Hova ez a rohanás?

2010.08.06. 08:32 - vancat

Kevés bájosabb, kedvesebb, elegánsabb és használhatatlanabb járművet ismerek a Solexnél. Ő egy legendás velomoped, amelynek most elkészült a tradíciókat tökéletesen őrző, de immáron a korszerű technika minden vívmányával ellátott elektromos, pedálos változata.

Elsőként - természetesen - őshazájában, Franciaországban kezdték meg forgalmazását, majd Belgium és a Luxemburgi Nagyhercegség következett. Rendkívül elegáns weboldaluk tanúsága szerint mostantól pedig már itt a szomszédban, Szlovéniában is forgalmazzák ezt a szemnek és a szívnek vonzó, a mindennapi közlekedésben viszont sajnos kétes értékű kis csöppséget.

De miért is ennyire használhatatlan a mindennapi közlekedésben ez az annak idején éppenhogy a hétköznapok praktikus, takarékos és stílusos helyváltoztatásra kifejlesztett kis járgány? Jobban belegondolva, lehet, hogy nem is a Solexszel, hanem velünk, a mi megváltozott közlekedési szokásainkkal van valami alapvető baj.

Rendjén van az, hogy ma egy európai - de különösképpen magyar - nagyvárosba kész életveszély kimenni egy kis elektromos-pedálos hajtású mopeddel a forgalomba? Miért van az, hogy egy 40-50 km/h-s sebességre képes kis kétkerekű - ahogy mondani szokták - nem tudja felvenni a közlekedés ritmusát, miközben a városok belterületén a megengedett legnagyobb végsebesség döntőrészt éppen 50 km/h, de az autók praktikusan szinte egész nap dugóban araszolnak - tízes átlagsebességgel?

Elnézegettem a Solex weboldalán lévő régi kisfilmeket, és megerősödött a gyanúm: valami nagyon rossz irányba változott az elmúlt évtizedekben... Harminc-negyven évvel ezelőtt - amikor már szintén rengeteg volt az autó - egy családanya, egy túlsúlyos plébános vagy egy decens kalapos öregúr is nyugodtan, önfeledten solexezgethetett a nagyváros forgatagában. Ma viszont a kis moped, az elektromos bicikli csak egy idegesítő, kikerülendő balesetveszélyes akadály lett.

Érdekes, mert elvben mindig azt halljuk, hogy a belvárosokban terjednek a "zóna 30" területek. Irdatlan mennyiségű uniós pénz áll rendelkezésre forgalomcsillapításra, és sorra adják át a belvárosi, kis forgalmú zöld zónákat. A robogók többsége ma mégis három és hatszáz köbcenti között vannak, mert csak így biztonságos autók között közlekedni.

A szomszédban, Szlovéniában tehát már árulják a Solexet, és tök jó lenne, ha valaki Magyarországra is behozná forgalmazni - végre valami vonzót és stílusosat hozna a kínai elektromos biciklik esztétikailag mindenképpen aggasztó konjuktúrájába. Mindenesetre, ha valaki itthon Solex dílerségre adja a fejét, csak úgy tegye, ha egyúttal felvállalja a harcot a lassúbb, méltóságteljesebb és élhetőbb nagyvárosokért. Ahol a Solexre - és minden más hozzá hasonló takarékos kis kétkerekűre - bárki fel mer ülni anélkül, hogy percenként az életét kockáztatná.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr232202798

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Minek nevezzelek? 2010.08.06. 12:30:50

Félmilliós kár, egy ötvenezres járművel...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efilnikufesin 2010.08.06. 09:05:52

nem az a lényeg, h 40-50 km/órára fel tud gyorsulni, hanem az, h mennyi időn belül teszi ezt. a városi közlekedésben robogóval a hangsúly azon van, hogy gyorsan "ki tudjon lőni", és hirtelen meg tudjon állni, csak ezekkel az alapokkal lehet biztonságosan manőverezni. ehhez pedig elég egy jól összerakott 50/70 ccm-s robogó is. a solex vszínű pont ezekre nem képes, így viszont tényleg életveszélyes...

huta9020 2010.08.06. 09:15:17

Akkor kerékpározni is életveszélyes lenne. Pedig igazából nem az.
Az igaz, hogy több figyelmet igényel, mint egy autó vezetése, ahol meg lehet az ember nyugalma, hogy minimális a sérülés esélye, még akkor is, ha a másik fél nem tartja be a szabályokat.
Kerékpárosként kerülöm a kerékpárutakat, rosszak és lényegesen veszélyesebbek a normál közutaknál (eddig háromszor volt afférom, minden alkalommal kerékpárúton haladva), de igyekszem a kisforgalmú utakat választani. Még élek :-)

efilnikufesin 2010.08.06. 09:20:25

életveszélyes is :) mint ahogy a robogózás sem feltétlenül ad alapot arra, hogy az ember merjen tartós tejet venni... :PPP de még élek :))

flamer 2010.08.06. 09:21:45

Ez egy olyan blog, ami arra specializálódik, hogy bemutassa, hogy milyen faszok a sötétzöldek?...

