Felejtsük el a mopedautót!

2011.02.01. 07:28 - vancat

Mélységesen egyetértek a mopedautók ellenzőivel - és támogatóival egyaránt. Igaz, én nem azért szeretem ezeket a közúti törpéket, amiért a fanok többsége - és nem azért utálom, amiért gyűlölőinek nagyrésze. Sőt, meggyőződésem, hogy akkor lehetne a jelenlegi állóháború után béke és boldogság mopedautófronton, ha mindenki feladná jelenlegi támogató és ellenző érveit, és új alapokra helyeznék a problémát. Ennek első szimbolikus lépése az lehetne, hogy ezt a bugyuta nevet, hogy "mopedautó", egyszer és mindenkorra elfelejtenénk. Annyi negatív konnotáció tapad ugyanis hozzá, hogy már a név maga egy torz, félrevezető üzenetet hordoz.

Ugyanis: nem hiszem azt, hogy bármilyen szempontból a mopedekhez kellene hasonlítani ezeket a néha bájos, gnóm, praktikus vagy éppen vicces, de nagyvárosokban szerintem hasznos kis járműveket. Különösen nem Magyarországon, ahol a mopedeknek még rendszámuk és gyakran biztosításuk sincs. Szóval szerintem az, aki csak azért akar - vagy propagál - ilyen autót, hogy mindenféle azonosíthatóság (és minimum egy nagymotorra érvényes jogosítvány) nélkül mászkáljon vele, az tényleg közlekedjen inkább egy Rehabos villany háromkerekűvel a kijelölt kerékpárutakon.

Viszont azok, akik egyszerűen józan belátásból, zöld elkötelezettségből, praktikus okokból választanak, választanának ilyen kis autót, azokat meg nem kellene megbélyegezni, legnómozni és lelúzerezni. Aki hajlandó lenne regisztráltan, valamifajta komolyabb jogosítvánnyal vezetni ezeket a picurkákat, azoknak ellenben nem hinném, hogy vállalható lenne a 45 km/órás végsebesség. Kedvenc történelmi törpeautóm, a második világháború előtt és után egyaránt gyártott Rolux végsebessége hatvan körül volt, amely érték már alkalmas lenne arra, hogy felvegyék a közlekedés ritmusát. Pedig a Rolux Baby csúcsváltozatában dohogó 175 köbcentis Ydral motorhoz képest a mai mopedautók minimum 400 köbcentisek...

Visszatérve a névproblémára. A felejtős "mopedautó" név helyett vissza lehetne hozni a történelmi törpeautó nevet, esetleg a miniautót, vagy valami egészen más jópofát. Amit esetleg majd éppen e blog kedves olvasói, kommentelői találnak ki...

Hiszek abban, hogy egy jó - vagy jópofa - új név mindenkinek a fejében átprogramozhatná az ezekkel a kis autócskákkal kapcsolatos pozitív és negatív érzéseket egyaránt. Azt meg, hogy - a motorokhoz hasonlóan - ingyen lehessen velük parkolni a nagyvárosokban, egy nagyrészt megtartandó kedvezménynek gondolom. De zöld szempontból mindenesetre előremutatóbbnak, mint a jelenlegi rendszereket, ahol a mozgássérült kártya csalókat, a hibridre keresztelt luxusautó-tulajdonosokat, és ki tudja még hány társadalmi elitcsoportot illet teljesen jogtalanul és indokolatlanul az ingyenes parkolás kiváltsága.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr62629604

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Minek nevezzelek? 2011.02.01. 08:14:50

Rendszám nélkül, biztosítás nélkül, gépjárművel – szabályosan. Az állam magasról tesz a vásárlókra, akik – ha úgy alakul – félmilliós kiadásra számíthatnak, zsebből. Persze meg is érdemli az ilyen…...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lumieres 2011.02.01. 08:03:25

Legyen Mobil! Mint a telefon. HandyCar!
szövegkörnyezetben:
- Autóval megyünk vagy mobillal?
- Mobillal könnyebb parkolni.

