Magyarországon az állami, közösségi és céges korrupció egyik melegágya az autóbeszerzés - különösen a speciális célú járműveké. Vélhetően mindenki emlékszik a még mindig szabadlábon lófráló, eszelős vicsorú Demszky Gáborra, aki mérhetetlen cinizmussal magyarázta meg annak idején, hogy Budapest főpolgármestereként azért van szüksége közpénzből 22 milliós Audi A6 Allroad Quattróra, hogy "ellenőrizhesse a fővárosban zajló nagyberuházások helyszíneit". Majd a budapesti közterület-felügyelet akkori vezetőivel vetetett még néhány, darabonként húszmilliós Volkswagen Tuareget a "közterületek felügyeletére".
Valójában persze arra, hogy kényelmesen járhasson vele, máig tisztázatlan forrásból vásárolt horvátországi nyaralójába.
Demszky azonban csak a jéghegy csúcsa: szinte kivétel nélkül mindenki tud mondani kicsit, közepesen és nagyon felháborító példákat arra, amikor polgármesterek, állami cégvezetők és más választott vagy kinevezett közszolgák hogyan vásároltatnak maguknak közpénzen drága terepjárókat, mindenfajta "nehéz terepen végzendő közfeladat" (általában) kamu indokával.
E sokmilliárdos közpénzpazarlást és felesleges környezetszennyezést okozó korrupt gyakorlat megszüntetésére javasolnék egy olyan, most megjelent járművet, amelynél hatékonyabb nem nagyon van, sárban, hóban földutakon végzendő bárminemű és rendű/rangú (köz)munka elvégzésére.
Ugyanakkor garantáltan egyetlen korrupt közalkalmazott és köztisztviselő sem tudja majd magáncélra (kirándulás, kurvázás stb.) használni - merthogy nem nagyon lehet.
A kanadai BRP (Bombardier Recreational Products) legendás Can-Am márkájának legfontosabb 2016 évi újdonsága a Defender névre keresztelt terepmindenes.
Ha kell, kisautó, ha szükséges, vontató, ha havazik, hóeltakarító, ha baj van, katasztrófavédelmi szállító, ha rendezvény van, mindenes munkaautó, ha rossz a falusi közbiztonság, mezőőrautó, ha veszélyben az erdő, természetvédelmi őrautó - vagy éppen vadetető terepjáró.
Mindenes, minden helyzetre, minden terepre, mindenkinek.
A paradox az, hogy ma Magyarországon számos önkormányzat, hivatal, civilszervezet, egyesület, hatóság éppen amiatt "nem mer" a Can-Am Defenderhez hasonló kifejezett munkajárműveket vásárolni, "nehogy kikezdjék őket" amiatt, hogy a közpénzeket luxuscikkekre költik.
Míg ma Magyarországon egy Land Rover Defender, de akár egy 8-10-12 millió forintos pick-up közpénzen beszerzése semmifajta izgalmat, kételyt, gyanút nem kelt a közpénzek felett őrködőkben, a kifejezetten - és kizárólag - munkára használható Can-Am (vagy a hozzá hasonló Honda, Kawasaki, Yamaha, Polaris) kisgép megvásárlását senki nem meri megkockáztatni.
Ilyen következmények nélküli, következetlen és képmutató ország a miénk: Land Rover Defendert bárki, bármikor, bármire vehet közpénzbő és használhatja magáncélokra (is).
BRP Defendert viszont - egyelőre - senki nem mer venni - még kizárólag közfeladatok hatékony ellátására sem.