"az autók praktikusan szinte egész nap dugóban araszolnak - tízes átlagsebességgel"

Ez még Bp-n, a Nagykörúton belül se igaz. Egyszer érdemes lenne megnézni az utakat, hogy milyen forgalom meg milyen tempóval zajlik ott.

" A robogók többsége ma mégis három és hatszáz köbcenti között vannak"

Mo-n a robogók többsége 50 ccm, ezen kívűl a 125-ösök vannak még jelentősebb számban, a 300-600 ccm kategória határozottan ritkaságnak számít.

"Miért van az, hogy egy 40-50 km/h-s sebességre képes kis kétkerekű"

Idézném a Solex weboldalát: Maximum speed 35 km/h.
Sőt, tovább idézném: Motor: Brushless 400 W.
Csak hogy ezt az adatot kontextusba helyezzem, az 50 ccm-es Simsonok egy _nagyságrenddel_ erősebbek ennél.

Szóval összefoglalnám a t. technikai analfabéta posztírónak: azért veszélyes ezzel közlekedni, mert ez a vacak rettentően gyenge, elhanyagolható a gyorsulása, az összes többi motorizált járműhöz képest eszeveszettül lassú.
Így érthető, vagy rajzoljam le?

OkoskaTo:rp 2010.08.06. 09:22:53

@efilnikufesin: Az e-Solex max. 25 vagy 35 km/h-ra képes (típustól függően). Nagyon nem a közúti forgalomba való. Másfelől viszont 400 W-os a motorja, így a magyar Kresz szerint már segédmotoros kerékpárnak minősül, ennek minden következményével. Pl. lakott területen belül nem lehet vele a kerékpárúton menni.

Az 50-70 cm3-es robogókkal meg az a baj, hogy elvileg A1-es jogsi kellene hozzájuk, meg rendszámtábla, ezt azonban a tulajok szeretik megspórolni. Különben is, az összes robogóra jó lenne rendszám, hogy ne érezhessék ennyire a Balkánon magukat.

efilnikufesin 2010.08.06. 09:26:43

@OkoskaTo:rp: az 50ccm-re elég a B :) ha jól tudom az smkp minősítése is változott, már csak a ccm. számít. az jogos, h rendszám kellene minden, közlekedésben részt vevő járműre...

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.08.06. 09:39:10

a felvazolt idill mar azert is hamis, mert 20-30 eve meg 60 volt a lakott teruleten megengedett max. sebesseg.

oreganyad ugyanugy nem tekert, ahogy nem is motorozott, ha budapesti volt, a kockakovon ugyanis egyik sem tul nagy elmeny.

ez az elektromos vacak uduloovezetbe biztos jo, nagyvarosban nem eletveszely, hanem forgalmi akadaly. (jarmunek nem eleg dinamikus es lassu, biciklinek gyors)

porthosz 2010.08.06. 09:53:21

Nem a forgalom ritmusával van a baj, hanem az autók számával illetve az emberek ahhoz való viszonyával.

30-40 évvel ezelőtt tized annyi autó sem volt mint manapság.
Csak egy példa:
Én egy kis faluból származok (3000 fős), ott akkoriban kétnaponta ment el egy autó az utcán, ezért az emberek megszokták hogy szétnézés nélkül át lehet menni az utcán, nyugodtan meg lehet állni az út közepén beszélgetni, és egyébként biciklivel karjelzés és szétnézés nélkül is nyugodtan lehet lefordulni bármerre.

Azóta eltelt 30-40 év, ezek az emberek megöregedtek, miközben az autós forgalom még ebben a kis faluban is az ezerszeresére nőtt. És minden autósnak rendszeresen meggyűlik a baja az öregekkel, mert azok meg nem követték le a változásokat és ugyanúgy olyan életveszélyes stilusban közlekednek mint 40 éve (öreg mama szétnézés nélkül megy át a zebra nélküli úttesten, bácsika bicikvel jelzés és szétnézés nélkül kanyarodik balra nagy ivben mellékútról főútra miközben a főúton kamionok közlekednek stb), csak akkor még tényleg nem volt ami veszélyessé tegye ezt.

