Büdös a korrupció a norvégoknak?

2013.10.17. 14:19 - vancat

Irigylésre méltó, példaértékű finnyásság az, ahogy a Norvég Állami Olajalap reagált a magyar olajtársaság, a MOL körüli híresztelésekre. A közismert nevén Norvég Alap - informálisan bár - jelezte a magyar olajtársaságban lévő - egyébként kevesebb mint 2 százaléknyi - részvényének esetleges eladási szándékát, etikai okokra hivatkozva. A világ egyik legnagyobb állami befektetési alapjának szabályzata ugyanis tiltja, hogy korrupciógyanúba keveredett vállalatba befektetésük legyen.

Valljuk meg őszintén: nem lehet könnyű dolga a Norvég Alap etikai ügyekért felelős vezetőjének, amikor figyelmét egyszerre kell rajta tartania azokon az európai és azon kívüli vállalatokon, ahol kisebb-nagyobb pakettel rendelkeznek és - gondolom én - azonnal jeleznie kell, ha valahol korrupciógyanú esete áll fenn és vissza kell vonni a befektetett pénzt.

Kérdés persze, miként definiáljuk a korrupciót, egészen pontosan mit is tekintünk annak. Aki olajkitermeléssel foglalkozik - mint a Norvég Állami Alap tulajdonosai - azoknál jobban bizony senki nem tudhatja: míg Európában a korrupció általában ígéretek, szívességek, kenőpénzek kilátásba helyezésével és átadásában nyilvánul meg, kint a "végeken", Ázsiában, Afrikában, Dél-Amerikában bizony ennél radikálisabb formái is előfordulnak. Mondjuk, ha az őslakosság esetleg tiltakozik egy-egy tengeri, vagy őserdei olajlelőhely kiaknázása ellen, pedagógiai okokból például bérgyilkosokkal agyonlövetik a hangadóikat, majd a bekussoltatott megfélemlített embereket rabszolgamunkával kényszerítik saját egykori lakhelyük feldúlására és évezredek óta életet adó erdeik felégetésére.

Jó, tudom, ez nem igazi korrupció, de azért abban nyilván egyetérthetünk, hogy ez sem annyira etikus cselekedet.

Ettől teljesen függetlenül, még véletlenül se keltve azt a látszatot, hogy ujjal mutogatnék valakikre, azt javaslom, érdemes lenne a Norvég Alapnak felülvizsgálni a Shell olajtársaságbeli invesztícióit is. Persze nem sürgős, majd elég lesz csak akkor, ha ezt a MOL-ügyet már sikerült megnyugtatóan lezárni.

De hagyjuk is a távoli kontinenseket, térjünk vissza Európába. Oda, ahol nem gyilkolnak, nem fenyegetnek.
Legfeljebb kérnek, mosolyognak. Ha nem megy, még jobban kérnek, még többet mosolyognak és - a kéréstől persze teljesen függetlenül - támogatásokat helyeznek kilátásba.

Ezt tette például egy másik cég, amelyben a Norvég Alapnak pénze csücsül. Ők a Volkswagen. Kérte, kérlelte Merkel kancellárasszony pártját, halasszák már el az autók széndioxid-kibocsátásának száz gramm/kilométeres érték alá szorítását, mert arra úgymond még nincsenek felkészülve. Mit ad Isten, Merkel kancellár asszony már választási kampányában azt hangoztatta, hogy "nehogymár az európai bürokraták mondják meg mennyi legyen az autók széndioxid-kibocsátása".

Majd újraválasztása után be is jelentette, hogy nem egyeznek bele ebbe a "borzalmasan radikális", "tarthatatlan" célkitűzésbe. (Csak a tényszerűség kedvéért: egy B kategóriás Ford vagy Renault már ma képes a 100 gramm alatti értéket produkálni.)

