Ha már megemlékeztem a Genfi Autószalon két legbájosabb újdonságáról (Rinspeed BamBoo, Mini Rocketman), és az egyik legnagyobb hatású újdonságáról (Ford B-Max), a kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében szólnén néhány szót a szalon két szégyenéről is. Sajnos ezt a világ egyik legnagyobb múltú autógyártója, a Peugeot jegyzi.
Az egyik talán nem is igazi szégyen, inkább csak ciki. Genfre elkészítették az RCZ nevű sportkocsi limitált szériáját. Nos, aki véletlenül még nem hallott az RCZ-ről, annak röviden annyit érdemes tudni róla, hogy egy igazán rosszul sikerült Audi TT-parafrázisról van szó, amely gyakorlatilag a megjelenése pillanatában megbukott. Így aztán limitált szériáról beszélni esetében szemiotikai paradoxon: annál limitáltabb szériát nem nagyon lehet elképzelni, mint amennyit az RCZ-ből néhány megtévesztett vásárlóra sikerült rásózni, a kereskedőkre pedig ráoktrojálni...
Az RCZ-blamázs azonban csak arra jellemző történet, hogy az autógyártók - és persze korántsem csak a Peugeot - tényleg a vérpadig képesek hazudni; egy totálisan bukott modell sikereiről örömódákat zengeni...
Az igazán szégyenteljes mélyütést a Peugeot a 3008 dízel hibriddel vitte be a - sokszor megtapasztalhattuk - igencsak könnyen megtéveszthető vásárlóknak. Az már említést sem érdemel, hogy eleve hazudnak, amikor azt állítják, ez a világ első dízel hibridje. Az igazság az, hogy talán a második, de lehet, hogy a harmadik, a Toyota szintén nagy buktát hozó japán belpiaci szörnyetege után. Az igazi gáz az, hogy pontosan tudják: mindmáig sikertelennek bizonyultak - és a tudomány jelenlegi állása szerint nincs is nagyon rá jövőbeli esély - a gázolajos autók kipufogógázaiból a tüdőrákért leginkább felelős úgynevezett óriásrészeskék kiszűrésére tett kísérletek. Ezt a dízelfejlesztések fellegvárában, a Peugeotnál tudják a legeslegjobban...
A trükk egyébként nem jött be, hiszen a 3008 önmagában is egy csúnyán bukott modell, és nem valószínű, hogy most a dízel-hibrid hajtással megspékelve, 6-8 millióért kelendőbb lesz. De nem ez a fontos, hanem az elv: a rutinszerű őszintétlenség, amelynek nyomán ma már nyugodtan kijelenthetjük, azt sem nagyon lehet elhinni, amit kérdeznek. Az már csak hab a tortán, hogy a szebb napokat látott Peugeot genfi standján a fent említettek mellett a köztudottan nem létező "mikrohibrid" hajtással szerelt más modellek, és a Mitsubishi által kifejlesztett - egyébként bájos - I-On villanyhajtású kisautó díszeleg. Így múlik el a világ - és a Peugeot - dicsősége.