Globalizációs paradoxonnak tűnik, de nem az: a Renault Franciaország helyett Olaszországban, a Fiat Olaszország helyett Kaliforniában akar áttörést elérni az elektromos autók piacán. A legendás francia márka az ambiciózus északolasz elektromos autós infrastruktúra-fejlesztéseket és az olasz állam, valamint az itáliai nagyvállalatok erőteljes villanyautó-vásárlási hajlandóságát értékeli, míg a Fiat a környezetbarát kaliforniai adórendszert és az ottani egyre szigorodó emissziós normákat.
Mielőtt elmerülnék a részletekben, még egy érdekes ellentmondás: a Fiat volt az a gyártó, amelyet a nagy hatalmú nemzetközi szaksajtó olyan autógyárnak ítélt, amely le van maradva a villanyautó-fejlesztésekben. Nos, most kiderült, hogy ez a legkevésbé sincsen így, sőt éppen ennek az ellenkezője igaz. Csak éppen ők mindaddig és mindenhol megmaradnak a prototípusok szintjén, amíg nem találna villanyautó-barát gazdasági környezetet.
Kaliforniában megtalálták. Ezért mostantól 32 500 dolláros áron megkezdték a Fiat 500e forgalmazását. Más kérdés, hogy a kaliforniaiaknak ebből csak 20 500 dollárt kell kifizetniük, a többi állami támogatás. A vételár egyébként magában foglal egy úgynevezett 500e Passt, amely a villanyautó számára - egyelőre - hosszabb utakra lehetőséget biztosít egy hagyományos, belsőégésű Fiat kikölcsönzésére.
Ezenfelül az 500e vásárlók kapnak egy éjjel-nappal hívható telefonszámot, amelyen bármikor, bármilyen, a villanyautóval kapcsolatos speciális kérdésükre, problémájukra szakemberektől kapnak választ. Szintén alapfelszereltség a kaliforniai Fiat 500e-ben egy speciális navigációs program, amely megmutatja, hol találjuk a legközelebbi töltési lehetőséget - mindez természetesen okostelefonjaink platformjain is elérhető.
A Fiat 500e egyébként némileg külsejében is különbözik belsőégésű testvérétől, annak érdekében, hogy áramfogyasztását csökkenteni, hatótávolságát növelni lehessen. Ez utóbbi körülbelül 140 kilométer, ami persze idióta vezetési stílussal levihető 90-re, viszont környezettudatos, takarékos használat esetén felmehet közel 200-ra is.
És mi újság a Renault háza táján, Olaszországban? Nos, ők május 1-től megkezdték Zoe nevű pofás kis villanyautójuk forgalmazását - az elektromos Kangoo, a már jóideje kapható elektromos Fluance és a Twizy után. A Zoe háromféle változatban Life, Intens és Zen becenéven kapható 21 650 eurós alapáron.
Mivel a futárcégek, a rendőrség és még sokan mások hajlandók villanyautót vásárolni, a Renault valószínűleg megtalálja számítását Olaszországban, különösen annak gazdagabb északi felén. Vélhetően ugyanígy lesz a Fiat Kaliforniával, ahol szinte garantálható a sikere ennek a bájos kis villanygömböcnek. A Renault egy bátor, komoly választékú, a Fiat pedig egy öntudatos, a környezet- és villanyautó-barát gazdasági környezetet kiváró, öntudatos elektromosautó-gyártó. Két gyökeresen eltérő, szimpatikus és remélhetően sikeres stratégia, amelynek nyomán egyszer - azt hiszem még sajnos sokára - nálunk is lehet majd kapni Zoét, Twizyt, 500e-t és társaikat.