De hagyjuk a németeket, érkezzünk vissza Magyarországra, a MOL hazájába. A Merkel pártjának megpuhítását is könnyedén abszolváló Volkswagen itteni helytartói és forgalmazói, a Porsche Hungária vezetői mosolyogva elérték, hogy állami önkormányzati közbeszerzéseken, közpénzeken szinte kizárólag a cég termékeit (Skoda, Audi, Volkswagen, Seat) vásárolják. Mindez nyílt titok, mindenki tudja, hogy úgyis mindig a PH győz. Sőt, mintha az önkormányzatok, állami szervek, minisztériumi háttérintézmények kötelességüknek éreznék, hogy újabb és újabb - egyébként egyre átlátszóbb - indokokkal vásároljanak újra és újra PH-s termékeket.

Korrupció lenne mindez? Ilyet nem állíthatunk. Legfeljebb néha együtt ebédel egy-egy állami vezető és a Porsche Hungária főnöke egy elegáns bekamerázott étteremben és beszélgetnek, mosolyognak. Valahogy úgy, ahogy egyszer azt állítólag Hernádi Zsolt és Ivo Sanader tette.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr595581105

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Soha se tankoljatok Agipnál! 2013.10.18. 13:30:32

  Soha se tankoljatok Agipnál, vagy más néven Eni-nél! Mert egy érdekcsoport az a Tigázzal. Egyre többen vagyunk, akik éve óta nem állnak meg a kútjaiknál. Jómagam még pisilni sem. Bővebben itt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

különvélemény 2013.10.18. 13:17:38

Per 2013, the Government of Norway is the largest shareholder in Statoil with 67% of the shares, while the rest is public stock.

Ez kimaradt.

MACSKANŐ 2013.10.18. 13:20:04

Hát igen...biztosan van a norvég alap portfoliójában a molnál korruptabb vállalat, hernádi zsoltnál pedig tisztességtelenebb ember. Mégis minket kezdenek megint ki.

nagyfeszültség 2013.10.18. 13:26:40

A Porsche Hungária és a magyar állam kapcsolata nem klasszikus korrupció. Egyszerűen arról van szó, hogy a magyar államot és a PH-t is volt ügynökök irányítják, ezért aztán jól megtalálják a közös hangot.

2013.10.18. 13:29:45

@MACSKANŐ: a világ felesküdött a világ kibocsátásának alig felét kitevő Magyarország ellen! egyszerűen nem bírják elviselni, hogy ilyen jók vagyunk!

Kelly és a szexi dög 2013.10.18. 13:29:58

fasza, hogy az itthon gyártott Suzukik helyett a csehek meg a németek gyártotta kocsikat vesszük...

gatto nero 2013.10.18. 13:33:15

index.hu/chart/2013/10/18/atom/

Ezt olvastátok?

Orbánnak elmentek otthonról....

Ketrec_rázza_a_majmot 2013.10.18. 13:35:47

@MACSKANŐ:
Hát igen. Más is belehugyozik a medencébe . De nem a trambulinról ...

Ketrec_rázza_a_majmot 2013.10.18. 13:40:41

@Kelly és a szexi dög:
Akkor remélem örülsz, hogy buszból vége hamisítatlan NEMZETI buszokat veszünk. A MAGYAR ÁLLAMI Rába szállítja ...egyenesen a lengyel gyártótól ...

gatto nero 2013.10.18. 13:44:31

@Ketrec_rázza_a_majmot:

Én is azzal értek inkább egyet, hogy mondjuk amit a Shell, a Volkswagen művel a világban, az nem összehasonlítható Ivo Sanader - állítólagos - lefizetésével.
Bár ez utóbbi sem szép dolog - ha igaz.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.10.18. 13:48:14

@Ketrec_rázza_a_majmot: A Volvo buszokat a lengyelek fogják gyártani a Rábának? Vagy lemaradtam valamiről?

hekhekhekhekkinen 2013.10.18. 13:57:32

@Ketrec_rázza_a_majmot: Látom, a prolinak semmi se jó.
Ha pénzt csinálunk az sem jó, ha meg összeszerelünk az sem jó, mer a gaz külföldi kiviszi a profitot.
Rátok tényleg csak a rezsicsökkentés hat.

marand22 2013.10.18. 13:59:32

Hofi után szabadon: "Korrupció az, amiből kihagynak."

