2013: a villanyautózás éve?

2012.12.16. 13:40 - vancat

ford_napelemek_koln_1.jpg2012-őt nyugodtan tekinthetjük a sorozatgyártású villanyautók évének, hiszen - elsősorban a Renault-Nissan csoport jóvoltából - idén lett először valódi elektromos járműkínálat Európában (Twizy, Kangoo, Fluence, Leaf).

A villanyautók éve azonban nem esett egybe a villanyautózás évével, hiszen az utóbbihoz hiányzik még a megfelelő infrastruktúra, és zavaróan késik annak egyértelmű kimondása, hogy a villanyautózás csak a valódi zöld és megújuló energia felhasználásával válhat a fenntartható mobilitás szimbólumává és gyakorlati eszközévé.

Ezért igazán reménykeltő a Ford minapi bejelentése, mely szerint 2013-ban bemutatkozó villanyautójuk, a Focus Electric mellé egy lényeges infrastrukturális, ökológiai döntést is meghoztak, amely - reményeim szerint - egyértelmű irányt szab és normát teremt a jövő elektromos járműinek üzemeltetésében. Kölni központjukban - együttműködve a helyi Rhein Energie nevű áramszolgáltatóval - lehetővé teszik a jövendőbeli Focus Electric vásárlóinak a tisztán napenergiából származó áramutánpótlást.

Magyarán: a Ford alkalmassá teszi elektromos autóit arra, hogy valóban és ténylegesen zeró emisszió mellett közlekedjenek. Ahogy közleményük fogalmaz: "A napelemek rendszerbe állításával a Ford lehetővé teszi a Focus Electric tulajdonosainak, hogy nulla emisszióval előállított, tiszta energiával üzemeltessék autóikat."

Mit is lehetne mindehhez hozzáfűzni? Legfeljebb annyit, hogy bízunk benne: hamarosan Köln körzetén kívül, például egész Európában elterjed ez a nagyszerű innováció. Sőt, ha legalább olyan hatása lesz ennek az újításnak az autóiparra, mint annak idején Henry Ford és Galamb József ötlete, a futószalagos gyártás... nos, akkor a 2012-es elektromos autók éve után 2013 tényleg jó eséllyel válhat a környezetbarát elektromos autózás kezdő dátumává.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr1004968120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boka1 2012.12.16. 15:56:53

Ezeknek a gyártását ki kellene helyezni az olcsóbb munkabérű országokba. Persze lehet, hogy az alkatrészek felét ellopnánk, aztán drágább lenne, mint a japán gyártás. Olyan gép nincs, amelyiknek egyik oldalán bemennek az alkatrészek, a másikon meg kigurul a kész verda? Nem tudom, ki emlékszik arra, hogy a magyar adófizetők átutaltak 2 milliárdot a műszaki egyetem elektromos autó tanszékének 2006 környékén, hogy elektromos autót fejlesszenek, aztán kiállítottak pár fúrógép motor meghajtású triciklit.

cso zsi 2012.12.16. 16:58:08

"2012-őt"
Egy, kett*, három.

Jó dolog az elektromos jármű. De legyen kellő hatótávolsága, és ne legyen környezetszennyezőbb a gyártása, és az üzemeltetése, mint napjaink közellenségéé.

Link Elek 2012.12.16. 17:01:32

egyetlen egy helyrol tudok, ahol megfelelo infrastruktura epult ki villanyauto ugyben: izrael.
ott sem veszik az atlagemberek nagytomegben

www.haaretz.com/business/better-place-s-deputy-ceo-quits-1.478015
en.wikipedia.org/wiki/Better_Place

ez egy technologiai paradigmavaltas, ami krva nehezen indul be.

whoamiohmy 2012.12.16. 17:30:17

A villanyautók véleményem szerint nem jelentenek megoldást, legalábbis abban a formában nem, ahogy ma gondolunk rájuk. Szerintem ennek három oka van:

1. A technológia önmagát limitálja, abban az értelemben, hogy a megfelelően nagy teljesítményhez nagy akkumulátor kell, aminek viszont hatalmas a súlya, így az autó önsúlya nő, ami miatt növelni kell a teljesítményt és így tovább. Igazán takarékos konstrukciókat így kidolgozni lehetetlen.

