Annyi társadalmi vita, vélemény és ellenvélemény, temérdek független - és lefizetett - szakértő mondott már véleményt arról: miként lehetne a környezetet kímélőbb autókat gyártani, hogy lassan, de biztosan eljutottunk oda, ahol már senki senkivel nem ért egyet semmiben.
Vannak, akik szerint a kicsi, turbós benzinmotorok erőltetett terjesztése és propagálása ökológiai szemfényvesztés. Mert bár papíron alacsony a fogyasztásuk és károsanyag-kibocsátásuk, a valóságban ennek éppen az ellenkezője igaz. Ráadásul a legkevésbé sem tartósak, így az autót is az eldobható fogyasztási cikkek közé száműzik.
Mások éppen a villanyautókat kárhozhatják, amiért az akkumulátoraikhoz szükséges anyagok bányászata és a hozzájuk jobbára atom- és fosszilis erőművekben termelt áram vágja haza brutálisan a természeti környezetet.
Megint mások a hibrideket szapulják, mondván, a villany- és belsőégésű motor egyvelege esetén lényegében mindkettő ökológiai hátrányai egyesülnek (és duplázódnak) egy autón belül.
Talán két ponton van csak némi globális szakmai és civil egyetértésféleség.
1. Azzal szinte mindenki egyetért, hogy egy korszerű, takarékos, és tartós, szívó benzinmotor - környezettudatos vezetési stílus mellett - képes hosszú távon minimalizálni egy autó károsanyag-kibocsátását.
2. A dízelmotorok - legyenek bármilyen korszerűek is - egészen bizonyosan alkalmatlanok mindenfajta hosszútávú környezetvédelmi cél megvalósítására. Egyrészt egyre bonyolultabbak, másrészt a papíron létező károsanyag-kibocsátásuk a a gyakorlatban a határérték tíz-tizenkétszeresét is elérheti. Márpedig ez a léptékű csalás felér egyfajta ökológiai-fogyasztóvédelmi bűncselekménnyel.
A fentiek miatt gondoltam, hogy érdemes egy kicsit ráirányítani a figyelmet a Honda - egyik - újdonságára, a most megújult Jazzre, amely a magyar piac azon ritka típusai közé tartozik, amelyek kizárólag egyfajta 1,3-as, viszont korszerű, takarékos, turbó nélküli benzinmotorral kaphatóak.
Dízel nem is készül belőle, ami külön példaértékű akkor, amikor - sajnos - még mindig többségben vannak a brutális és súlyosan rákkeltő koromszennyezést rendre figyelmen kívül hagyó, minden ellenérvre süket dízelfetisiszták a magán és céges vásárlók között egyaránt.
A dízel és turbómentes, "tiszta Jazz" értékesítése már itthon is megkezdődött.
Remélem elér akkora sikert, amely a többi gyártót is arra sarkalja majd, hogy - a Hondához hasonlóan - felvillantson valamit a nemsokára bizonyosan bekövetkező, kicsivel tisztább, koromszennyezés és tüdőrákmentesebb, dízel nélküli motorizáció korszakából.