A Transparency International 2007-es térképén Norvégia 7-7.9 közötti értékkel szerepel (mint az USA, Németország, Nagy-Britannia, 9 feletti értéket csak Finnország, Svédország és Svájc kapott).

Kakimaki0123456789 2013.10.18. 14:40:46

Tehat csak tokeletesen korrupciomentes orszag jelentheti ki barkirol is hogy korrupt.

Behajtó70 2013.10.18. 14:42:40

Hahaha jól értem, akkor a zigazságos nemkorrupt világlegkirályabbnorvégia aszongya, hogy meg sem várja a bíróság ítéletét, hanem előre ítéletet mond.

Két bálnavadászat közben erre futja a nemkorrupt norvég isteneknek?

Miközben olyan olajból van pénzük, aminek bányászata 50 év múlva elveszejti az emberiséget?

Érrrrtem! Nagggyon oda fogunk figyelni a nemkorrupt norvégok irányadó véleményére!

GERI87 2013.10.18. 14:49:05

"Ők a Volkswagen. Kérte, kérlelte Merkel kancellárasszony pártját, halasszák már el az autók széndioxid-kibocsátásának száz gramm/kilométeres érték alá szorítását, mert arra úgymond még nincsenek felkészülve."

Ezt lobbizásnak hívják, nem korrupciónak, mindig mindenkor mindenki akinek pénze, ismertsége, befolyása van, a maga érdekeit próbálja képviselni így vagy úgy...

Nem hiszem hogy Merkel egy fillért is kapott volna zsebbe.

"egy B kategóriás Ford vagy Renault már ma képes a 100 gramm alatti értéket produkálni."

Igen, a kis vackok könnyen teljesítik, ezért sem rinyáltaka franciák, olaszok, de a nagy német luxusautó gyártóknak ez már gond, mert ott sokkla több lóerővel és tömeggel kell elérni a kb 4 literes fogyasztást...

ez a CO hiszti amúgy is egy poplista méregzöld lófasz egy semmire nem jó néphülyítő álmegoldás....

Dubito 2013.10.18. 14:59:57

@Kelly és a szexi dög:

"fasza, hogy az itthon gyártott Suzukik helyett a csehek meg a németek gyártotta kocsikat vesszük.."

pedig milyen szívesen látnám minisztereinket Suzuki Splash-el közlekedni. Vagy még inkább Csepel biciklin :-)

2013.10.18. 15:00:55

Elég hülye érv az, hogy "mások többet lopnak, úgyhogy kuss van, ha mi csak kicsit lopunk".

A korrupció akkor is korrupció, ha 1 millió pénz, akkor is, ha 1000 milliárd. A korrupció híre épp a MOL körül volt, természetes, hogy a MOL befektetést vizsgálják felül, és nem a Shell

2013.10.18. 15:37:21

@Kelly és a szexi dög: magyar motorokkal, kormányművel, ABS-szel, gumiabronccsal stb stb stb

Ketrec_rázza_a_majmot 2013.10.18. 15:41:39

@hekhekhekhekkinen:
Rátok ? :-)))
Istenem, mennyire ostoba vagy . És nagyarcú. ;-) Hallottál már arról, hogy összeszerelni nem nagy cucc ? De volt idő, amikor még készíteni is tudtunk. És nem csak buszt . Persze karikásostorból, lángosból, meg stadionból még mindig piacvezetők vagyunk.

Ketrec_rázza_a_majmot 2013.10.18. 15:46:44

@fagyospityóka:
Azt mondod ? És ezzel mit tudsz kezdeni ? Tudod az nem ez ...
"a nemzet autóbuszának semmi köze Magyarországhoz, az teljes egészében a lengyelországi Wroclawban készül."
omnibusz.blog.hu/2013/10/01/nincs_magyar_alkatresz_a_nemzeti_buszban
Vagy (természetesen) hazudnak ??

