Néhány évvel ezelőtt, amikor bejelentette a Smart, hogy elkészítette a Fortwo mikrohibrid változatát, még fel sem vetődött bennem, hogy esetleg csúnyán át akarnak baszni és "mikrohibrid" néven nincs is szó semmiféle hibrid rendszerről, csak egy tudatosan megtévesztő elnevezésről, amely a dízelmotort és a hozzá tartozó start-stop rendszert takarja. Később persze utánanéztem és konstatáltam, hogy ezek bizony kajakra hazudnak. Egyszerűen a semmit nevezték el mikrohibridnek, gondolom, arra gondolván, hogy a "hibrid" szó talán jól cseng majd a környezettudatos vásárlók fülében, és úgyis elenyészően kevesen lesznek, akik - nemcsak környezettudatos, de tudatos vásárlóként - konkrétan rá is kérdeznek, hogy tulajdonképpen mi itt a "mikro" és mi a "hibrid".
A többség megelégszik azzal, hogy ő bizony mikrohibridet vett, úgyhogy környezettudatos, trendi vásárló. Annakidején elkönyveltem mindezt annak, hogy a Mercedes környezetvédelmi ügyekben úgy is állandóan lódít, így aztán nyilván a Smart mikrohibridjével egyszerűen csak rutinból hazudtak ismét.
Azt viszont már nem gondoltam, hogy ez a rossz és átlátszó átejtés ragályossá válik, és most pont az általam - különösen dicső múltja okán - sokra tartott Citroen vetemedik ugyanerre. Új C4 = pozitív energia - olvasható ez a jó sok pénzen vásárolt bődületes baromság a hirdetésükben. Majd azzal folytatódik, hogy aszongya: " Új Citroen C4 = 0g CO2 kibocsájtás a pirosnál az eHDI mikrohibrid technológiának köszönhetően."
Szóval, továbbfejlesztették a Smartnál alkalmazott őrültséget, és megfejelték azzal a talán viccesnek szánt, de egyszerűen csak rangon aluli és ócska megtévesztéssel, hogy az óriásplakátokon az van csupán kiemelve: 0 gramm CO2 kibocsájtás, majd pici betűkkel hozzátéve: "a piros lámpánál" - ahol ugye leállítja a motort a start-stop rendszer, ami legalább létezik.
Klasszikus megtévesztés, érzelmekre és figyelmetlenségre, felületességre ható átverés. Körülbelül olyan színvonal, mint a kilencvenes évek pesti kuplerájaiban, ahol ki volt írva ugyan, hogy entry free - de végül mindig kiderült, hogy nagy ára van annak a free-nek.... Ráadásul a legszomorúbb az, hogy az új Citroen C4 esetében az utóbbi idők egyik legszánalmasabb reklámjával egy olyan autót hirdetnek, amely sokak egyöntetű és hitelt érdemlő véleménye szerint egyébként kifejezetten jó és elég környezetbarát.