A szó már "be van járatva". Társítottunk hozzá jelzőket. Mobil (kicsi és mozog).

Lumieres 2011.02.01. 08:05:15

És alliterál a Modern szóval.
Modern Mobil... MoMó... ;)

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.02.01. 08:10:51

Alapvető probléma, hogy a többi országban valóban a mopedhez hasonló feltételekkel lehet vezetni ezeket az apró jószágokat, itthon a faramuci, azonosítás nélküli használat - mivel a smkp kategória továbbra sem viselhet rendszámot - az, ami meggátolja, hogy elterjedjen.

Nem a törpeautókkal van a gond, hanem a béna hazai szabályozással.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2011.02.01. 08:20:01

@kutya_zzr:

ez konkrétan nem így van. tavaly óta az összes négykerekű segédmotoros-kerékpár (aka mopedautó) rendszámköteles. az "s" betűvel kezdődő rendszámot és egy forgalmi igazolványt (forgalmi engedély) egy egyszeri műszaki megvizsgálás után megkapják, utána időszaki vizsgakötelezettség sincs. az más kérdés, hogy a tulajok basznak elvinni a gyöszeiket erre a vizsgára.
a vezetői kategóriákban van jelenleg szabályozási káosz, de legkésőbb 2013-ig ez is megoldódik, eu-harmonizációs kényszerből, amikor bevezetésre kerül az "am" nemzetközi kategória, konkrétan erre a járműfajtára.

Plumper_ 2011.02.01. 08:20:52

ha mopedautó, akkor arányosan annyival is kevesebbe kéne kerülniük. ehelyett annyiért árulják a legtöbbet, mint a náluk jóval nagyobb, komoly autókat. a környezetvédelem még mindig a gazdagok luxusa. a gazdag magyar viszont egységnyi pénzért a lehető legnagyobb autót veszi meg.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.02.01. 08:25:21

@triumphator: egyről beszélünk: itthon személyautóként kezelik azt, ami a világon mindenhol mopedként működik. Nem besorolják a gyártó/jogalkotó által eredetileg kitalált kategóriába, hanem újat kreálnak neki, hasraütés-szerűen...

Kíváncsi leszek arra a 2013-ra, hiszen addigra az ötvenes smkp kategóriát is fel kell rendszámozni, vagyis pont megoldódna "magától" a kisautók rendszámtalansága...

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2011.02.01. 08:32:20

@kutya_zzr:

már láttam a rendelet-tervezetet, abban már a helyén van minden, eu-ilag is. még az idén kijön valszeg. a közlekedési hatóság élt a jogával és "b" kategóriára korlátozta a vezethetőséget. ez fog megszűnni az "am"-mel. mondjuk, akinek nincs kresz-vizsgája, az ezzel sem lesz előrébb.

OkoskaTo:rp 2011.02.01. 08:37:26

Guruló koporsó. Röviden: gursó.

grmindenyssa 2011.02.01. 08:57:12

Arról nem beszélt eddig senki, hogy ennek a szarnak kizárólag lakott területen belül lehet létjogosultsága. Aki országútra kimegy vele, azt simán falhoz kéne állítani. (Aki tötyögött már fényes nappal, tiszta, száraz úton ilyen - a szélessége miatt - megelőzhetetlen szar mögött országúton negyvennel, az pontosan tudja miről beszélek. Főleg, hogy a felező vonal mellett szeret menni a prosztó, még véletlenül se lehúzódva!)

Parajpuding 2011.02.01. 09:06:07

Az én javaslatom a névre: fingkonzerv.

