Meglepődtem és megörültem, amikor a Honda magyarországi központjának előterében megláttam a japán márka elektromos robogójának első itthoni példányát.Gyorsan lefényképeztem, és már ott helyben elkezdtem érdeklődni: mikor várható a hazai típus engedélye, forgalmazása, ára stb.
Mielőtt megosztanám a kérdéseimre kapott válaszokat a kedves olvasókkal, a kevésbé tájékozottak kedvéért néhány alapinfó a bájos, praktikus, de nem utolsósorban emocionálisan ellenállhatatlan dizájnja miatt különösen szimpatikus Honda EV-Neo-ról. 2,8 kW-os, lítium-ion akkumulátorról táplált elektromotor hajtja, gyorstöltése fél órát, teljes feltöltése 3,5 órát vesz igénybe. Robusztus és praktikus kis jószág, mindenfajta városi kisáruszállításra tökéletesen alkalmas, szóval ideális, praktikus nyitánya lehetne a villanyrobogók várva várt korszakának.
A kis villanyhondát Japánban már több éve tesztelik, Kunamotoban; a helyi lakosság és a turisták, míg Saitama tartományban csomagszállító cégek használják. Hozzánk legközelebb Barcelona városában láthatók működés közben: a helyi önkormányzat alkalmazottai közlekednek 18 darab tesztmotorral.
"A Honda Magyarország mindent elkövet annak érdekében, hogy hazánkban is létjogosultságot nyerhessen az EV-Neo, tárgyalások zajlanak a típusengedély megszerzéséről és az esetleges magyarországi piaci bevezetésről" - lényegében ezt a biztatásnak szánt, diplomatikus, viszont túl sok konkrétumot nem tartalmazó mondatot hallhattam a világ jelenleg talán leginnovatívabb, akár milliós sorozatgyártásra kész elektromos robogójának hazai esélyeiről.
Aztán alaposabban utánaolvasva a Honda világszerte zajló EV (elektromos jármű) -programjának, végre beláttam, hogy valószínűleg a budaörsi bázison kiállított villany-Neo inkább csak tisztelgés a japán mérnökök innovatív szaktudása előtt, és valószínűleg nem a közeljövő magyar tömegmodelljének mesterpéldánya. A Honda EV programja ugyanis együtt kezeli a két- (akár három-) és négykerekű elektromos hajtású járművek, valamint az ezekhez szükséges áram környezetkímélő előállításának ügyét. Magyarán: vélhetően a legnagyobb jóindulattal sem fogják a kis EV-Neo robogót a magyar napenergia-ellenes, elektromosautó-ellenes kormányzati- és adópolitika oroszlánketrecébe behajítani, csak azért, hogy a földgömbön kipipáljanak még egy országot, ahol - elméletben - jelen van a tisztán elektromos Honda.
Az itt látható fotó tökéletesen illusztrálja azt a stratégiát, amely világosan kimondja: a megújuló energiával működő elektromos két-, három- és négykerekű Hondák csak együtt és csak ott fognak nagyobb mennyiségben, vagy ha úgy tetszik: kereskedelmi forgalomban megjelenni, ahol villanyautóknak, elektromos kétkerekűeknek és napelemeknek egyaránt van létjogosultsága, elfogadottsága és állami preferenciája.
Vagyis: Magyarországon - egyelőre - bizonyosan nem.