Neo Budaörsön

2013.03.25. 06:26 - vancat

2013 március 080.JPGMeglepődtem és megörültem, amikor a Honda magyarországi központjának előterében megláttam a japán márka elektromos robogójának első itthoni példányát.Gyorsan lefényképeztem, és már ott helyben elkezdtem érdeklődni: mikor várható a hazai típus engedélye, forgalmazása, ára stb.

Mielőtt megosztanám a kérdéseimre kapott válaszokat a kedves olvasókkal, a kevésbé tájékozottak kedvéért néhány alapinfó a bájos, praktikus, de nem utolsósorban emocionálisan ellenállhatatlan dizájnja miatt különösen szimpatikus Honda EV-Neo-ról. 2,8 kW-os, lítium-ion akkumulátorról táplált elektromotor hajtja, gyorstöltése fél órát, teljes feltöltése 3,5 órát vesz igénybe. Robusztus és praktikus kis jószág, mindenfajta városi kisáruszállításra tökéletesen alkalmas, szóval ideális, praktikus nyitánya lehetne a villanyrobogók várva várt korszakának.

A kis villanyhondát Japánban már több éve tesztelik, Kunamotoban; a helyi lakosság és a turisták, míg Saitama tartományban csomagszállító cégek használják. Hozzánk legközelebb Barcelona városában láthatók működés közben: a helyi önkormányzat alkalmazottai közlekednek 18 darab tesztmotorral. 

"A Honda Magyarország mindent elkövet annak érdekében, hogy hazánkban is létjogosultságot nyerhessen az EV-Neo, tárgyalások zajlanak a típusengedély megszerzéséről és az esetleges magyarországi piaci bevezetésről" - lényegében ezt a biztatásnak szánt, diplomatikus, viszont túl sok konkrétumot nem tartalmazó mondatot hallhattam a világ jelenleg talán leginnovatívabb, akár milliós sorozatgyártásra kész elektromos robogójának hazai esélyeiről.

E-honda2.jpgAztán alaposabban utánaolvasva a Honda világszerte zajló EV (elektromos jármű) -programjának, végre beláttam, hogy valószínűleg a budaörsi bázison kiállított villany-Neo inkább csak tisztelgés a japán mérnökök innovatív szaktudása előtt, és valószínűleg nem a közeljövő magyar tömegmodelljének mesterpéldánya. A Honda EV programja ugyanis együtt kezeli a két- (akár három-) és négykerekű elektromos hajtású járművek, valamint az ezekhez szükséges áram környezetkímélő előállításának ügyét. Magyarán: vélhetően a legnagyobb jóindulattal sem fogják a kis EV-Neo robogót a magyar napenergia-ellenes, elektromosautó-ellenes kormányzati- és adópolitika oroszlánketrecébe behajítani, csak azért, hogy a földgömbön kipipáljanak még egy országot, ahol - elméletben - jelen van a tisztán elektromos Honda.

Az itt látható fotó tökéletesen illusztrálja azt a stratégiát, amely világosan kimondja: a megújuló energiával működő elektromos két-, három- és négykerekű Hondák csak együtt és csak ott fognak nagyobb mennyiségben, vagy ha úgy tetszik: kereskedelmi forgalomban megjelenni, ahol villanyautóknak, elektromos kétkerekűeknek és napelemeknek egyaránt van létjogosultsága, elfogadottsága és állami preferenciája.

Vagyis: Magyarországon - egyelőre - bizonyosan nem.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr525166767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gatto nero 2013.03.25. 09:03:05

Aranyos és iszonyú nagyok a csomagtartói!

flamer 2013.03.25. 09:26:53

"a magyar napenergia-ellenes, elektromosautó-ellenes kormányzati- és adópolitika"

A posztolónak szokás szerint fogalma sincs arról, amiről beszél, a napenergiát a hatósági áras átvétellel támogatják.

BigPi 2013.03.25. 09:44:34

Maga a motor tetszik, bár ez főleg városi motor, így én nem tudnám kihasználni.

Az már más kérdés, hogy az elektromosság felhasználásának ez a módja a közlekedésben helyes-e?
A napelemes, akkumulátoros párosítást nem találom helyesnek. Túl sok ritka fémet használnak fel a technológiához.

zaphodbeeb 2013.03.25. 09:58:36

A mai Magyarországon megengedhetetlen egy olyan közlekedési mód amit az állam nem tud agyonadóztatni. Ez egyszerűen nem jár a magyarnak. Ha engedélyeznék a típust akkor megtitltanák, hogy napelemről töltsd. Ha tölthetnéd, akkor bevezetnének rá valamiféle regisztrációs adót, hogy drágább legyen vele közlekedni mint a benzinessel. Vagy mindet együtt.
Marad a bringa.

Kuruttya 2013.03.25. 10:20:08

@zaphodbeeb: örülnél ha azt az évi kb. 500 milliárd forint jövedéki adó bevételt, amit most az üzemanyagból kap az állam más forrásból próbálnák behajtani? Ugye, hogy nem :P

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2013.03.25. 10:39:59

mikor várható a hazai típus engedélye, forgalmazása, ára stb.? ezeket a kérdéseket tegyük fel még egyszer? vagy te se tudod a válaszokat?!

teddybear01 2013.03.25. 10:45:19

Ami azt illeti, ekkora teljesítményű motorkerékpárra még nem kell rendszám(>4kW-osra már igen).