2. A valóban jó hatékonyságú akkumulátorokhoz ritka fémek szükségesek (lítium), így a teljes globális járműflotta lecserélése technikailag nem megoldható.

3. A villanyautók meghajtásához szükséges villamos energia előállítása ma még túlnyomó részben fosszilis tüzelőanyagokból történik, és bár elméletileg nem lehetetlen a megújulókkal történő kiváltás, de mivel a folyamat jóval több lépcsős, mint a benzin esetében, így olyan veszteségeket szenvednénk el a villamosáram megtermelésénél, ami az egész koncepció életképességét kétségbe vonja.

És hogy mi a megoldás?

Íme:

en.wikipedia.org/wiki/Velomobile

Egy 3 személy szállítására alkalmas velomobil most 250 Wattos villanymotorral és kb. 160 km autonómiával megoldható 50 kg-ból. A jármű kb. 0,5 kwh energiát fogyaszt 100 km-enként, amivel 5-ször takarékosabb még a kerékpárnál is. Meg lehet hajtani pedállal, de villamos motorral is, így abszolút kényelmes.

zotyesz11 2012.12.16. 17:53:02

Már csak az atomerőművek hiányoznak hozzá...

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2012.12.16. 18:13:00

Fenntarthato autozas nincs. Ha ugyanennyi villanyauto jarna Magyarorszagon mint hagyomanyos ma, kb. 200 atomreaktort kellene meg epiteni. Masfajta eromubol a szamot elo se maram hozni. Vagy ragyogo napsutesben 700 km2-nyi napelemtablanknak kene lenni, folyamatosan.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.12.16. 19:05:53

Nem kell az egekig magasztalni a Ford-ot, mert csúnyán le vannak maradva. A Honda és a Toyota már évek óta kínál olyan kicsi kompakt töltő "oszlopokat" amelyek napenergia segítségével töltik az elektromos autókat. A szépséghiba csak annyi benne, hogy 2.5-3.5 millió forintba kerülnek.

BKV reszelő 2012.12.16. 19:34:41

@cso zsi: A válaszokat megtalálod a google útján. Keresőkifejezés: Tesla S

sanyix 2012.12.16. 19:43:36

tájékozódni kéne kicsit:
-a kellő hatótávolság sokszorosa megvan, méghozzá évtizedek óta
-az olcsóság is meg lenne, kár hogy a szokásos "ez újdonság úgyhog húzzuk le vele a vásárlót" és a "húzzuk jól le a hülye zőődeket" összeadódik, na meg az is hogy nincs olyan hogy csak villanyautó gyártó, és az autógyártók önmaguknak nem szeretnek konkurenciát csinálni :)
-nem kell semmiféle erőmű, mivel egyesek túlbecsülik egy hatékony autó fogyasztását(hagyományos motor egy rakás energiaigényes finomító lépés után használja fel 30%-os hatásfokkal az üzemanyagot, egy villanyautó az egyszerűbben termelhető áramot használja fel 80%-os hatásfokkal úgy hogy ugyanekkora hatásfokkal fékezéskor tölti az akksikat), másrészt, a napnak több időszakában keményen töredékterhelésen mennek az erőművek, sőt még csúcsidőben sincs túl gyakran olyan hogy 100%-on pörögnek az erőművek.

marykutya2 2012.12.16. 21:57:57

2013: a villanyautózás éve?

Sajnos hibás a cím, helyesen : 2013: a villanyautózás vége?