Mondom ezt annak ellenére, hogy semmiféle ellenérzésem nincs velük szemben, sőt némelyikből egyre többet és szívesen látnék a városi utakon (persze rendszámmal és "rendes" jogosítvánnyal vezethetőség mellett) és autóutaktól, autópályáktól távol. A 60 km/h maximális sebesség reálisabb, mint a leírt 40 km/h.

osze 2011.02.01. 09:19:17

A blog zárógondolatához:

Tegnap, kora délután, a Nyugatinál, a postával szemben: szlovák rendszámú (ha jól láttam) S600-as merci, magyar rokkantkártyával ingyen parkol.
"Magyarország, én így szeretlek!", jutott eszembe, miközben elsétáltam mellette. :-(

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.02.01. 09:31:56

@osze: Az Eu egész területén használhatóak a rokkant kártyák. Az pedig csak véletlen, hogy magyar rokkantat szállítottak a szlovák rendszámú mercivel:). A mopedautóknak semmi keresnivalója például az országúton. Városi forgalomban elboldogulnak, és ott előnyösen ki is használható apró mérete a parkolásnál. Bár mivel ma már csak szinte felfestett parkolóhelyek vannak, ennek szinte minimális a jelentősége. Az új áruk pedig egyszerűen horribilis. 6-8.000 eurótól indulnak és még 17-19.000-ért is láttam már. Ennek egyenes következménye, hogy a nálunk fél milláért kaphatóak már erősen levetett példányok. Januárig elvileg minden kismotorra rendszámot kellene intézni.

Roy 2011.02.01. 09:33:07

@grmindenyssa: Nálumk majd az M7-en 45-el a belső sávban balatoni telekre, bezsúfolva papa, mama, gyere, és tetőn egy fűnyróval fog száguldozni.
Nagycsaládi autókén üzemel majd.

Jenyei 2011.02.01. 09:42:02

AppRoad - magyarul: Apród

magyar bucó 2011.02.01. 09:47:22

@chipanddale74:
Mivel a felfestett parkolóhelyek szélességét akkor állapították meg, amikor az ezerötös zsiguli volt a nagy kocsi, gyakorlatilag csak az ilyenekből lehet normálisan kiszállni.

nagyfeszültség 2011.02.01. 09:53:55

Szerintem valóban a 125-ös motorokhoz kellene igazítani a szabályozásukat. Csak városban vagy alsóbb rendű utakon, legyen a végsebességük 60-70 - viszont az ingyenes parkolási lehetőséget - a motorokhoz hasonlóan - meg lehetne hagyni.

gatto nero 2011.02.01. 09:55:36

Nagyon sok közülük cuki, vagy egy-két bomfordi, gnóm, de akad még praktikus is.

Gera 2011.02.01. 10:22:17

Rühellem ezeket a szarokat. A környezetvédelem nem igazán jöhet szóba velük kapcsolatban, amikor itthon szinte csak lehasznált példányokat lehet látni, amik pont annyira környezetbarátak, mint a konténerszámra behozott 50es robogóroncsok, amiket ha meglát az ember, már kapcsolja is be a belső keringtetést a kocsiban 200 méterrel mögöttük, hogy ne fulladjon bele a 20 éves ikarusokat is megszégyenítő füstbe. Persze a fogyasztásuk sem olyan látványosan király, ahhoz képest, hogy mekkora szarok egy autóhoz képest. Az sem segít különösebben a környezeten, hogy a forgalom ritmusát képtelenek tartani, gyakorlatilag dugót okoznak, stb. Veszélyesség szempontjából össze nem lehet hasonlítani őket egy 50es robogóval, nehezek, nagyok, a manőverezhetőségük kb egy autóé, a kilátás szintén. Szóval úgy kellenek ezek nekünk, mint egy púp a hátunk közepére.

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2011.02.01. 10:28:14

És a klasszikusok?
Egérkamion, buzibatár?

szamarhegy 2011.02.01. 10:42:12

Gondolom rajtam kívül másnak is eszébe jutott már, hogy a benzinárra (amíg az elektromos autók nem forrják ki magukat) logikus válasz lehetne egy motorkerékpár (3 kerekű) alapokon nyugvó, fedett,extra alacsony cw értékű, max. 3-400 kg.-os és 150-400 cm3 motoros 2-3 személyes járgány, 1,5-2 milla körül. Ez simán tudná az utazó 100-110-et, az autópálya forgalom fele, harmada se megy ennél gyorsabban mostanság..