Na ez a moped is ugyanaz, a forgalom nagyságrenddel nagyobb lett, miközben az újtaink szélessége és minősége nem változott (illetőleg sokkal rosszabb lett) igy egy ilyen kis gyenge jármü nem állja meg a helyét.

Paul Ignotus 2010.08.06. 09:57:07

Posztolónak:

Második éve járok egy Velox Sprinter nevű villanybiciklivel, Budapesten és közvetlen környékén.

Mivel kerékpárnak minősül, általában a bicikliutakon közledek vele, mert a max 25 km/óra "sebességgel" nem szeretem feltartani a többi közlekedőt.

Tapasztalataim homlokegyenest ellenkezőek a te véleményeddel.

Jól megvagyok az autósokkal, motorosokkal, és a többi biciklissel is. Legtöbb problémát a kerékpárúton bóklászó, figyelmetlen gyalogosok jelentik, de komoly bajom velük sincs.

Az meg hogy tavasztól őszig szinte ingyen közlekedek Budapesten, s közben a hátamat se veri ki a tajték, mindent megér...

Azt viszont nem tudom, hogy egy komolyabb teljesítményűt szeretnék-e, hiszen 300 W teljesítmény fölött épp a kerékpárutak használatának lehetősége veszik el...

Giraffa 2010.08.06. 10:30:17

@Paul Ignotus: " 300 W teljesítmény fölött épp a kerékpárutak használatának lehetősége veszik el..."

A 125ccm robogókkal rendszám és A-kat jogsi nélkül rohangászók se buknak le.

Jerky_Maistro 2010.08.06. 10:42:27

"A robogók többsége ma mégis három és hatszáz köbcenti között vannak"

3 ccm-es robogó, ember?!
vagy 300? akkor meg nem stimmel, mert a minimum 50-es.

Paul Ignotus 2010.08.06. 10:47:27

@Giraffa:

Én szeretek nyugodtan aludni, úgyhogy eszemben sincs gazemberkedni.... :)

De a lényeg: egyszer mindenkinek ki kellene próbálni a villanybicajt!
Semmihez nem hasonlítható élmény....

midnight coder 2010.08.06. 10:55:20

Szerintem a villanybicaj bizony bicikli. Kb. azokkal a gyorsulási / végsebesség paraméterekkel rendelkezik mint egy mezei bicajos. És pont annyira veszélyes a vele való közlekedés is.

És pont ugyanazok a problémák is vele városban: Pl. nem tudsz hol parkolni vele éjszakára úgy hogy még reggel is ott legyen.

KCB 2010.08.06. 10:57:04

@Jerky_Maistro: "3 ccm-es robogó, ember?!
vagy 300? akkor meg nem stimmel, mert a minimum 50-es."

Bár hibás volt a mondat és a logika is, egyedül te nem értetted meg...

Helyesen: ma mégis három- és hatszáz köbcenti, vagyis kötőjellel.

Tartalmilag pedig nem azt írta hogy a minimum köbcenti 300 hanem azt hogy az átlag 300tól kezdődik. (most mellékes hogy ez sem igaz)

Nick Leeson 2010.08.06. 11:07:52

30-40 éve az autók teljesítménye is legalább a fele-harmada volt a mostani gépekének. ha egy trabival üveghangon gyorsítottál a Lurdy-tól, akkor a Lágymányosi végére talán mentél 100-al. Ma egy átlagautó ezt pár száz méteren megoldja, és még csak nem is erőlködik...
Nyilván a felvetésen elméleti, mert 30-40 éve nem volt se Lurdy, se lágymányosi-híd... :)

lrs 2010.08.06. 11:14:32

Mint Solex gazda ( benzines) az alábbi meglátásom a kérdésről:

Sajnos nem lehet vele közlekedni. A problémát nem a sebessége,( ha valaki megemlékszik 25-30km/h -val ) hanem a közútnak nem nevezhető , jó esetben folt hátán folt típusú utak jelentik. A Solexnak nincs rugózása, a váza pedig merevebb mint egy kerékpáré.
Az E-Solexnek épp ez az egyik problémája, a másik sajnos az ára. Egy francia átlagkeresetből nyugodtan megveszi az ember, de a magyarból ... hát nem éppen. ( ráadásul elég jó, márkás új benzines robogót lehet kapni az árából ). Kinai elektromos robogót meg majd fél tucatot egy E-Solex helyett.
( Ez nem túlzás).
Egyébként meg egy fantasztikus járgány:).