Viszont ezt a napelemes járműtöltési hisztit nem értem. Ha munkába jársz vele, akkor nem tudod tölteni a napelemről, hisz elvitted otthonról. A munkahelyeden meg nem töltheted, az béren kívüli külön juttatásnak számít, és adóköteles.
Marad a hálózatról töltés éjszaka.
Vagy van a cserélhető akkupakk, amíg az egyiket tölti otthon a napelem, a másikkal furikázol. Ez viszont nem olcsó, és nem környezetkímélő.

teddybear01 2013.03.25. 10:47:45

@Cigiző: Az ára olyan kettő, kettő és fél millió körül lesz minimum, a nyugat-európai ára alapján. (~7000 €).

Gera 2013.03.25. 11:19:57

@teddybear01: Egyszerűen hihetetlen, mennyire semmi létjogosultsága nincs az elektromos járműveknek. 3ezer euroért vettem egy zsír új Honda SH125-öt tavaly. A fennmaradó 4ezer euroból mehetek vele vagy százezer km-t. És azzal röhögve lehet százzal is menni...

padisah 2013.03.25. 12:18:35

szerintem is értelmetlen a napelemes részén hörögni, ezt a gépet a gazdája télen is szeretné használni, amikor a napelem semmire se jó, úgyhogy az elektromos közlekedés értelmes kerete az hogy otthon, éjjel töltöd

én általában sk elektromosított bringával közlekedek, pontosan ezt csinálnom, és semmi probléma nincs vele

2,5milla nagyon drága, ennél sokkal olcsóbban is lehet venni villanyrobogót, már a 1,5-2KW tartományban is

tech mobile-nál pár éve 250-300k körül lehetett venni Baroni-t, most nem tudom mi a helyzet

teddybear01 2013.03.25. 12:36:09

@Gera: 3000 € = olyan 915000 Ft.

Egy normális 125-ös moped olyan 300 - 350 ezer körül kezdődik újonnan. Mennyi benzint vehetsz a különbözetből? Mennyi évig elég az?

Gazdaságosság, a bal herémet...

teddybear01 2013.03.25. 12:41:03

@padisah: A bicikli rövid távon mindig gazdaságosabb lesz, mint egy géppel hajtott jármű.
Ha raksz rá elektromos meghajtást, akkor neki mehetsz a hegynek is, tehát könnyebb lesz használni nem sík terepen is.

Viszont az elektromos áram mindenképp pénzbe kerül, és csak azért olcsóbb árammal menni, mert a benzinben sokkal több az adó.

padisah 2013.03.25. 12:44:51

tech-mobile.hu/termekek-robogo.php

E-max, 4KW, 3000eur de ebben ólom akksi van, lítiumos pakk még rendesen rádobna

padisah 2013.03.25. 12:47:52

@teddybear01: szerintem az a kaja amit a tekerés miatt kell megenni, többe kerül mint amennyibe ugyanezt a munkát elvégző áram kerül, mert a kaja sokkal drágább energiaforrás mint az áram (valszeg a benzinnél is drágább)

viszont mozogni egészséges, de mindegy ha tehetem cipeltetem a fenekem a villanybringával, mert lusta vagyok és élvezem a magam alkotta gép működését,már amikor épp működik

ma sajna lerobbant és kénytelen voltam bkv-val jönni

Gera 2013.03.25. 13:14:16

@teddybear01: Az ember normális termékeket szeret venni, nem szarokat.

Gera 2013.03.25. 13:25:31

@teddybear01: Azzal amúgy tisztában vagyok, hogy ez se nagyon térül meg, én csak akartam egy robogót, mert szórakoztató, gyors és olcsó vele a városban mászkálni, ha normális az idő.

Itt hívnám fel a figyelmet, hogy egy 840ezres robogó is baromi lassan térül meg második, városi járműnek, úgyhogy az ilyen tízmilliós elektromos autóknál, két-hárommilliós robogóknál-félautóknál tényleg nincs miről beszélni.

teddybear01 2013.03.25. 13:32:18

@padisah: Az egyik barátom pont lítiumos pakkal vett ilyesmit, mert kellett a plusz hatótáv. Nem kérdeztem meg még, hogy mibe fájt neki...

teddybear01 2013.03.25. 13:35:26

@padisah: Enni kell, tehát csak a többlet kerül pénzbe. Viszont egy fitnesz-bérlet ennél több.

teddybear01 2013.03.25. 13:37:58

Én rövidebb utakra és ha jó az idő biciklit használok, városon belül, és munkába tömegközlekedést.
Kocsit ritkán, és csak hosszabb távra, vagy rendkívüli alkalmakra. Pl. családi okokból.

padisah 2013.03.25. 20:08:27

@teddybear01: ha lesz egyszer rá keret, akkor lehet hogy összerakok egy agymotoros, lítium pakkos bringát

erősen irigyekedek a robogókra, de nekem olyan gép kell amit kézben fel tudok vinni a második emeletre, és hát a 150kg ezt megakadályozza....

gatto nero 2013.03.25. 20:43:43

@teddybear01:

Ha mindenki így élne, gyakorlatilag megszünne
a felesleges környezetterhelés.


süti beállítások módosítása