől függtlenül az új Panda például
nagyszerű kis autó lett.

Brix 2012.03.12. 02:03:59

A Fiat Panda, az nem autó, hanem félmegoldás. Sem egy családnak, sem egy 185 cm-nél magasabb embernek nem alkalmas közlekedésre. Egy autó legyen normális méretű és megfelelően erős motorral felszerelve, amely lehetővé teszi a biztonságos közlekedést.

Pan Modry 2012.03.12. 06:30:06

Nincs baj a Pandaval. Ha 20-26 eves lennek, akkor kivalo elso kocsi lenne. Bar lehet inkabb akkor a Skoda Citigo-t vagy mi a neve vennem meg.

EddieCivic4g 2012.03.12. 07:51:02

"de a kifejezetten tengerentúli életstílust kifejező - és súlyosan környezetszennyező - Jeepeket és Lancia emblémás Chryslereket meg ránk."

Egyetértek! Vegyen mindenki tengereninneni életstílust kifejező, súlyosan környezetvédő X6-ost!

nagyfeszültség 2012.03.12. 08:46:26

Nem is értem, miért erölteti a Fiat itthon a Jeep-eket. Ugyanúgy nem fog menni, mint a Pappas idején.

the cat 2012.03.12. 08:50:26

@Medx:

Nyilván ez attól is nagyban függ, hogyan használják. Nem hiszem, hogy túl tartós lenne, ha folyamatosan kinyomnák a szemét, viszont akkor nem is takarékos, tehát értelmetlen. Ha viszont valaki normálisan használja, az idők végezetéig elketyeghet.

Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2012.03.12. 08:51:22

Marchionne két n-nel írja a nevét.

Puch Cavette 2012.03.12. 09:15:00

Ha eljonne a szep uj vilag, amit vagysz, az europai autok minosege igencsak visszaesne, mert nem kene versenyezniuk a muszakilag sokkal innovativabb japan es koreai markakkal. Amugy meg minek vennek jo messze gyartott Fiat Pandat, amikor a fovarostol 40 km-re, Esztergomban gyartjak a jo japan Suzukit!

rekszem 2012.03.12. 09:16:09

azért a kisebb köbcenti (és teljesítmény) csökkenti a súlyt is (könnyebb motor, váltó, kuplung, stb.) , valamint a városi dugóban kevesebb energia kell a működtetéséhez (kevesebb henger, kisebb súrlódás, veszteség, stb.), ahol jellemzően sok az alacsony terhelésű üzemmód, meg az alapjárat

egyébként ha az eu-nak annyira nagyon fontos lenne a környezetvédelem, akkor fokozatosan azt mondaná, hogy az autó tömege max. 600 kg, a fogyasztása meg max 5liter, a sztrádákon a sebesség meg max. 80, akinek ez nem tetszik, az mehet vonattal, vagy a két jó lábán

fogash 2012.03.12. 09:16:59

@EddieCivic4g: az X5, X6 meg a Z4 az amerikai Spartanburgban készül....

rekszem 2012.03.12. 09:24:10

ja igen, lenne még egy igen jó megoldás, ami mindenre gyógyír lenne

az üzemanyagkvóta

minden magán embernek az euban lenne évente mondjuk 500 liter üzemanyagkvótája és slusz

Hirtelen sokkal fontosabb lenne a fogyasztás mint manapság, a legmenőbb autó enné a legkevesebbet., hiszen akinek kevesebbet fogyaszt az autója, az többet tud vele menni.

Sarkvideken · http://sarkvideken.blog.hu/ 2012.03.12. 09:31:16

kicsit mellékvágány de azon gondolkoztam hogy lehet itt variálni, hogy kisfogyasztás, meg vásárlóiszokások, a történet vége az, hogy a földben levő csillótonna kőolajat elfüstöljük. a kérdés az, hogy 50 év alatt, vagy 100 év alatt.
az autógyártókat meg úgy ahogy van nem sajnálom, még örültem is, hogy a válság bevitt nekik egy gyomrost. micsoda baromság, hogy nem olyan kocsit választok a portfólióból amilyet akarok? nem az lenne a normális, hogy bármit, amit gyártanak, a világ bármely pontján meg tudjam venni? árazzák be, aztán ha kicsi a kereslet nem viszik.

nagyfeszültség 2012.03.12. 09:37:38

@fogash:

Így van és eredendően, alapvetően az amerikai piacra készült volna, csak bizonyos körökben
óriási lett időközben az európai kereslet.

jobbos 2012.03.12. 09:55:30

Ezt az egész kisautósdit nem értem miért szorgalmazzák ennyire a zöldek.

1. miért kellene városban kisautókat elszaporítani, ha van tömegközlekedés? miért nem a tömegközlekedés fejlesztését szorgalmazzák a zöldek?
2. aki vesz városi kisautót, az vesz mellé egy nagyot is, mivel mondjuk haza lehet menni vidékre a szülőkhöz. mert lássuk be, a hosszú távú utazás nem megoldás egy kisköbcentis vacakkal

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2012.03.12. 09:56:57

There is no replacement for displacement! :-) V8-at mindenkinek.

MACSKANŐ 2012.03.12. 10:19:46

Nagyon ari kis auto a panda.

gatsy 2012.03.12. 11:24:57

@rekszem: Ne izgulj ez is meglesz, de majd csak az utolsó pillanatban...


süti beállítások módosítása