"Környezetvédő az, aki nem dobja ki a még használhatót"

2013.10.06. 13:21 - vancat

Egy barátomat kísértem el autóalkatrészt vásárolni viszonylag ritka és elég öreg Renault-jához. Jártunk budapesti és Pest környéki autószalonban, ahol pökhendik és simlisek voltak, majd egy - gondolom én - illegális garázsbontóban, ahol csak simlisek és nem túl bizalomgerjesztőek voltak.

Voltunk aztán egy utángyártottalkatrész-áruházban, ahol meg lényegében semmi sem volt azok közül, amiket kerestünk, fél napos (tor)túra után jutottunk el végül a Pesti út végére, ahol már első látásra is szimpatikus és rendezett alkatrészbázis fogadott. Mivel már kicsit untam a programot, viszont korábban magam is foglalkoztam az autókereskedelem ilyen fajta dilemmáival, gondoltam, készítek egy interjút a főnökkel.

árpi2.jpgMeglepő módon a főnök - aki egyúttal a tulajdonos -, ugyanúgy dolgozik a többiekkel együtt.(Ritka és szimpatikus megoldás.), Gaál Árpádnak hívják, és Renault-val, Daciával és Nissannal foglalkoznak. Egy rövid interjú és egy fotó erejéig kivettem a munkából, hátha választ kapok a korábbi posztomban magamnak feltett kérdéseimre.

- Miért és kinek éri meg inkább nálad vagy egy ehhez hasonló alkatrész- és szervizközpontban vásárolni a márkakereskedések helyett?

- Mesélhetnék rémtörténeteket arról, hogyan és milyen drágán verik át az autósokat egy-egy csillogó üvegpalotában, ahol márkakereskedések működnek, de nem lenne korrekt: az alkatrész-kereskedések, a márkakereskedések, a bontók és a független javítóműhelyek között is akadnak szép számmal korrekt és minőségi munkát végző profik és szélhámosok egyaránt. A különbség tehát nem ebben áll. Küzdünk is eleget azért, hogy mérjenek egyenlő mércével, tehát sújtsanak le egyformán a számlát nem adó, környezetvédelmi előírásokat be nem tartó, kontár, szélhámos munkát végző bontósra, szervizre és márkakereskedésre egyaránt.

A kérdésre válaszolva én természetesen meg vagyok győződve arról, hogy a Garo Supernél az ügyfeleink tisztességes, szakszerű munkával és profi szakemberekkel találkoznak, de ami a legfontosabb, mi megadjuk a választás szabadságát. A Garo Supernél Renault-khoz, Nissanokhoz, Daciákhoz be lehet szerezni vadonatúj gyári, utángyártott, felújított vagy ellenőrzött, bontott alkatrészt is. Nyilván mindenkinek a pénztárcája is eldönti, melyiket válassza, de előfordulhat olyan alkatrész, amiből tényleg semmi szükség nincs a drágább verzióra. A lényeg: senkit nem akarunk üzleti érdekből sem a drágábbra, sem az olcsóbbra rábeszélni, hanem a legkülönbözőbb igényű és lehetőségű vásárlókat akarjuk profi módon kiszolgálni. Ami még érvként mellettünk szólhat, az a több évtizedes márkatapasztalatunk, amely - merem állítani - nagyon sok márkakereskedés szervizével vetekszik. No és az óriási raktárkészletünk, amellyel azonnal tudjuk kiszolgálni a hozzánk betérőket.

- Sok kritika éri az önökhöz hasonló alkatrész- és szervizközpontokat környezetvédelmi szempontból is.

- Ha komolyan vesszük a környezet védelmét az számomra azt jelenti, hogy a lehető leghatékonyabban és legtakarékosabban bánunk az energiával. Aki vásárol egy olyan bontott motort az autójához, amely mondjuk húsz-harmincezer kilométert futott, de totálkárosra tört autóból származik, az, úgy gondolom, sokat tett a környezet védelméért. Ugyanis az autó és alkatrészgyártás rendkívül energia igényes tevékenység, tehát, ha mindent, ami még használható, tovább használunk, óriási mennyiségű energiát spórolunk. Azt pedig konkrétan ki merem jelenteni, hogy a mi alkatrészbázisunk még az elvártnál és a törvényekben meghatározottnál is szigorúbb tisztasági, hulladékkezelési feltételeknek felel meg.

Végül, de nem utolsó sorban mi nem fűtünk és világítunk óriási üvegcsarnokokat, hanem csak annyi energiát használunk, amennyi a munkánkhoz feltétlenül szükséges. Ez a fajta takarékosság-környezettudatosság pedig az olcsóbb árainkban is megjelenik.

- Sokan egyfajta erős márkaidentitás és az ehhez köthető bizalom miatt választják a kétségtelenül drágább és valóban nem mindig szakszerű márkaszervizeket.

- Nem hiszem, hogy lenne hely Magyarországon, ahol a Renault iránt elkötelezettebb emberek dolgoznának, mint nálunk. Közel húsz éve foglalkozom főállásban Renault-kkal, munkatársaim között az ország legjobb Renault szakértői vannak. Ráadásul nálunk nem úgy néz ki a Renault-identitás, hogy boldog-boldogtalanra megpróbálunk rásózni egy jó nagy hitelt és mellé egy új autót, hanem bárki, aki Renault-val érkezik, azt megpróbáljuk kiszolgálni.