Se energia, se töke, se matéria / szó szerint az akkuhoz / nincs hozzá, az meg,hogy passziobol szaladgal akar 10 azaz 10 millio
darab ilyen az nem számit semmit sem globálisan.
7 milliárd emberre és vonzalékára egy Föld méretü felületen a
jelenlegi szemlélettel nincs megoldás.
A superidiota marketingesek és enviromentalisták kb mint a politikusok, egyszerre akarnak exponenciális növekedést
stabilitás mellett. Iskolai fizika órán vajon hol voltak ?

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.12.16. 22:00:24

Veszélyes hulladék akksikkal, és fosszilis energiából feltöltve? Valóban szép..

cso zsi 2012.12.16. 22:09:33

@BKV reszelő: Ja. Van itt épp egy egyéves cikk róla:
www.autopult.hu/elektromos-autozas/nincs-tobb-puder-publikus-a-tesla-model-s-arlistaja.html
Aszongya, hogy már a fa alatt lehet idén az alapmodell.
Lassan két éve, hogy a fukushimai katasztrófa okán le akarnak állítani erőműveket.
Te írsz egy 20-30 milliós autóról. De amit esetleg megvesz a pórnép, az jószerével városi használatra alkalmas:
www.chevrolet.hu/autok/volt/
"Technikai összefoglaló

Jármű típus: 5 ajtós, 4 személyes, első kerékmeghajtás
Akkumulátor: 16kWh lithium-ion akkumulátor hűtőfolyadékos hőmérsékletszabályozó rendszerrel

Akkumulátor kapacitás: 40-80 km, tereptől, hőmérséklettől és vezetési stílustól függően
Akkumulátor töltési idő: hozzávetőlegesen 4 óra (teljes töltöttség esetén, 230V kimenet, 16A konnektor)
Teljes hatótávolság: akár 600 km
Elektro-hidraulikus, elől és hátul hűtött tárcsafékek, ABS, StabiliTrak és kipörgésgátló
Távirányítású indító, kulcsmentes nyitás és gyújtás
Top sebesség: 161 km
Kapacitás: 111kW / 150 hp2, 368 Nm azonnali nyomaték
Garancia 8 év, vagy 160,000 km"
" Ami a Volt-ot igazán egyedivé teszi, az, hogy ha az akkumulátor lemerül, az 1.4 literes nagy hatékonyságú benzin meghajtású generátor azonnal bekapcsol, és áramot szolgáltat az autónak, amivel annak hatótávolsága akár 600 km-ig is megnövelhető."

@sanyix: " az autógyártók önmaguknak nem szeretnek konkurenciát csinálni :)"
Egy autógyártónak mindegy, mi hajtja a masinát, ha ugyanazt nyújtja az elektromos, és a benzines is. Ők nem buknak. Ellenben az olajlobbi, az nagyon ellenérdekelt a dologban.
De maradjunk a napenergiánál, ahogy a témaindító is írja.
Legyen villanykutunk, amit szintén a nap tölt.
Ez mediterrán és egyenlítő környékén problémamentes lehet. Nyugat- és Közép-Európa nagy részén viszont létezik a hideg tél, és legyen az úticélunk pl. München, akár hazánkból, akár az Északi-tenger felől.
Ködös-párás idő, a levegő hőmérséklete legyen 2-6 fok között, mint mostanság.
A jelenlegi autók világítását generátor támogatja. A fűtést a felmelegedett hűtővíz keringetése oldja meg.
Fékezéskor visszatöltés? Városban még működhet, de azért meg tudok tenni 100-150 km-t úgy autópályán, hogy nem kell a fékpedálhoz érnem, vagy csak igen ritkán.
De mivel fent jelzett gépjármű ekkor már úgyis benzinről hajt, a generátor csak fog tőtikézni egy kis áramot.