midnight coder 2011.02.01. 10:52:42

Lenne ezeknek létjogosultsága, pontosabban a nagyobbaknak nem nagyon van. Nem igazán látom miért kell 2 személy 100 kilométer/órás sebességű megmozdításához a mai modern anyagok és technológiák korában 1 tonna vas. Miért nem lehet kisebb, könnyebb, tartósabb karosszériát csinálni ? Pl. szénszálas műanyag vázzal, az energiaelnyelő területeken pedig valami műanyag habbal ? És pláne csereszabatos alkatrészekkel ? Egy mai autóban max. a motornak lenne szabad fémből lennie.

Flat-6 2011.02.01. 11:21:20

Jelenlegi formájukban nem látom sok értelmét ezeknek a szaroknak. Iszonyatosan gagyi kivitelezésű, nulla komforttal és biztonsággal rendelkező, irreálisan drága fosok ezek, amik annyira azért mégse kicsik hogy ne foglalnának el közel egy autónyi parkolóhelyet vagy sávot.
Mivel úgyis többnyire egy személy használja ezeket, nem értem miért nem lehet egyszemélyes kivitelben feleekkora szélességgel, vagy egymás mögött elhelyezett ülésekkel gyártani őket, és akkor talán a mozgó forgalmi akadály jellegük is csökkenne.

Flat-6 2011.02.01. 11:27:49

@midnight coder: "Miért nem lehet kisebb, könnyebb, tartósabb karosszériát csinálni ? "

Éppenséggel lehetne, csak a könnyebb, tartósabb anyagok felhasználásával épített csettegő ára többszöröse lenne az "1 tonnás vas"-énak.

midnight coder 2011.02.01. 11:44:03

@Flat-6: Miért is ? Nem titánra gondoltam hanem szénszálas műanyagra ott ahol keménység és rugalmasság kell, és valamiféle habszerű anyagra ott ahol energiaelnyelés. A karosszéria így szinte végtelen ideig megmaradhatna. Mostanság a külalak sem nagyon változik az elmúlt 20 év óta, így még csak azt sem lehet mondani hogy az autók külseje avul el. A motort lehetne cserélgetni elektromosra, illetve az akkumlátorokat egyre fejlettebbre.

Kürüsüly 2011.02.01. 12:01:42

Legyen betonpattanás:)

Szerintem igen is van létjogosultsága , arra amire gyártották jó.
Gyereknek a szomszéd faluba bejárni, Elmenni vásárolni az időseknek.
Amire nem jó, Budapesten és tempós nagyvárosban közlekedni, és autó helyett használni hogy ingyen lehessen parkolni.

Vincenzo90 2011.02.01. 12:37:00

Matchbox, Bevásárlókocsi, MűSmart, Hullagyár, Szarfos, Golfautó, BuziSzekér, NyomorékSzállító, Köcsögautó, Hígfos.

Vincenzo90 2011.02.01. 12:38:46

@Kürüsüly: A gyerek járjon csak biciklivel, vagy busszal a szomszéd faluba! Nem egészséges hozzászoktatni ilyen hülyeségekhez a fiatalokat, mert ebből lesznek az elkényeztetett, elvtelen senkik, meg a WestBalkános esetek. Lehet, hogy nem mindenkinek világos az összefüggés, de a szülők pénzzel váltják ki a nevelést, és ebből vannak a bajok. Aki most fiatal, vagy mostanában volt, annak ezt látnia kell.