Nálunk nincs „öregautó", amit „inkább már le kellene cserélni egy újra". Több mint tízezer átvizsgált alkatrészből álló raktárunkban elsősorban az elmúlt tizenöt év Renault-jaihoz találhatók hozzávalók, de régebbi típusok esetében sem ismerünk lehetetlent. Az évek során pont úgy bővültünk, ahogy a Renault: először kiegészítettük portfóliónkat a Daciával majd a Nissannal, most pedig, hogy a kisebb Mercedesekbe is Renault-motorok kerülnek, természetesen ezekhez is találhatók alkatrészek.

- Önök fő profilként Renault-val, az utóbbi időben pedig már Nissannal is foglalkoznak. E két márka Európában a villanyautózás éllovasa, elég, ha a Nissan Leafet, vagy a Renaulttól a Twizyt, a Zoét, az E-Kangoot vagy a villany Fluance-t említjük. Ezek szerint elektromos autóbontójuk is lesz?

- Sajnos Magyarországon az elektromos autózás és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra, különösen annak a megújuló szél- és napenergiára épülő része még gyerekcipőben jár. De igyekszünk már most a lehető legalaposabban megismerni a Renault és a Nissan villanyautóit, amelyek egyébként nem csak nagyszerűek, de belsőégésű társaikhoz képest rendkívül egyszerű és megbízható szerkezetek is. Ez jó hír lehet a jövő elektromosautó-felhasználóinak.

Alkatrészek persze ezekhez is kellenek. Mivel az általunk képviselt márkák abszolút éllovasai a villanyautózásnak, valószínűleg mi leszünk az első villanyautóalkatrész-szaküzlet Magyarországon. Amennyiben pedig erre lehetőségünk lesz egyfajta reklámként és gesztusként, jövőbeli villanyautós ügyfeleinknek szeretnénk létesíteni egy úgynevezett Park Green rendszert, vagyis egy napelemes villanyautó-töltőt.

Természetesen a villanyautó-alkatrészek tárolása, javítása során figyelembe kell majd venni a speciális környezetvédelmi és érintésvédelmi szabályokat. Igaz ezek egy része éppen most van ki- és átalakulóban.

- Mi a különbség az önöknél és egy márkakereskedésben vagy egy nagyobb nemzetközi alkatrészáruház-láncnál vásárló között?

- Nem vagyok szociológus, sem közvélemény-kutató, és címkézni sem szeretem az embereket, annyi azonban bizonyos: az az elmélet nem állja meg a helyét, miszerint ide a szegények, oda a gazdagok járnak. Vásárlóink szinte kivétel nélkül kultúremberek, köztük sokan láthatóan jómódúak is. Vélhetően a már említett választás szabadságát értékelik. Azt, hogy eldönthetik az olcsóbbat, a drágábbat, a gyárit, az utángyártottat vagy a bontottat akarják-e az adott alkatrészből megvásárolni.

Másrészt azt gondolom, értékelik munkatársaim magas szintű szakértelmét és kompetenciáját is. Nálunk nem nagyon adódik olyan Renault-val vagy Daciával kapcsolatos kérdés, ami után sápadt arccal a komputerhez kellene szaladni, hogy megválaszolhassuk, és valószínűleg ez bizalmat ébreszt a nálunk vásárlókban. Ami még fontos: nekünk nem áll érdekünkben egyfajtát rátukmálni a vevőre, nekünk egyetlen érdekünk van, hogy a neki megfelelő árszínvonalon tudjuk kiszolgálni

- A látszat ellenére tehát környezettudatosabb döntés egy az önéhez hasonló alkatrészközpontban vásárolni, mint egy márkakereskedés szervizében?

- Nem vagyok környezetvédelmi szakértő, de azt gondolom, hogy az mindenképpen sokkal környezettudatosabb megoldás, ha valamit javítunk, cserélünk, újra felhasználunk, mint ha kidobjuk és újat gyártunk. Az autó és az autóalkatrész-gyártás elég energiaigényes tevékenység. Sajnos, azokon a helyeken, amelyek erőteljesen motiváltak arra, hogy mindig újat és még újabbat adjanak el, meg arra, hogy ne javítsanak, legfeljebb cseréljenek, ott elég jelentőssé válhat az energia- és pénzpazarlás.

Egyébként meg ma már számos márkakereskedő is felismerte, hogy hosszú távon nem kifizetődő olyasmit ráerőltetni az emberekre, amit utána megbánnak. Ezért aztán többjükkel nagyon korrekt szakmai kapcsolatunk alakult ki, és a bontott vagy utángyártott alkatrészeket igénylőket rajtunk keresztül szolgálják ki. Így gyakran olcsóbban és különösen régebbi típusok esetében gyorsabban tudják kiszolgálni a vásárlóikat, akik ilyen módon közvetve egyúttal a mi ügyfeleink is.

- Ez gondolom a válság óta jellemző hozzáállás.

- Igen, nagyjából a gazdasági nehézségekkel egy időben kezdett ez a fajta együttműködés kialakulni. Ha ennek a gazdasági válságnak a sok hátránya mellett esetleg van előnye is, az mindenképpen az, hogy véget vetett az eszetlen pazarlásnak, az autóipar területén is.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr845553737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2013.10.06. 16:17:34

Szimpatikusnak tűnő srác, amit meg mond, az abszolút igaz.

gatto nero 2013.10.07. 16:44:10

Egy ismerősöm volt már a Garo-nál és abszolút kedvesek, ráadásul ő is Renault 19-eshez keresett valamit és azt is szereztek.
Amit meg a környezetvédelemről mond a főnökük, ez tök igaz, de nem csak az autókra. Minden más használati tárgyra is.


süti beállítások módosítása