Nem tudni ki, hol, mikor és miért döntött úgy, hogy míg a sportkocsik vonzóak, a limuzinok elegánsak, a terepjárók vagányak - az elektromos és hibrid autók meg gnóm külsejűek legyenek.
Hallottam olyan magyarázatot, miszerint azért csúnyították meg ennyire az első generációs hibrid- és villanyautókat, mert akik vásárolták őket, azok számára lényeges volt, hogy rögtön kiderüljön: ők egy különc, trendi, öko, zöld autót választottak.
Egy biztos: ennek a hőskorszaknak - szerencsére - tutira vége. Az idei évben végre megjelennek a formás hibridek, amelyeken természetesen apró, diszkrét, de egyértelmű jelekből továbbra is felfedezhetjük a kiegészítő villanyhajtásra utaló jelzést. Az első fecskét, a tavasszal érkező Honda Jazz hibridet korábban már megünnepeltem. Amiről most írok, az - várhatóan - az eddigi legnagyobb hatású, darabszámú és világszerte a legnépszerűbb hibrid autó lesz, amely talán igazi áttörést hozhatja a részleges villanyautózás történetében.
Az új Ford C-Maxról van szó, amelynek rögtön két változata is lesz: a C-Max Hybrid és C-Max Energy között a legnagyobb különbség az, hogy míg az első hagyományos hibridautó, azaz az elvesző mozgási energiát tárolja és használja fel újra, addig utóbbit hálózatról is lehet tölteni, így roppant nagy hatótávot érhetünk el vele. A Focus Electric, a hibrid C-Max is lítium-ion akkukat kap, és mobiltelefonról is programozható a töltése, valamint ellenőrizhető a feltöltöttsége.
A C-Max hibridek népszerűsége azért borítékolható, mert ez a gép villanymotor nélkül is jó autó. Praktikus, jó formájú és bár olcsónak nem mondható, ár/érték arányban azért ott van. Tehát nem az első és az egyetlen érv lesz mellette a villanyhajtás, hanem egy eleve vonzó autót egészítenek ki egy zöld extrával. (Belegondoltak abba, hogy mondjuk egy Priust, Insightot megvennének, ha nem lenne hibrid?)
Szóval a Ford - legjobb hagyományaihoz híven - újra az egész világ autópiacát megmozgató lépésre készül: egy világszerte kapható, vonzó, jó külsejű autót árul hibrid hajtással. Tulajdonképpen tök egyszerű azt ötlet. Olyan, mint annak idején a Galamb József által tervezett Bádog Böske (T Modell) futószalagos sorozatgyártása. Sok sikert hozzá!