Measurer 2012.12.16. 22:35:09

Kezdjünk még egyszer hozzá: A kölni áramszolgáltató telepített egy 1,1 MWh/év teljesítményű fotovoltaikus telepet a Ford ottani alkatrészraktárának tetejére, 22 ezer m2 felületre. A termelt áram 460 gk évi 15 ezer km-es futásteljesítményéhez elegendő. Cserébe a (helyi) Ford Focus Electric vásárlók kedvezményes áramvásárlási lehetőséget kapnak a Rhein Energietől.
Tehát itt csak az áramszolgáltatásról van szó, az infrastruktúra fejlesztéséhez a hírnek nincs sok köze.
www.xing.com/net/cleanenergy/news-361575/solarenergie-fur-ford-focus-electric-42445656/42445656

Pierr Kardán 2012.12.16. 22:44:09

Az elektromos autó egy zsákutca!!!!!!!!

Amíg az elektromos áram 99 %-a nem megújuló energiából (napelem, szélerőmű, vízierőmű!!!, stb) hanem atomerőműből, vagy fosszilis energiából származik, addig csak annyit teszünk, hogy nem kútba szarunk, hanem mellé, aztán egy újrahasznosított WCpapírral beledobjuk a kulát a kútba :-((

Aki ma mondjuk Pesten villanyautót használ, az gyenge hatásfok miatt kb. 50%-al több energiát pazarol, mint aki szépen dízelautóval megy. Meg még annyit tesz, hogy nem Pesten füstöl bele a levegőbe, hanem Gyöngyösvisontán. OK, a dízel egy alattomos gyilkos, de a CNG (ami gyakorlatilag metán, tehát a szénhidrogének között a legközelebb van a hidrogén hajtáshoz) már nagyon perspektívikus lenne.

Reménytelen dolog az elektromos autó, lehet gyártani az összeesküvés elméleteket, de ha lenne mód a mainál jobb akkumulátorokat előállítani, akkor már feltalálták volna. Nem érdemes hirtelen meghalt autóipari mérnökök legendáját gyártani, hiszen a mainál sokkal jobb akkura szükség lenne nemcsak az elektromos autóban, hanem az okostelefonokban, a laptopokban, az MP3 lejátszókban, a kamerákban, meg stb. és stb. De nincs jobb akku, és 100 évig nem is lesz :-((

A napelemek gyártásához meg ritka és környezetszennyező anyagok kellenek, ráadásul a napelem évente elveszti a kapacitásának 1-3 %-át, ez is zsákutca.

Pierr Kardán 2012.12.16. 22:56:33

@cso zsi: " Ami a Volt-ot igazán egyedivé teszi, az, hogy ha az akkumulátor lemerül, az 1.4 literes nagy hatékonyságú benzin meghajtású generátor azonnal bekapcsol, és áramot szolgáltat az autónak, amivel annak hatótávolsága akár 600 km-ig is megnövelhető."

Igen, így működik. A szépséghibája az a dolognak, hogy ha ez hatékony benzinmotor nem a generátort hajtaná (ami meg hajtja a villanymotorokat), hanem egy hagyományos váltón át a kerekeket hajtaná, akkor nem 600, hanem 800 - 900 km-t lehetne vele menni :-(((

Sőt, ha kidobnánk az akkukat, meg a villanymotorokat, akkor a megspórolt súly miatt már mindjárt 1000 km-t is lehetne menni ugyanannyi benzinnel.

A hülyének is megéri az elektromos autó, ugye :-)))

BKV reszelő 2012.12.16. 22:59:01

@cso zsi: Mindig elfelejtik az emberek, hogy itt egy felfutó dologról van szó. Drága. Nincs tömeggyártása. Két év alatt 100000 darab az nem tömeggyártás a mai fogalmak szerint. A tesla üzletpolitikája, hogy először a prémium kategóriában nyit és később indítanak "népautó" szekciót, ha már kiépül valamennyire a töltési lehetőséget biztosító állomás rendszer. Egyébként nagyságrendekkel jobb minőség, mint amit linkeltél. Európát nem fenyegeti a tesla veszély, nem gondolkodnak európába. Európa évtizedekkel kullog az usa jövőbe mutató fejlesztései után. Az innováció a tengerentúliak biznisze, nem pedig a mi földrészünké. Teljesen más hozzáállást követelne meg a menetelés a jövőbe, mint amit most tanúsít európa. A tesla az én véleményem szerint megváltoztatja az autózás jövőjét, de mi már nem részesülünk belőle.

