Tiszta Jazz

2015.08.21. 08:58 - vancat

honda_poszt_1.jpgAnnyi társadalmi vita, vélemény és ellenvélemény, temérdek független - és lefizetett - szakértő mondott már véleményt arról: miként lehetne a környezetet kímélőbb autókat gyártani, hogy lassan, de biztosan eljutottunk oda, ahol már senki senkivel nem ért egyet semmiben.

Vannak, akik szerint a kicsi, turbós benzinmotorok erőltetett terjesztése és propagálása ökológiai szemfényvesztés. Mert bár papíron alacsony a fogyasztásuk és károsanyag-kibocsátásuk, a valóságban ennek éppen az ellenkezője igaz. Ráadásul a legkevésbé sem tartósak, így az autót is az eldobható fogyasztási cikkek közé száműzik.

Mások éppen a villanyautókat kárhozhatják, amiért az akkumulátoraikhoz szükséges anyagok bányászata és a hozzájuk jobbára atom- és fosszilis erőművekben termelt áram vágja haza brutálisan a természeti környezetet.

Megint mások a hibrideket szapulják, mondván, a villany- és belsőégésű motor egyvelege esetén lényegében mindkettő ökológiai hátrányai egyesülnek (és duplázódnak) egy autón belül.

Talán két ponton van csak némi globális szakmai és civil egyetértésféleség.

1. Azzal szinte mindenki egyetért, hogy egy korszerű, takarékos, és tartós, szívó benzinmotor - környezettudatos vezetési stílus mellett - képes hosszú távon minimalizálni egy autó károsanyag-kibocsátását.

2. A dízelmotorok - legyenek bármilyen korszerűek is - egészen bizonyosan alkalmatlanok mindenfajta hosszútávú környezetvédelmi cél megvalósítására. Egyrészt egyre bonyolultabbak, másrészt a papíron létező károsanyag-kibocsátásuk a a gyakorlatban a határérték tíz-tizenkétszeresét is elérheti. Márpedig ez a léptékű csalás felér egyfajta ökológiai-fogyasztóvédelmi bűncselekménnyel.

honda_poszt_2.jpgA fentiek miatt gondoltam, hogy érdemes egy kicsit ráirányítani a figyelmet a Honda - egyik - újdonságára, a most megújult Jazzre, amely a magyar piac azon ritka típusai közé tartozik, amelyek kizárólag egyfajta 1,3-as, viszont korszerű, takarékos, turbó nélküli benzinmotorral kaphatóak.

Dízel nem is készül belőle, ami külön példaértékű akkor, amikor - sajnos - még mindig többségben vannak a brutális és súlyosan rákkeltő koromszennyezést rendre figyelmen kívül hagyó, minden ellenérvre süket dízelfetisiszták a magán és céges vásárlók között egyaránt.

A dízel és turbómentes, "tiszta Jazz" értékesítése már itthon is megkezdődött.

Remélem elér akkora sikert, amely a többi gyártót is arra sarkalja majd, hogy - a Hondához hasonlóan - felvillantson valamit a nemsokára bizonyosan bekövetkező, kicsivel tisztább, koromszennyezés és tüdőrákmentesebb, dízel nélküli motorizáció korszakából.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr327722762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Éhes ló 2015.08.22. 07:39:47

Egy pillanatig ne zavarjanak a belsőégésű motorok hatásfok, élettartam jellemzői, nyugodtan írj, ami csak eszedbe jut!
Az se tántorítson el egy pillanatra se, ha a világ nem a te tudományosan hihetetlenül megalapozott kívánságaid szerint működne!
Toppancs nagyot a lábacskáddal és írj még ezer ilyet!
Jó egészséget hozzá!

nagyfeszültség 2015.08.22. 11:38:36

@Éhes ló: Mesélj egy kicsit a belsőégésű motorok titkairól. Szívesen tanulunk -:)

Éhes ló 2015.08.22. 20:18:22

@nagyfeszültség: nem vagyok az ápolód.
Hozzá fordulj bizalommal.

bridget jones 2015.08.22. 22:38:49

@Éhes ló:

Jártál fizikaórára? Tanultál esetleg géptant?
Ha valami tartós és kiegyensúlyozott, az a szívó benzinmotor. Nem véletlenül használja, fejleszti a Honda (is).

Éhes ló 2015.08.23. 20:37:49

@bridget jones: sajnos csak idézni tudnám magamat, azt meg minek.
Fogalmad sincs, se a két belsőégésű motortípus közötti fizikai és szerkezeti különbségekről és erre még büszke is vagy.
Szerintem megalapozatlanul.

xvb 2015.08.24. 12:21:07

nagyfeszültség <3 bridget jones

xvb 2015.08.24. 16:49:15

De legalább kiderült milyen néven ír a szerző :D

gigabursch 2015.08.27. 09:02:03

Ami a termikus hatásfokot illeti:
Az ottó-motorok és a wankel-motorok fasorban sincsenek a dízel-motorkhoz képest.