2013.10.18. 15:52:10

@Ketrec_rázza_a_majmot: Ittál már angol bort? Gondolom, nem. Tudod miért nem? Mert az angolok már a 16. században rájöttek, hogy sokkal jobban járnak, ha megveszik a portugáloktól. Remélem, érted.

neutreality 2013.10.18. 16:05:55

Nem lehet, hogy az interpolos korozesben latjak a kulonbseget?

Ketrec_rázza_a_majmot 2013.10.18. 16:08:25

@fagyospityóka: Ahha ! És akkor ez azt jelenti, hogy Anglia híres bortermelő nemzet ??

Ketrec_rázza_a_majmot 2013.10.18. 16:11:31

Akkor úgy kell ezt érteni, hogy Anglia híres bortermelő, mert a boruk kormányműve, ABS-e angol ? Vagy mi ? (Mellesleg az sem)

Bloodscalp 2013.10.18. 16:14:51

@fagyospityóka: ennek ellenére van angol bor, nehogy azt hidd hogy nincs, a portugál bort azért vették mert az övék ihatatlan szar-napot fényévente lát. Te meg jó hülye párhuzamot vontál.

2013.10.18. 16:17:06

@Ketrec_rázza_a_majmot: Nem, azt jelenti, hogy elég eszük van ahoz, hogy ne kínlódjanak olyasmivel, amiben nem tudnak jók lenni.

2013.10.18. 16:17:44

@Bloodscalp: Le kellett mennem a vita szintjére.

Ketrec_rázza_a_majmot 2013.10.18. 16:18:20

@Bloodscalp:
Hát igen. Szar a boruk, de azért van jó tulajdonságuk. Még nem írták a portugál borra, hogy NEMZETI .

2013.10.18. 16:22:31

@Ketrec_rázza_a_majmot: Azt úgy kell érteni, hogy fölösleges siratni az Ikaruszt, ami már a tervezőasztalon (ill a kémek mikrofilmjén) is elavult volt, kár kamuzni a nemzeti autóbusszal, Szuzukiba ültetni a minisztert csak mert magyar (megjegyzem a BMW is van annyira magyar!) csak hogy azt mondhassuk hogy ezt is, azt is, amazt is itthon gyártunk, és az nemzeti. Ezek üres lózungok.

Ketrec_rázza_a_majmot 2013.10.18. 16:26:08

@fagyospityóka: Látod ? Mondtam, hogy nem érted . Pont azon élcelődtem, hogy milyen a "NEMZETI" autóbusz . De kösz, hogy megerősítettél ... Az Ikarusról ezeket a marhaságokat meg nem tudom honnan szedted . De NEM ÍGY VAN .

2013.10.18. 16:41:15

@Ketrec_rázza_a_majmot: Az utolsó mondatodra reagálva egy kis kitekintés a világra:
en.wikipedia.org/wiki/Setra
en.wikipedia.org/wiki/Vanhool#T8_series_touring_coach
en.wikipedia.org/wiki/Vanhool#T8_series_touring_coach
Megjegyzem, hogy az elavultság nem a szakemberek (tervezők) hibája volt, hanem a gazdasági körülményekre vezethető vissza. Verseny hiányában a "jó lesz így is" szlogen igencsak kilúgozta a terveket. A formaterv, ami nem indukált komoly költségnövekedést, jó, mondhatni korszerű volt. Nem tagadom, hogy a 280-as sorozat mechanikailag is korszerű volt, de egyáltalán nem volt rendkívüli. Nyugaton teljesen hétköznapi volt az a műszaki színvonal.