Measurer 2012.12.16. 23:21:47

@Pierr Kardán: Készült tanulmányterv Mo. bekapcsolásáról. A PwC szerint az évtized végére 45 ezer e-autó lehet nálunk. Egyelőre csak a Bécs-Pozsony-Bp. autósztrádát szerelte fel az E.ON töltőállomásokkal, persze szinte csak külföldi autósokra számítva.
automotor.hu/hirek/e-sztrada-pozsonyba-is-462843

HSD 2013.03.09. 01:07:38

@whoamiohmy:

1: Az összes jelenleg kapható elektromos autó messze takarékosabb az olajalapúaknál így ez a tény egyből cáfolja azt a hülyeséget amit az 1. pontban összehordtál.

2: A lítium soha nem volt és soha nem is lesz ritka földfém. A mai ismert lítium készletek sok száz millió jármű akkumulátorához elegendőek lennének, ráadásul nem csak lítium alapú akkumulátorok vannak, így a 2. pontod is úgy hülyeség ahogy van.

3: Kb. akkora marhaság mint az első kettő. Volt már valaha olyan eset, hogy akár csak véletlenül is de nem a valóság gyökeres ellentétét állítottad?

Próbálj meg legközlebb legalább az alapokkal tisztába kerülni mielőtt megint ekkora hülyét csinálsz magadból!

HSD 2013.03.09. 01:14:27

@d.z.: Úgy látom ide leginkább elmebetegek írnak. Te soha a büdös életben nem számoltál utánna annak az elmebetegségnek amit leírtál. Mondjuk valószínűleg ez többszörösen meghaladja a képességeidet úgyhogy amúgy sem menne.

HSD 2013.03.09. 01:20:28

@Pierr Kardán: Fiam, az alapján a szemét alapján amit ide behánytál, a napnál is világosabb, hogy Te vagy egy zsákutca, az evolúciónak egy nagyon csúnya zsákutcája, ahol a végtelen tudatlánság találkozik az idiotizmussal.

teddybear01 2013.03.21. 10:48:41

Van néhány probléma ezzel a rendszerrel.

Először. A napelem csakis napközben termel áramot, márpedig pont akkor használjuk az autót. Reggel ugyanis elmegyünk munkába, délután jövünk haza. Ha nem két akkupakkot használunk, amíg az egyikkel autózunk, a másik töltődik, az egész rendszer fölösleges.

Másodszor: A napelemek ára. Egy, körülbelül 10-15 kW-os max teljesítményű napelemcsoport és a hozzátartozó tartószerkezet komoly összeg, akár több millió forint is lehet. Még akkor is, ha támogatást is kapunk az államtól.

Harmadszor. Télen egyrészt a rövidebb világos időszakok, másrészt a ködös-felhős időjárás miatt a napelem meglehetősen kis teljesítményt szolgáltat.

Negyedszer. Az elektromos autóba meg lehet fagyni télen. A rendelkezésre álló energiát vagy a jármű hajtására, vagy a fűtésére fordítjuk. A villanymotor jó hatásfoka miatt sokkal kevesebb hulladékhő keletkezik, nem elég a fűtésre.

HSD 2013.03.27. 23:59:07

@teddybear01: Látom Te még soha nem hallottál arról, hogy nem csak szigetüzemű napelemes rendszerek léteznek. Nézz utána, addig is elégtelen a produkciód.


süti beállítások módosítása