Ami a kársosanyag kibocsátást illeti:
Lehet, hogy a dízelben több a korom, ámde a benzin sem egy ájer. Telve elégetlen szénhidrogénláncokkal és egyebekkel.

Szóval ezen a ponton: 1-1.

Amúgy meg teherszállítást nem tudsz közúton megoldani dízelüzem nélkül (vasút meg nem lesz minden falusi és belvárosi bolt előtt).
Tartós menetben meg a dízelüzem jellemzője, hogy +- jó a füstgáz tisztasága. (most ne az IFÁ-kra gondoljunk).

Parttalan vita.

Ami biztos:
A szívó üzem sokkal tartósabb, mint a turbós üzem.

nagyfeszültség 2015.08.27. 09:16:19

@gigabursch:
Végre egy szakszerű vélemény - amellyel ráadásul 85 százalékban egyet is értek -:)

Éhes ló 2015.08.27. 20:43:38

@gigabursch: a vitát eldöntötte a távolsági teherszállítás (vason és közúton is), valamint a hajózás.
Nem a szívómotorok nyertek sehol sem a három terület közül.
Ha hozzá veszem a CHP és trigenerációs erőműveket, akkor pedig nincs olyan belsőégésű terület a szmélygépkocsikon és motorkerékpárokon kívól, ahol az ottő és/vagy szívómotorok beépített teljesítménye, darabszáma lenne a nagyobb.

A többiben nincs vitánk.

@nagyfeszültség: te annyira setét vagy, hogy a megadott források ellenére is napok kellettek hozzá, hogy tapsikolhass egy nem totálisan amatőr véleményhez - a sajátod híján.

Erre nem lennék büszke a helyedben.

nagyfeszültség 2015.08.28. 07:05:19

@Éhes ló:

Arra irigykedsz, hogy valaki ért valamihez és még nem is tahó, meg pszichopata mint te - és ezt elismerem?

A helyedben én nem lennék büszke a némi tárgyi ismerettel párosuló súlyos lelki nyomoromra.

Éhes ló 2015.08.28. 08:29:47

@nagyfeszültség: nem írok blogot, postot olyasmiről, amihez nem értek.
Te megtetted.
Nem vitázok tájékozódás nélkül.
Te megtetted.
Nem távdiagnosztizálok és személyeskedek seggfej módon, sértettségemben, amikor kiderül, hogy totális hülyeséget firkáltál.
Te megtetted.
Nem tahóztalak le ezért, csak udvariasan figyelmeztettelek, hogy ezt mégsem kellene, mert neked ciki, nem nekem.
Te tahózol, pszihopatázol, mert szólni mertem, hogy hülyeségeket firkáltál.

A "valaki ért valamihez" sajátos belpesti kategória, nagyjából jól lefedi a postot, a hozzászólásaidat is.
Egy dolog azonban egészen biztos: ahhoz, amiről itt írtál totálisan nem értesz semmit és lusta voltál még utána nézni is, hiába szántalak meg és adtam hozzá forrást, egyetemi szintű tananyagot, mert reménykedtem, hátha elolvasod és akkor a psotodnak legalább lesz annyi értelme, hogy megismertél valamit, tanultál valamit valamiről, amiről eddig fogalmad sem volt.
Nem nyertem, de te se, mert belsőégésű motork kapcsán pont olyan tudatlan vagy, mint amikor a postot megírtad..

Hogy ezek után te az én helyemben mit tennél, pont leszarom.
A tárgyi ismeretekről pedig szerintem az beszéljen, akinek van ilyenje, vagy tudja mit jelent, irigykedni pedig eszemben nincs egy olyan szellemi hérosz kapcsán, aki mindezt, amit itt olvasni lehet elkövette.

gigabursch 2015.08.31. 07:49:20

@Éhes ló:
A szgk-s turbót és a hajózási turbót azért mert mind a kettő ugyanazon az elven megy, ne emlegesd egy napon, azonos célból.
Míg az szgk-nál a fő cél a menetdinamika, addig a többi területen a bevitt többletoxigén és ezáltal a szívó ütem relatív nyomó munkaüteme (igen, a turbó által megnövesztett légnyomás nyomja lefele a dugattyút, mégha nem is látványosan), másrészt a többletoxigén, ami miatt egyrészt több kakakót el lehet égetni, másrészt stabil járás mellett tisztább üzemet eredményez, lvévén a dízel üzem oxigén felesleggel jár. Pont.

xvb 2015.09.01. 12:43:48

Nem kell nagyon messzire menni a fejtegetéssel, elég csak megnézni, hogy milyen márkákról születik itt minden második poszt. De hiszen ennek a cikknek az elején is ott van: temérdek a lefizetett "szakértő".

Éhes ló 2015.09.05. 09:36:29

@gigabursch: a hatásfokuk és elterjedtségük miatt emlegettem a turbódízel motorokat egy lapon.

Ezt pedig bátran megtehetem, mert az épített és működő teljesítmény alapján ez a típus a világon a legelterjedtebb.

Azt azonban őszintén sajnálom, hogy a post képtelenségeiről nem volt mondanivalód.


süti beállítások módosítása