Dacia: az európai sznobizmus halála

2013.06.09. 08:15 - vancat

dokker.jpgA szellemi sznobizmus évszázadokig ihletőleg hatott Európa szellemi életére, az anyagi sznobizmus pedig sokáig generálta az öreg kontinens gazdaságát. Mára a helyzet gyökeresen megváltozott: a szellemi sznobéria giccsbe és öncélúságba torkollott, a gazdasági pedig sznobéra pazarlásba és válságba sodorta a vén Európát.
Ez utóbbinak, a pazarló, ostoba és felületes márkafetisiszta gazdasági és fogyasztói attitűdnek ad most az autóiparban egy egészséges méretű pofont a Dacia.

Ráadásul a pofon Európának egyenesen Afrikából érkezik: ahogy azt annak idején elsőként megírtuk, a marokkói Tangerben megkezdődött a Renault csoporthoz tartozó Dacia várhatóan legsikeresebb modelljének, a Dokkernek a gyártása. (Amelynek személy és áruszállító változata is kapható.)

A pofon, amit a Dacia most kioszt az autóiparnak Európában, lényegében abban áll, hogy mindazokat a túlfetisizált, túlmiszticizált értékeket, amelyeket a régi, nagy, patináns márkák maguknak vindikáltak, most közkinccsé teszik.

Környezetbarát autógyártás? A tangeri Dacia-üzem szél- és napenergiát használ, tisztítja, újrahasznosítja a szennyvizet, és a világon elsőként közel kerültek a zéró emissziós autógyártáshoz. Nem Japánban, nem a Lexusnál: Marokkóban, Tangerben, a Daciánál.

Takarékos, alacsony emissziójú motor? A Dokker 1,5-ös DCI dízele és 1,2-es TCe benzinese (118 g/km, 140 g/km) olyan teljesítmény/kibocsátási értékeket produkálnak, amelyekkel szívesen büszkélkednének mondjuk az etalonnak számító Volkswagen Caddy gyártói.

Praktikum és innovatív helykihasználás? Nézzük a Dokker személyautó-változatának és konkurenseinek csomagtár adatait alapállapotban: Dokker: 800, Roomster: 509, Doblo: 790, Berlingo: 675, Caddy: 750

Eszem ágában sincsen ajnározni ezt a tetszetős formájú román-marokkói-francia kis járgányt, csak arra akartam rámutatni, hogy a Dokker megjelenésével végleg lehullt a lepel az elsősorban a Volkswagen által megtestesített - és meglehetősen kiüresített - prémium értékekről, amelyekből leginkább az marad meg, hogy mindezeket jól meg kell fizetni.

(Már pletykálnak is róla: állítólag szerződésben foglalt hétpecsétes titok, hogy a Dacia Dokker nem más, mint a Mercedes Citan.De lehet, hogy mindez fordítva igaz: a Dokkerből készült - néhány nem túl jelentős külső és belső esztétikai és felszereltségbeli módosítással - a Citan.)

A legendás, nagy, 125 éves csillogó-villogó Mercedes úgy döntött volna, hogy Daciából épít kishaszonjárművet?
Mi ez, ha nem az autóipari sznobizmus megdöntése forradalmi úton?

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr705352020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MACSKANŐ 2013.06.09. 10:25:03

Ilyen szép lett a Dacia?

nagyfeszültség 2013.06.09. 11:14:11

"(Már pletykálnak is róla: állítólag szerződésben foglalt hétpecsétes titok, hogy a Dacia Dokker nem más, mint a Mercedes Citan.De lehet, hogy mindez fordítva igaz: a Dokkerből készült - néhány nem túl jelentős külső és belső esztétikai és felszereltségbeli módosítással - a Citan.)"

Kedves Vancat, ez nem pletyka, ez titokban tartott szilárd tény: a Mercedes Citan egy Dacia Dokker, ami óriési elismerés a Daciának. Egyébként a Mercedes kisebb dízelmotorjai pedig hamarosan a Renaulttól érkeznek majd, de ugyanezeket teszik a Daciákba is. Továbbá: az új Smart is Renault Twingo alapra épül, csak egyelőre úgy tűnik a Teingo dögös és sportos lesz, a Smart meg kissé fantáziátlan.

De ki állította, hogy a Renault vagy akár a Dacia rosszabb márka mint a Mercedes -:) ?

gatto nero 2013.06.09. 18:37:55

@doggfather:
Melyik, a poszt vagy a kocsi?

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.06.09. 19:51:06

Kedves Vancat, ez nem pletyka, ez titokban tartott szilárd tény: a Mercedes Citan egy Dacia Dokker, ami óriési elismerés a Daciának.

--- en is el tudok jatszani egy Beethovent de ettol nem leszek sem jobb sem rosszabb zenesz. A minoseg az osszeszerelesben rejlik.

samot 2013.06.09. 20:07:52

Nem mind arany,ami fénylik!Régi közmondàs,ami ma is igaz!A szerkesztönek javasolnàm a Citàn töréstesztjét olvasgatni a német autos sajtokban!Katasztrofàlis!!!A motorrol nem is beszélve!Ezek utàn csak azt kivànom,sose legyen jobb autoja!Valoszinü,hogy ez inkàbb büntetés lenne Neki mintsem jokivànsàg!

nagyfeszültség 2013.06.09. 21:43:07

@samot:

Valamiért mégis leállt a Mercedes a Daciával, amit a felmérések szerint az emberek - különösen a tulajdonosaik - jobban szeretnek és elégedettebbek velük, mint a mecedesek tulajai a sajátjukéval.

nagyfeszültség 2013.06.10. 07:56:00

@doggfather:

Szerintem igazi siker lesz, pont azért, amiről a poszt is szól: sallangmentes, praktikus és abszolút nem csúnya, sőt, kellemes külsejű autó.

wrstjnethn 2013.06.10. 08:08:42

Már évek óta nem értem, miért ajnározza a felbérelt sajtó a vw polot, mikor annál unalmasabb, fantáziátlan kisautót még életemben nem láttam. Bármelyik másik márka kisautója (Kia Venga, Hyundai ix20, Honda Jazz, stb...) tele van praktikus megoldásokkal, míg a polo csak a német totyakos nyugdíjasok autójának tűnik nekem, akik akkor is a polot vennék ha az egy kartondoboz lennne, mert az vw és azt vette egész életében.

nagyfeszültség 2013.06.10. 08:16:14

@wrstjnethn:

valószinüleg 2 okból. Az egyik a cikkben kifejtett zsigeri sznobizmus, a másik, hogy az újságírók többsége meg akar felelni a volkswagennek. Gondolom...


süti beállítások módosítása