Közpénzt lopni nem csak úgy és annyit lehet, ahogy Hagyóék, Hunvaldék, Juhászék: nokiás és viszkis dobozokban, öt, tíz, húsz, ötvenmilliókat. Közpénzben kárt okozni lehet még ennél is közérdekrombolóbb módon, ráadásul jelentősen nagyobb összegben; most valaki itt Budapesten éppen erre készül.
Ennek a szerencsétlen, szétlopott, lezüllesztett és szmogban fuldokló Budapestnek - ahogy azt Tarlós István többször őszintén el is elismerte - egyelőre nincsenek túl jó kilátásai. A környezetvédelmi fejlesztések a következő években lényegében kimerülnek egy kis bicikliútépítésben, zajvédőfal-építésben, néhány (egyébként fontos) buszsávkijelölésben és, majd valamikor, a főpolgármesteri ciklus második felében, a dugódíj bevezetésében.
Az egyetlen igazán jelentős, ráadásul nem szigorítást, hanem könnyítést, nem tiltást, hanem többletszolgáltatást nyújtó környezetvédelmi fejlesztést mostanában egyedül a budai fonódó villamos projekt jelentené. De inkább felejtsük is el ezt a hülye "budai fonódó" mű-szóösszetételt és beszéljünk világosan. Az Óbudáról érkező 17-es villamost átvezetnék a Margit-híd alatt, és kialakulhatna végre egy viszonylag egységes kötöttpályás hálózat a budai oldalon, amivel - egy jó menetrend esetén - végig lehetne tömegközlekedni kötöttpályásan, átszállások nélkül.
Ez az Európai Unió által jelentős pénzzel támogatott terv gyakorlatilag politikai meggyőződéstől, életkortól függetlenül minden épeszű ember szimpátiáját elnyerte. A szakemberek is, a szakminisztérium is, a zöldek is, az új budapesti közlekedés gurujai is egyetértenek vele. Egyetlen kis galeri, egy Láng Zsolt kerületi polgármester köré szerveződött kis klikk tesz folyamatosan keresztbe a dolognak, cinikusan, kitartóan. Ha kiszámolnánk, hogy Láng folyamatos vétója mennyi közpénzt vesz el Budapesttől, tízmilliárdos összegek jönnének ki.
De ki is ez a Láng Zsolt? Pontosan nem tudjuk. Polgármester a második kerületben a Fidesz színeiben, a korábbi szocialista polgármester, Horváth Csaba haverja. Ez persze nem visz közelebb annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy valójában ki is ez a Láng Zsolt? Mi a célja azzal, hogy ellehetetleníti több millió ember emberibb tömegközlekedésének jövőbeli esélyét? Honnan meríti az erőt és az elszántságot arra, hogy elvegye még az esélyét is egy autómentesen is kulturáltan, kényelmesen bejárható Buda megteremtésének?
És mi a történetben a háttérjátszma, kik a szereplői? Kinek a kije a Fideszben Láng Zsolt? Orbánnak, Kubatovnak, Simicskának, Kövérnek vagy ki a fenének kéne rászólni, hogy álljon le? Annyi bizonyos: ha Tarlós István főpolgármester, Vitézy Dávid Budapest közlekedési fő-főnöke, Bús Balázs Óbuda polgármestere, az illetékes miniszterek, államtitkárok és más notabilitások nem tudják rövid idő alatt jobb belátásra bírni a villamosgyilkost, akkor a közvélemény szemében ők is tehetetlen politikusokká, bűnös társtettesekké válnak. Az elszalasztott villamosfejlesztés, az elvesztett uniós közpénz és még megmaradt illúzióink elherdálásában.