Ha minden olyan autóipari technikai újdonságról, modellváltozatról beszámolnék, amely a kisebb fogyasztás-kibocsátás elérése érdekében valóban hatákony műszaki megoldásokat vonultat fel, naponta akár többször is frissíthetném a blogot. (Azok a kedves kommentelők pedig, akik azonnal "fizetett reklámot" kiáltanak, ha egy kategóriájában takarékosabb modellt a tisztelt olvasók figyelmébe ajánlok, minden nap többször is kimondhatnák a megfellebezhetetlen tételt: reklámcikk!)
Márpedig annyi jövőbemutató, zöld megoldás születik, hogy valóban minden napra jutna legalább egy zöld jó hír. Ez pedig jó hír. De akkor valójában mi itt a probléma? Miért mutatják a számok, trendek és sokunk megérzései mégis azt, hogy mégsem halad igazán egy tisztább, zöldebb, erkölcsösebb irányba az autóipar? Ennek oka szerintem az a gusztustalan kettős játék, amit sajnos kisebb-nagyobb mértékben minden autógyártó alkalmaz a közvélemény elkábítására és elcsábítására.
Mazda2-Mazda RX8. Toyota Prius-Toyota Tundra. Ford Focus Econetic-Ford Explorer. Nissan Micra-Nissan Patfinder.
A példák szinte a végtelenségig folytathatóak lennének, és mindegyik páros ugyanazt a kérdést veti fel: hogyan férnek meg az autógyárak álltólagos egyértelmű környezetvédelmi elkötelezettsége, és az ennek megfelelő modelljei mellett olyan típusok, amelyek tipikusan a zöld szempontok totális és látványos leszarásáról szólnak. A Wankel-motorral szerelt RX-8 nemcsak benzinből, de olajból is annyit fogyaszt, hogy egyszerűen érthetetlen, hogy fért meg egy olyan autógyár kínálatában, amely meghirdette és 2-es modelljén meg is valósította a súlycsökkentés forradalmian zöld koncepcióját? A magát előszeretettel a legzöldebb autógyártónak kikiáltó Toyota hogyan képes a Ford F150-nél is nagyobb, idióta pick-upot gyártani, totálisan telibeszarva mindazt, amit ők maguk beszélnek folyamatosan fenntartható fejlődésről, takarékosságról, természettiszteletről.
Ugyanez vonatkozik a Ford Explorerre, amely nem csak a környezetet, de - az előző generációja gumiproblémáiból adódó balesetek miatt - emberek százait közvetlenül is pusztította. Miért nincs annyi vagányság a Fordban, hogy kiveszik a kínálatukból a legértelmetlenebbül pazarló autókat? A kérdés ugyanez a Nissan esetében, amelynek kínálatában egészen extrém módon válik ketté a környezetet a lehető legkevésbé terhelő és a teljesen feleslegesen pazarló járművek csoportja?
A környezetvédelem iránt elkötelezett autógyártók - öndefiníciója szerint szinte kivétel nélkül mindegyik ilyennek tartja magát - miért nem tömörülnek kartellbe és szüntetik be egyszerre a legértelmetlenebbül pazarló típusaik gyártását? Évtizedekig a politikusokkal és az olajcégekkel együtt olyan sikeresen bojkottálták és lehetetlenítették el például a villanyautók fejlesztését. Miért nem alkalmazzák ezt az összezárós, kicsinálós módszert most egy jobb cél, a környezet kímélete érdekében?
Valószínűleg azért, mert kitaláltak maguknak egy tökéletesen működő kettős beszédet, a duplex veritas marketingstratégiáját. Amelynek lényege, hogy ugyanolyan jól hangzó dolgokat tudnak mondani egy környezetvédőnek, meg a környezet védelmét leszarónak is. Ez a kettős kommunikáció pedig leképeződik a kínálatukban, amelyben ma már egy környezettudatos ugyanúgy talál magának valót, mint ahogy továbbra is megtalálja a neki megfelelő autót minden környezettudatlan vásárló is. Szóval ez egyelőre nem zöld elkötelezettség, csak szimpla hazudozás. Olyan, mint a nagyon rossz kurváké, akik minden kuncsaftjuknak tudnak szépeket mondani, akár szépek, akár csúnyák, akár isznak, akár impotensek.