Lehet más a globalizáció?

2014.06.16. 20:02 - vancat

kép4.jpgAz autóipar globalizációs folyamata rettenetes interkontinentális vérnászokat szült az elmúlt évtizedekben.

Az egykor elegáns és extravagáns Peugeot-k és Citroenek egymásba oltott kínai torzszülöttei, a koreai Chevroletek, Opelek, Vauxhallok, vagy akár a Ford alapú Jaguárok, Opel alapú Saabok, a GM egymásból építkező, egymásra épülő bukott márkáinak fantáziátlan nevű modelljei. A silány és pofátlan kínai utánzatok vagy a haldokló Lanciára keresztelt Chryslerek mind-mind azt jelzik: a globális autóipar számos terméke nem csak ostobán és feleslegesen környezetpusztító, de súlyosan ízléstorzult és hagyományromboló is egyben.

Talán, ha egy kezemen meg tudnám számolni azokat a sikeres fúziókat, amelyek nem csak normális, épkézláb termékeket eredményeztek, de - esetleg - egy környezetkímélőbb motorizáció és mobilitás felé is megpróbálták elmozdítani bolygónk bamba többségét.

Éppen 15 éve jött létre a Renault-Nissan szövetség, amelynek egyik különlegessége, hogy a két multi büszkesége egy harmadik, holtából feltámasztott márka a Dacia lett.

fotó1_2.jpg15 éve, a szövetség megkötésekor sem a Nissan, sem a Renault nem volt túl jó állapotban.

Kovács Ákost parafrazeálva: jövőjük még nem volt, múltjuk meg már nem nagyon kellett.

Mindkét márka legendás modelleken, versenysikereken volt túl, de egyre nagyobb volt a veszélye annak, hogy ha nem történik valami, könnyen a világ nagy autómúzeumainak sztárjaivá válnak. Azt mindenesetre senki nem gondolta, hogy a japán-ázsiai és a francia-európai ízlésvilág, vállalati kultúra, munkastílus és jövőkép végül képes egymást megtermékenyítve megújulni. Azt pedig vélhetően még csak nem is feltételezhette senki, hogy ennek a kapcsolatnak a záloga, a környezetbarát, alacsony károsanyag-kibocsátású és a tisztán villanyhajtású autók közös fejlesztése lesz. Közben pedig amúgy, a közös munka melléktermékeként, világsikerre vittek egy a világ nagyobb felén (Európán kívül) nagyjából ismeretlen, a világ kisebbik felén (Közép-Kelet Európában) nagyrészt utált márkát, a Daciát.

kép2.jpgA Renault-Nissan csoport azóta a világ egyik legkiszámíthatóbb, társadalmi és ökológiai felelősségvállalásban élenjáró multicége lett. Jócskán kinyitva a képzeletbeli ollót a legmocskosabbak (Mercedes, Mitsubishi, GM, BMW, Volkswagen) és a legtisztábbak: a Nissan-Renault mellett a Fiat, Ford, Toyota, Honda között.

Clio, Micra, Juke, Captur, Kaskai, Duster, Kangoo electric, Leaf - hogy csak néhányat emeljünk ki a sikeres és szimpatikus közelmúltbéli sikereik közül.

Ráadásul idén is nagy dobásokra készülnek: a Pulsar a Golf babérjaira tör, a Twingo a trendi kisautók királya akar lenni, aztán pedig az elektromos minik piacvezetője. Az NV200 electric az elektromos közúti fuvarozás úttörője, az új Trafic pedig raktérarányosan a világ legkisebb széndioxid-kibocsátású furgonja.

kép3.jpgSzóval, ha van rá akarat, tehetség, műszaki innováció és kreativitás, azért lehet más a globalizáció -:)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr166307006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2014.06.16. 20:25:16

Azt értem én, hogy kedves VanCat számodra Nissan-Rönyó szimpatikusabb, mint sok más, a magam részéről ezt magánvéleménynek tekintem, semmint kortesbeszédnek.

Szerintem a Rönyó Trafic és annak Opel Vivarós édestestvérénél kevés trágyábbat szültek erre a földre, és ez alapvetően Rönyó fejlesztés.

Mondjuk a svábbogarakért én se rajongok, és sajnos a Micu, amelynek az autógyártás csak egy kis szeglete a cápaorrú galant (1997-2002) óta nem alkotott olyan autót, ami számomra izgalmas lenne.

Ugyanakkor nem beszéltél a másik japán kisüzemről, a Mazdáról. Igen a Mazdáról, amelynek az új motorjait mikor beharabgozták akkor egy vezető mérnök a VW-csoportnál csak annyit mondott: Működésképtelen az ilyen motor.
Nos nem így lett a jelek szerint.

Viszont új fogalmmal ismerkedtem meg cikkednek köszönhetően:
Raktárarányos CO2 kibocsátás.
Beszarok...
ááááááááááááááááá

nagyfeszültség 2014.06.16. 20:29:25

@gigabursch:

Raktérarányos károsanyag kibocsájtás?
Mit nem értesz ezen?
A legnagyobb raktérhez a legkisebb kibocsájtás. Gondolom.

A Mazda esetében a Vankel motorra gondolsz?
Mert az tényleg szinte működésképtelen....

gigabursch 2014.06.16. 20:33:50

@nagyfeszültség:
Értem amifejezést, csak még nem találkoztam vele.

Nem a wankelre gondoltam (az egy izgalmas dolog, ami sajna sosem várható, hogy jó legyen, pedig frappáns dolog), hanem az új SkyActive-nek nevezett technológiára, ahol a benzinnek lényegesen magasabb a levegő:benzin sűrítési aránya, mint amit eddig dogmaként kezelt az autógyártás, a dízelnél még lényegesen alacsonyabb ugyanez a sűrítési arány.

nagyfeszültség 2014.06.16. 20:35:24

@gigabursch:
Nekem az a szimpatikus a benzines mazdákban, hogy - ha jól tudom - nem turbósak, mégis jók és hatékonyak.


süti beállítások módosítása