Elérkezett az autóipar ökokorszaka - hazudják pókerarccal a gyártók és reklámmal foglalkozó ügynökségeik. Egyébként meg igazuk van: valóban egyre-másra jelennek meg az úgynevezett zöld autók: a 4-5-6 ezer köbcentis hibrid terepjárók után mostanában a sportautógyártók is egyre aktívabbak - benzin-elektromos Porschék, Ferrarik, Maseratik, Mercedesek érkeznek. Közös jellemzőjük a hibrid hajtás és a 3-400 g/km-es széndioxid-kibocsátás.
Náluk jobban már csak a tisztán elektromos sportkocsikat ünneplik: Tesla Roadster, Audi R8 E-tron és társaik - villanyfogyasztásuk valószínűleg megegyezik egy kisebb településével... Mindezek a jelenségek - és a tárgyban írott megtisztelően okos kommentjeitek is - arra indítottak, hogy érdemes lenne röviden összefoglalni, valójában mitől öko egy autó?
A benzinkorszak - erre a kis időre - persze már olyan marad, amilyen, de az elektromos autók új világába már jó lenne úgy átlépni, hogy ne rögtön a zöld hazugságok reinkarnációit lássuk viszont villanyverzióban. Ha ezek után egy ici-picivel nehezebb lesz zöldnek hazudni az autót, ami nem az, már megérte.... Viszont, legyünk méltányosak, és ne keverjük a villany- és a benzinüzemű járműveket. Az első részben beszéljünk az utóbbiakról.
Meggyőződésem, hogy nem mindig megfelelő ökológiai mértékegység a kilométerenkénti széndioxid-kibocsátás, és gyakran tévútra visz a hibridhajtás fetisizálása is. Ha rendszeresen egyedül vagy másodmagunkkal közlekedünk, ráadásul döntőrészt városban, mitől zöldebb egy ökológiai ikonnak kikiáltott, 6 és 8 liter közötti fogyasztású hibrid Toyota Prius, mint egy benzines, 4-5 literrel jóllakó Smart, egy Toyota Aygo - vagy, ha úgy tetszik, Citroen C1, Peugeot 107 - esetleg egy Fiat Panda vagy éppen Toyota IQ?
Vagy például: ha rendszeresen utazunk kettőnél többen az autóban - a jelenlegi kínálatból - ideálisnak tűnik a Honda Civic Hybrid. 1,6-os benzinmotorja és villany segédereje lehetővé teszi, hogy akár négyen is maximálisan kényelmesen, viszonylag kis károsanyag-kibocsátás mellett közlekedjünk. Lehet - zöld szempontból - egy lapon emlegetni vele mondjuk a Lexus GS-t csak azért mert az is hibrid? Ugyanúgy csak négy embernek kényelmes, és rosszabb pillanataiban kipufog benzinből száz kilométerenként akár 15 litert is - miközben elöl a műszerfalon folyamatosan nyugtatgatnak a megtévesztő, de bájos kis világító ikonok, amelyek elektromos motort, falevelet és egyéb hamis illúziókat sugallnak.
Banálisnak tűnik tehát, de benzin, dízel és hibrid autók esetén a legkörnyezetbarátabb az az autó, amelyik megfelel a funkciójának, és ezen belül a legkevesebbet fogyasztja/kibocsátja. Ja és persze az, amelyiket a legkevesebb kontinensre szállítják repülővel a gyártáshoz szükséges különböző alkatrészek összeszedése miatt. Vagy az maelyik a legtöbb megújuló (szél, nap) energiát használó gyárban készül. Vagy amelyik a legnagyobb arányban újrahasznosítható, és a legkisebb arányban szállítják az autószalonokba kamionok - vonatok helyett helyett. Csakhogy ez utóbbi kritériumok sajnos elég nehezen leellenőrizhetőek...
Ezért fordulhat elő, hogy mire megvásárolunk egy környezetbarát kisautót, addigra az alkatrészei repülőkön és kamiokon utazgatva már három-négy kontinenst végigszennyeztek. Tök feleslegesen.
Ja, és majdnem kiment a fejemből: a leginkább környezetbarát autózás persze mindigis a gyaloglás, a biciklizés, villamosozás és a vonatozás marad...