Nemcsak aktuális modelljeikről, de jövőbeli fejlesztéseikről is bántóan sokat hazudnak az autógyártók. Van viszont néhány olyan márka, ahol - legalábbis az elérhető infomációk alapján - talán mégiscsak komolyan gondolják, hogy néhány éven belül előálljanak a környezetet jobban kímélő, aranyos kis járművekkel. Azért kezdem ezek bemutatását a Hondával, mert náluk ráadásul szerencsés párhuzamosság áll fenn: a közeljövőben úgy tűnik, kettő és négy keréken egyaránt kigurul a gyártósoraikról olyan jármű, ami megérdemelheti a manapság túl könnyen és gyakran hazug módon osztogatott zöld jelzőt.
EV-Neo és EV-N: ezzel a két nem túl fantáziadús betűkombinációval jelöli két és négykerekű villanyhajtású ökobébijét a japán gyártó. Bájos, különc külsejükkel, visszafogott méreteikkel, viszonylag szerény teljesítményükkel és ezek következtében várhatóan - áramból is - takarékos fogyasztásukkal minden esélyük megvan arra, hogy mércéjévé válhassanak a zöld egyéni közlekedésnek.
Elsőként az EV-Neo-val találkozhatunk majd. A kis városi villanyrobogónak Japánban már idén megkezdik forgalmazását, és állítólag jövőre már áthozzák Európába is. Egyértelmű, hogy a Honda a konnektorról törthető EV-Neo esetében nem dizájntermékben, hanem egy praktikus, városi, csomag, pizza és egyebek szállítására alkalmas, félig-meddig teherrobogóban gondolkodott. Nem rossz elképzelés, hiszen a kétkerekű villanytechnológia tesztelésének és további fejlesztésének nincs is jobb terepe, mint amikor az ilyen kis porontyok tíz- és százezreit a mindennapos közlekedésben, hivatásszerűen használják.
A gép a piacon jelenleg is kapható többféle márkájú, az ötven és százhuszonöt köbcenti közötti benzinesek méreteinek és paramétereinek megfelelő elektromos robogó. Minden bántó szándék nélkül leszögezhetjük: ezek egyrésze sajnos tákolmány, másik fele pedig még prototípus-állapotban piacra dobott kísérlet, amely gyakran több bosszúságot mint örömet okoz használójának. A Honda az EV-Neóval talán abban hozhat újat, hogy az első valóban kiforrott, letisztult és - állítólag - elérhető árú kis villany kétkerekű lehet a világpiacon.
Az EV-N, a Honda villanyhajtású városi, retro-öko kisautója kicsit más eset. Piaci megjelenése leghamarabb csak 2012-ben várható, viszont az már most világos, hogy a Hondánál megértették: ha igazán környezetbarát villanyautót akarnak létre hozni, annak - áramból is - takarékos üzeműnek, emellett pedig bájosnak, vonzónak és praktikusnak kell lennie. A két kis ökobébi esztétikai megítélése persze merő szubjektum, de annyi bizonyos: ha áruk és technológiájuk is beváltja a hozzájuk fűzött reményeket, nyitányaivá válhatnak a zöld motorizációnak.