www.youtube.com/watch?v=ZZ3pKUrPHhQ

midnight coder 2010.08.06. 11:26:24

@lrs: Nekem anno Dongóm volt még gyerekkoromban. Tényleg megvolt a varázsa, ahogy az 50 köbcentis kismotoroknak is. De nem igazán városba valók. Ahogy szerintem a bicikli sem.

wanton 2010.08.06. 11:39:31

bicikliként kell használni és kész

le73ex 2010.08.06. 11:46:15

Sose fogom megérteni ezeket a nyafogásokat. Aki nem akar rohanni költözzön falura, ilyen egyszerű :) Egy nagyvárosban mindig is pörgés lesz, a fiatalok pont ezért szeretik, és amikor már család van, meg lassulásra vágyás, mennek ki az agglomerációba. Ennyi erővel azért is lehet sírni, hogy túl sok az ember a tecsóban, csináljuk valamit, pedig arra is van egy tök egyszerű megoldás: menj a sarki kisboltba :)

dark future · http://www.andocsek.hu 2010.08.06. 12:27:37

600 ccm robogó :-) azért az még egy nagyon hülye rendőrnek is feltűnne.

dark future · http://www.andocsek.hu 2010.08.06. 12:31:48

egyébként meg nem a Solex a menő, hanem a brigavázban elrejtett villanymotor + akku. kérdezzétek meg a Tour versenyzőket :-)

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.08.06. 12:42:39

"..A robogók többsége ma mégis három és hatszáz köbcenti között vannak, mert csak így biztonságos autók között közlekedni.."

Nézz utána először, mert ennyi sommás halandzsától elúszik a cikk hihetősége.
Egyébként meg jogos: kétkerekűeket az utakra, a sok egyszeméllyel utazó, tizenlitert evő fos helyett.

igazi hős 2010.08.06. 12:59:49

@flamer: Pedig a Nagykörúton belül a 20 km/h feletti átlag egész jó, tegnap pl a Kálvin térre kellett mennem, ás választhattam, hogy Nagy- agy a Kiskörúton álldogálok 20 perc/3 km "sebességgel". Ez a város tempója. Ha nem dokihoz megyek, akkor bringával fele idő alatt meg lett volna.

A baj nem a forgalom tempója, hanem a mentalitás: sietni minden áron. Tegnap is megyek 50-nel a piros lámpa felé, kicsit lassítok, mert látom, hogy nem fog váltani mire odaérek. Erre mögülem a kisteher jobbra a buszsávban kielőz és nagyot fékez a lámpánál. És ő nem extra hülye, hanem inkább átlagos sofőr...

igazi hős 2010.08.06. 13:01:45

@le73ex: A pörgést ne az utakon kell előadni. A Belváros pedig legyen mindenütt sétáló utca, én úgy vettem észre minden fiatalnak van lába, bár közöttük is egyre több a kövér.

palace1 2010.08.06. 13:28:12

@dark future: rendszámos robogó!
Pl. Burgman 650!

hawkeye 2010.08.06. 13:41:13

@Paul Ignotus:

Villanybicikli. Ez jó.

Szóval ez az, amitől én simán be szoktam reccsenteni, mert hang nélkül lopózik mögém, és megnyomja a kürtöt? :)))

Na, szal hülyeség nélkül, egyre többet látok ilyen hátsó kerékagy-motoros curfandlit, egyszer ki is próbáltam egy bemutatón, de a seggem bizony biciklinek érezte a kemény rugózást.

Mondjuk jó időben dolgozni járni oké, pláne a kicsit idősebbeknek, akik nehezen tekernek.

Olcsó is, csak hát hova parkolod, teszed le, mert aztán jönnek ám a drogosok, meg a bodzagyűjtők, és má' nincs is villanybiciklid....

hawkeye 2010.08.06. 13:42:37

Ja, és tényleg nem kell hozzá semmi jogsi, mert kerékpárnak minősül?

Meg sisak sem?

igazi hős 2010.08.06. 15:24:23

@hawkeye: Tudod mennyivel rosszabb ugyanez bringás + Prius előadásban? A zember megszokja, hogy az autónak elöl hangja és hátul szaga van, aztán jön egy ilyen lopakodó!
Ha 300W feletti motor van benne. akkor nem kerékpár, hanem smkp. De a rendőr az utcán nem fog méricskélni. Ahogy a 80-nal hasító rendszám nélküli "robogókat" sem szedik ki, pedig azok elég látványosak.


süti beállítások módosítása