Lehet, hogy Cousteau kapitány leszármazottjának, Jean-Michel Cousteau-nak a szavazata dönti el, melyik autó lesz idén az Egyesült Államokban a Green Car of the Year, vagyis az év zöld autója díj győztese.
A jól csengű vezetéknevű francia tengerbiológus mellett tagja még a díj ítélőtestületének Jay Leno, a talkshowkirály, szóval egyáltalán nem vagyok meggyőződve arról, hogy igazán komoly szakmai értékelést és judíciumot várhatunk ettől az amerikaisan teátrális versengéstől. De talán nem is az a lényeg, ki győz végül - vagy ha rosszmájú lennék, úgy kérdezném, idén ki vásárolta meg magának a díjat -, hanem az, hogy milyen modellek kerültek "győzelemközelbe", hiszen ez mégiscsak kifejez valamit arról, mit is tekintenek zöldnek a világ egyik leggátlástalanabbul pazarló, környezetpusztítóbb motorizációs piacán.
A zöld díj állítólagos három esélyese a Chevrolet Volt, a Nissan Leaf és a Ford Fiesta jól kifejezi azt a három utat, amelyen a magukat környezetbarátnak tartó autótervezők járnak. Az valószínűleg nem kérdéses, hogy a jövő zöld autói a Nissan Leaf kései, szebb, praktikusabb utódai lesznek. Elég jól látható, hogy az autóslobbi eldöntötte: megkezdik az áttérést az elektromos motorizációra. Ettől függetlenül a Nissan Leafet - ha én lennék mondjuk Jean Michel Cousteau - bizonyosan nem hoznám ki győztesnek. Egyelőre ugyanis marketingautóról van szó, amely legfeljebb csak szimbolizálhatja a jövőt, de nem befolyásolja jelentősen a jelent.
A Chevrolet Volt - vagy ha úgy jobban tetszik: Opel Ampera - nagyon úgy tűnik, inkább csak a General Motors egy megkésett átverése, a benzinmotor és az elektromos hajtás bonyolult, sokat ígérő és még többet hazudó zűrös egyvelege. Az igazán érdekes a legkevésbé izgalmas modell, a Ford Fiesta, amelynek 1,6 literes, benzinmotorral szerelt változata van versenyben. Hitem szerint igazi áttörést ennek az egyébként kitűnő autónak a győzelme jelentene. Ha Henry Ford szülőhazájában, a 3,5-ös V6-os Victoria Crawn-okhoz, Mustangokhoz és egyéb benzinpusztító szörnyetegekhez szokott társadalomban egy kisméretű, kifejezetten kis hengerűrtartalmű, eredendően amerikai autót emelnének piedesztálra - és persze kezdenének el minél többen használni -, az ottani mércével maga lenne az ökológiai forradalom.