Az autóipar globalizációs folyamata rettenetes interkontinentális vérnászokat szült az elmúlt évtizedekben.
Az egykor elegáns és extravagáns Peugeot-k és Citroenek egymásba oltott kínai torzszülöttei, a koreai Chevroletek, Opelek, Vauxhallok, vagy akár a Ford alapú Jaguárok, Opel alapú Saabok, a GM egymásból építkező, egymásra épülő bukott márkáinak fantáziátlan nevű modelljei. A silány és pofátlan kínai utánzatok vagy a haldokló Lanciára keresztelt Chryslerek mind-mind azt jelzik: a globális autóipar számos terméke nem csak ostobán és feleslegesen környezetpusztító, de súlyosan ízléstorzult és hagyományromboló is egyben.
Talán, ha egy kezemen meg tudnám számolni azokat a sikeres fúziókat, amelyek nem csak normális, épkézláb termékeket eredményeztek, de - esetleg - egy környezetkímélőbb motorizáció és mobilitás felé is megpróbálták elmozdítani bolygónk bamba többségét.
Éppen 15 éve jött létre a Renault-Nissan szövetség, amelynek egyik különlegessége, hogy a két multi büszkesége egy harmadik, holtából feltámasztott márka a Dacia lett.
15 éve, a szövetség megkötésekor sem a Nissan, sem a Renault nem volt túl jó állapotban.
Kovács Ákost parafrazeálva: jövőjük még nem volt, múltjuk meg már nem nagyon kellett.
Mindkét márka legendás modelleken, versenysikereken volt túl, de egyre nagyobb volt a veszélye annak, hogy ha nem történik valami, könnyen a világ nagy autómúzeumainak sztárjaivá válnak. Azt mindenesetre senki nem gondolta, hogy a japán-ázsiai és a francia-európai ízlésvilág, vállalati kultúra, munkastílus és jövőkép végül képes egymást megtermékenyítve megújulni. Azt pedig vélhetően még csak nem is feltételezhette senki, hogy ennek a kapcsolatnak a záloga, a környezetbarát, alacsony károsanyag-kibocsátású és a tisztán villanyhajtású autók közös fejlesztése lesz. Közben pedig amúgy, a közös munka melléktermékeként, világsikerre vittek egy a világ nagyobb felén (Európán kívül) nagyjából ismeretlen, a világ kisebbik felén (Közép-Kelet Európában) nagyrészt utált márkát, a Daciát.
A Renault-Nissan csoport azóta a világ egyik legkiszámíthatóbb, társadalmi és ökológiai felelősségvállalásban élenjáró multicége lett. Jócskán kinyitva a képzeletbeli ollót a legmocskosabbak (Mercedes, Mitsubishi, GM, BMW, Volkswagen) és a legtisztábbak: a Nissan-Renault mellett a Fiat, Ford, Toyota, Honda között.
Clio, Micra, Juke, Captur, Kaskai, Duster, Kangoo electric, Leaf - hogy csak néhányat emeljünk ki a sikeres és szimpatikus közelmúltbéli sikereik közül.
Ráadásul idén is nagy dobásokra készülnek: a Pulsar a Golf babérjaira tör, a Twingo a trendi kisautók királya akar lenni, aztán pedig az elektromos minik piacvezetője. Az NV200 electric az elektromos közúti fuvarozás úttörője, az új Trafic pedig raktérarányosan a világ legkisebb széndioxid-kibocsátású furgonja.
Szóval, ha van rá akarat, tehetség, műszaki innováció és kreativitás, azért lehet más a globalizáció -:)