Bloodscalp 2013.10.18. 16:58:56

@Ketrec_rázza_a_majmot: azért az nem semmi, hogy ha busztervezés kerül szóba ne adja'az ég, akkor indexblogon naná hogy lepottyan az égből egy busztervező kisiparos, és úgy megmondja a tuti hogy a fasz elszáll tőle...

ezt figyeld..."A formaterv, ami nem indukált komoly költségnövekedést, jó, mondhatni korszerű volt. Nem tagadom, hogy a 280-as sorozat mechanikailag is korszerű volt, de egyáltalán nem volt rendkívüli. Nyugaton teljesen hétköznapi volt az a műszaki színvonal."

Ezzel nem érdemes leállnod:) Nem ma kezdte.

2013.10.18. 17:07:25

@Bloodscalp: Azt is írhattam volna, hogy szerencsénk volt, hogy akkoriban a hasáb volt a divat.

jogalany 2013.10.18. 17:17:51

A VW-nek igaza van, az eu bürokratái megölik az autót, az autózást, a franciák már olyan élvezhetetlen motorokat gyártanak, hogy az autó ugyan nem megy, de valós körülmények között többet fogyaszt mint elődei a rossz CO kibocsájtású motorok.
És ha már korrupció, ne feledjük azt sem, hogy a lottónál nem teszik ki a netre a szelvények adatbázisát, hogy ellenőrizhető legyen a szelvény bent van-e, vagy a nyertes szelvény bent volt-e a húzás előtt. Mert most lehet vele csalni. Az Usa -ban is azóta van rend, hogy 7 lottó társaság igazgatóját letartoztatta az FBI. Szólnék én az FBI -nak, de lásd Hernádit sem adják ki, pedig biztosan ártatlan.

gatto nero 2013.10.18. 17:44:57

@jogalany:

Azért a Renault Captur 1.0 TCE vagy a Ford szintén ezres ecoboost-ja elég jó kis vezetési élményt nyújt.
Megkockáztatom jobbat, mint a VW kis turbósai.

zobod 2013.10.18. 18:01:39

@jogalany: a ford világszintű gyártóbázisán gyártott kocsik károsanyag kibocsátása 2000-2010 közt majdnem a felével csökkent. Európában a német, svéd, svájci piacokon eladott autók átlagos károsanyag kibocsátása a legnagyobb. Vicces, de Portugáliáé a legalacsonyabb. Megértem az autószerető embereket is, de a többségnek az autó csak közlekedési eszköz, és a környezetvédelmet fontosabbnak tartja, mint mondjuk az autója teljesítményét. A németek is a luxusautóik miatt hisztiznek, meg a dízel imádat miatt, tudnak ők nagyon korrekt benzinmotorokat is, pl. ford 1L ecoboost 100 g/km alatti.

GERI87 2013.10.18. 20:57:57

@zobod:

Ezek az EU szabványos mérés ciklusban mért értékek a valós használat során nem jönnek ám ki!
Akkor sokkal többet ereget és persze jobban megy és többet eszik.

Szóval nem váltja meg a világot, és nem csak kis kocsik léteznek.

Itt arról van szó hogy a kisebb modelleket gyártó latinok és a nagyobb prémium szegmensben IS jelen lévő germánok a saját érdekeikért lobbiznak Brüsszelben egy eleve dilettáns emissziós követelmény körül...

A diesel meg a legnagyobb ökörésg a koromkibocsátás miatt, ami a legnagyaobb bűntett főleg városban,

Ha igazán jót akarnának akkor a kis városi modellek esetében a CNG-s LPG-s erőforrásokat eröltetnék....

2013.10.18. 22:05:17

@MACSKANŐ:

"Mégis minket kezdenek megint ki. "

Ki tudja ehhez köze van-e az interpol körözési listáján levő MOL vezérnek... :)

nagyfeszültség 2013.10.19. 09:02:55

@gatto nero:

Remélem Orbán környezetében is többségbe kerül a józan ész és lehűzik ezt az idiótát az atomprogramjával együtt.


süti beállítások módosítása