Kürüsüly 2011.02.01. 12:41:22

@Vincenzo90:

Azért a mopedautóktól egy kommentten belül eljutni a wb-ig-nem gyenge:)

Nyilván életedben nem laktál faluban.)

ostvan 2011.02.01. 12:56:56

@szamarhegy: Egyetértek veled. Ha megnézem, hogy merre viszik az autók fejlődését a gyárak (egyre nagyobb, egyre nehezebb járművk), akkor én zsákutcának látom azt az utat. Jó lenne helyette valami új. Az én javaslatom egy olyan jármű, ami motorteljesítményben-súlyban annyi, amit te megbecsültél, szélességben pedig max 120-125 cm, azért, hogy EGYMÁS MELLETT 2 db is elférjen abban a közlekedési sávben, amit a buszokhoz méreteznek. Na, az lenne az ugrás a nagyvárosi dugók és parkolási kínok elleni harcban! Akit érdekel, annak megtervezem!

ostvan 2011.02.01. 13:14:59

@Flat-6: Egyetértek!! Keskenyebb járművekkel könnyebb lenne közlekedni, parkolni, Mivel jelentősen csökkenne a homlokfelület, az üzemanyagfogyasztás = szennyezőanyagkibocsátás is alacsonyabb lehetne.
A gond az, hogy az emberek az autót elsősorban státusz-szimbólumnak (p..niszhosszabbítónak) tekintik, ami tudjon gyorsan menni (ha nem lehet, az nem gond, de az övéről lássa mindenki, hogy TUDNA), gyorsuljon mint egy F1-es(különösen dugóban fontos).
Ellenérveim (ez - valószínűleg - senkit sem érdekel):
- nem igaz, hogy a jobban gyorsuló autó biztonságosabb. (Ha úgy vezet valaki, hogy egy előzéskor ezen múlik az élete, akkor jobb, ha átgondolja a vezetéstechnikáját, amíg él.)
- nem igaz az, hogy a nagyobb autó biztonságosabb. Mármint országosan nem igaz! Mert a nagyobb az nagyobb kárt is okoz a másiknak.
Tehát ésszerű lenne a személygépkocsik méretnövekedését megállítani és egy új fejlesztési irányt kijelölni. Ez lenne a hatóságok feladata.

MP 2011.02.01. 13:31:46

A magyar felfogással van a gond. Semmi mással sajnos.

magyar bucó 2011.02.01. 13:32:44

@ostvan: "Mert a nagyobb az nagyobb kárt is okoz a másiknak. "

Viszont az autót nem a másik veszi, ezért ez a szempont sokadlagos.

Gera 2011.02.01. 14:31:34

@MP: Nem mintha máshol különösebben el lennének terjedve ezek a vackok.

Avatar 2011.02.01. 14:34:09

Fura ez a blog, eddig a postokban folyton arról volt szó, hogy a hibrid/elektromos hajtástechnológia átverés, nem is környezetbarát dolog, hanem a könnyű, kis lökettérfogatú, kis fogyasztású autók az igazán környezetbarát dolgok. A mopedautó pont ilyen, de mégse tűnik úgy, mintha lelkesedne értük a postoló...

@grmindenyssa: Országúton akár lóvontatta szekér is közlekedhet, pedig az szélesebb, hosszabb és lassabb is, mint egy ilyen mopedautó... De mehet ott traktor, kombájn és sok más lassú jármű is, sajnos el kell őket is viselned alkalomadtán, épp így a mopedautót is.

@Roy: épp ezt elkerülendő van benne a KRESZben, hogy autóútra/pályára csak olyan járművel szabad felhajtani, ami sík úton legalább 60-at tud. 37. § (1)

magyar bucó 2011.02.01. 14:38:12

@Avatar: "a könnyű, kis lökettérfogatú, kis fogyasztású autók az igazán környezetbarát dolgok."

Ez igaz is. Mint ahogy az is, hogy ezek nem autók.

2011.02.01. 14:54:09

@Lumieres: legyen matchbox! kicsi és könnyen törik! :)

Roy 2011.02.01. 15:06:51

@Avatar: Én már láttam segédmotoros kerékpárt is autópályán. Ma nem divat a KRESZ betartása.

Avatar 2011.02.01. 20:23:20

@Roy: Lehet, de szerintem sokkal ritkább az ilyen eset, mint mikor 100-120-szal megy valaki ott, ahol max 50-nel lenne szabad... Ma nem divat a KRESZ betartása.


süti beállítások módosítása