Elég kompetens, méltányos és reális számítások kezdenek keringeni az interneten arról, hogy pontosan mennyi is a nullának hazudott emissziójú villanyautók széndioxid-kibocsátása - figyelembe véve azt, hogy milyen forrásból nyerik hozzájuk a villanyáramot. Ezek szerint a mostanában bemutatott elektromos járművek (Peugeot I-on, Citroen C Zero, Nissan Leaf) g/km értéke 50 és 80 között van, ami egyébként nem rossz, de azért a zéró emissziótól még jó messze van.
Fontosnak és helyesnek tartom, hogy egyre szélesebb körben megindultak a - sokszor szakszerű, néha szenvedélyes - viták erről a kérdésről. Az elektromos autó ugyanis alapvetően egy jó dolog, de igazán akkor válik majd hasznára a környezetnek, ha elterjedésével együtt kicsit a gondolkodásunkat is képes lesz megváltoztatni. Lassan például itt lenne az ideje, hogy valamelyik komoly fogyasztóvédő szervezet gátat szabjon annak a hazudozásnak, amely minden magyarázat, kiegészítés és felvilágosítás nélkül, pofátlanul zéró emissziójúnak titulálja ezeket a járműveket.
Korrekt ugyanis az lenne, ha legalább annyit kötelező lenne hozzáfűzni: az elektromos autó emissziója zéró - amennyiben megújuló forrásból nyerik hozzá a villamosenergiát.
Ez utóbbira egyébként vannak biztató kezdeményezések: a francia Nemzeti Napenergiai Intézet (Ines) és a Toyota például bejelentette, hogy Chambéry (Franciaország) mellett megkezdte működését egy napelemes újratöltő állomás a hálózatról tölthető járművek (PHV) számára. Tíz darab, hálózatról tölthető Toyota Prius tesztje zajlik majd az Inesnél és a CEA-Grenoble-nál lévő fotovoltaikus bemutatóegységek felhasználásával annak érdekében, hogy a lehető legtöbb napenergiát hasznosítsák, és a lehetséges minimumra szorítsák le a fosszilis eredetű üzemanyagok használatát.
Ja és mielőtt valamelyik kedves kommentelő a felhozott jó példa okán Toyota reklámnak minősítené ezt a posztot, két dolgot leszögeznék. Az egyik az, hogy szerencsére más autógyáraknak is vannak hasonló - csak ehhez hasonlóan nem elég széleskörű - kezdeményezései a villanyautó napelemes töltéséhez szükséges infrastruktúra kialakítására. Másrészt, a többi autógyárhoz hasonlóan sajnos a Toyota sem riad vissza attól, hogy adott esetben valótlant állítson benzines és elektromos modelljeinek tényleges széndioxid-kibocsátásáról.