A jelenleg kapható hibridhajtású (benzin-elektromos) autók inkább csalódást, mint csodálatot okoztak a vásárlókban. Ennek oka valószínűleg éppen az, hogy elsősorban környezettudatos emberek választották ezeket, akik - az átlagosnál általában tudatosabb vásárlók lévén - hamar átlátták, hogy legtöbbször szimpla szemfényvesztésről van szó. Akármilyen ígéretes technikát, akárhány szívhez szóló környezetvédő reklámüzenetet is hordoznak ezek a hibridek, a tény mégiscsak tény marad: fogyasztásban, károsanyag-kibocsátásban nem hoztak áttörést.
Relatíve persze kevesebbet szennyeznek, de ennek az ára általában egy drága, soha meg nem térülő, és gyakran még kiforratlan technika. Ezért örültem meg a hírnek: immáron véglegesen eldőlt, hogy 2011 második felében hibrid hajtásláncot kap a Toyota Yaris új generációja. Mivel alapvetően a Prius-Auris hibrid hajtáslánc kicsit finomított, zsugorított változatáról lesz szó, talán ez lehet az első kiforrott, igazán nagyszériás benzin-villany hajtáslánc.
De ami még ennél is fontosabb: a Yaris mérete és súlya miatt lehetőség lesz arra, hogy az ezres vagy az ezerhármas benzinmotorral kiegészítve is tartható legyen a négy liter alatti átlagfogyasztás; vagyis takarékos vezetéssel (és a start-stop funkcióval) akár három liter/száz kilométeres benzinmennyiség elegendő lehet - egy olyan autóban, amiben négyen is kényelmesen utazhatnak. Mindez persze csak akkor érdekes, ha az új hibrid Yaris korrekt, elérhető áron lesz elérhető. Csak így fogyhat belőle sok - és fogyaszthatnak vele nagyon sokan, nagyon keveset.