Egy legenda elbukott, egy meg visszatért.
Röviden így foglalhatnánk össze a kevesebb mint egy évvel ezelőtt, lényegében egyidőben bemutatott Renault Twingo és Smart Fortwo/Forfour nemzetközi piaci eredményeit.
Az új Smartból az első két generáció után kiszerettek, a Twingóba meg (az átütő első generációt követő) második generáció hűvös fogadtatása után újra beleszerettek a vásárlók.
A dolog azért érdekes és pikáns, mert míg korábban a Smartoknak és a Twingóknak az ég egy adta világon semmi közük sem volt egymáshoz, az új Smart és Twingo azonos alapokra, azonos motorokkal, közös platformra készül.
Másrészről mindkét gyártónak igen fontos volt/lett volna az új modell sikere - igaz, mindkettőnek alapvetően más okokból.
A Renault mindenekelőtt meg akarta ismételni a Twingo 1 elsöprő, szinte rajongásig fokozódó fogadtatását. Ami azért most, a harmadiknál nem jött össze, viszont a farmotoros, hátsókerékhajtású kisautó a mai uniformizált piaci környezetben egyediségével együtt is igazán szép sikereket produkál.
A Mercedesnél kicsit más a helyzet.
A stuttgartiaknak alapvetően azért (lett volna) fontos - az ő szájukból elég hiteltelen - környezetvédelmi lózungokon kívül a Smart sikere, mert benzin- és gázolajfaló luxusautóik brutális károsanyag-kibocsátását ennek a zöld apróságnak az alacsony szennyezésével tudnák "jól átlagolva" viszonylag alacsonyan - vagy legalábbis ökológiai ingerküszöb alatt tartani.
A Renault és a Mercedes közötti kooperáció végeredménye: francia siker, német bukás.
Egyrészt szomorú ez ránk magyarokra nézve, hiszen éppen idén augusztusban ad otthont Budapest a nemzetközi Smart találkozónak :)
Viszont a Renault márka és a Twingo típus elvakult rajongóin kívül öröm lehet azoknak is, akik a Twingo 3. sikerében annak precedensét látják, hogy ismét van népszerű, rendkívül alacsony fogyasztású, négy személy számára is használható, korrekt árú zöld autó a piacon.
Mert a Twingo 3 valójában a Smart zöld értékeit ötvözte egy kis franciásan szellemes praktikummal: mini külső méret, mini fogyasztás, kényelmesen magas üléspozíció; viszont négy - valódi - ülőhely.
Meg persze egy igazán trendi külső - ami nélkül ma már sem kedves, szimpatikus ökoautót, sem pedig gyűlölt benzinfaló szörnyeteget sem lehet(ne) eladni.