Ha valakiben van egy kis jó érzés, lehetőség szerint elkerüli azt a kényes szituációt, hogy papokat, egyházi embereket basztasson Magyarországon. Egyszerűen azért, mert - történelmi távlatban - sajnos túl közeli még az az időszak, amikor nagyon sok kitűnő és ártatlan egyházi embert kínzott meg és néha meg is gyilkoltatott mindenféle különösebb ok nélkül az államhatalom.
Szóval nagyon nem jó olyanokkal egy platformra kerülni, akik gyűlölettel viseltetnek a történelmi egyházak vagy azok vezetői iránt. Én bizonyosan nem is fogok. Nekem ugyanis pont nem az a bajom velük, mint a bolsevikoknak, hogy Krisztus tanítása szerint viselkednek. Hanem éppen az, hogy néha nagyon nem....
Mint köztudott, éppen áll a bál a Pécsi Püspökségen: súlyos gazdasági bűncselekmények miatt zajlik jónéhány nyomozás. Ennek ellenére tökéletesen egyetértek az ügy egyik kulcsfigurájával, Mayer Mihály püspük úrral: tartsuk tiszteletben az ártatlanság vélelmét és amíg teljesen egyértelmű bizonyítékok nincsenek, senkinek nincs joga sikkasztónak, csalónak tekinteni őt és a többi pécsi egyházi vezetőt. Én sem teszem. Csupán annyit állítok: a pofátlanságuknak és a kapzsiságuknak bizonyosan nem volt határa.
Nemcsak azért, mert a püspök úr PAX-001-es rendszámú 740-es BMW-je egy olyan luxusautó, amely típus már az alvilágban sem nagyon divat, hiszen ott is egyre inkább szokás beérni egy takarékosabb 730D-vel... De azért is, mert - mint kiderült - Mayer püspök úr luxus BMW-je csak a jéghegy csúcsa. Nemcsak, hogy több autót vásároltak, mint ahány papja van az egyházmegyének, de közülük számos nagyfogyasztású sportkocsi is része volt az áfamentesen beszerzett flottának.
Ami még ennél is kiábrándítóbb, az az, hogy ami az egyházi vezetők autóválasztási szokásait illeti, a pécsi püspökségnél használt típusok egyáltalán nem tekinthetők kirívónak. Tudom, megint érkezni fog néhány vaskos kutyapicsázás arról, hogy "miért ne járna egy tekintélyes és felelősségteljes egyházi vezetőnek" luxusautó, de valójában a szíve/lelke/esze mélyén azért mindenki jó tudja: kifejezetten visszatetsző helyzet az, hogy egyházi emberek luxusmárkák kifejezetten nagyteljesítményű sportos modelljeivel pöffeszkedjenek, hírdetve a krisztusi szegénységet - és szerénységet.
Sajnos, a hazai egyházi felsővezetésben hasonló folyamat zajlott le, mint az új politikai elitben: "megelőztük a nyugatot"... Drágább, nagyobb és környezetszennyezőbb autókkal jár egy átlag magyar politikus és egyházi vezető, mint mondjuk egy német, osztrák, holland, francia vagy olasz; nem beszélve a lengyelekről, csehekről... Nem véletlen, hogy Mayer püspök úr nagy fekete bömösének gyakolatilag semmifajta kléruson belülről érkező kritikus visszhangja nem volt. Ami nem is csoda, hiszen legfeljebb annyiban róhatták volna meg őt püspöktársai, hogy - hozzájuk hasonlóan - miért nem Audit vagy Mercedest választott...
A magyar főpapok, akik autóbolond milliomosokhoz és topmenedzserekhez hasonló "igényességgel" választják ki szolgálati autójukat, valószínűleg jó messze elkerülik osztrák kollégáikat. Ők ugyanis például a hamvazószerdától (vagyis március 9-től) nagyszombatig (vagyis április 23-ig) tartó böjti időszakot a személygépjárművektől való tartózkodásra is kiterjesztették. Az osztrák katolikus és evangélikus egyház egyébként már tavaly is meghirdette az autóböjtöt, akkor ötezren jelezték részvételüket az akció honlapján. Nem muszáj a csatlakozóknak teljesen lemondani az autózásról, már az önkorlátozás is számít. Az autóböjt célja a környezetvédelem, klímavédelem.