"Tessék eldönteni, hogy lecserélik-e a Mondeót ötévente, vagy csak hétévente, és ehelyett befizetik a gyereknek a tandíját." Ezt mondta nemrégiben egy tévéműsorban Bod Péter Ákos egykori ipari miniszter, jegybankelnök és közgazdász, aki - nem bántásként, csak tényként szögezzük le -, eddigi pályafutása során még soha nem mutatott semmifajta affinitást a környezet védelme iránt. Ettől függetlenül Bod Péter Ákos ezzel a mondatával - bár valószínűleg nem szándékosan - egy nagyon fontos ökológiai-életvezetési dilemmára világított rá; pedig nyilván csak a Fidesz tandíjkoncepcióját akarta védelmébe venni.
Holott amiről ő beszélt, az egy igazi alapkérdés: személyes büdzsénkből milyen arányban vagyunk hajlandóak motorizációra, kultúrára, oktatásra, rekreációra, jótékonyságra vagy éppen faültetésre költeni. Ha ugyanis egy viszonylag jómódú, a külsőségekre adó család ma pontosan (szervizköltségekkel, amortizációval, benzinnel, kamattal stb.) kiszámolná, hogy mennyit költ arra, hogy mindenki viszonylag menő autóval - és lehetőség szerint mindenhová autóval - járjon, megdöbbentő adatok és százalékok jönnének ki.
Pontosan kiderülne ugyanis, hogy egyvalami - sajnos már inkább valakinek tekintjük -, az autó az a családban, akire nem sajnáljuk a pénzt. Legyen szó szervizről, benzinről, a cserélgetésről, az extrákról: bármelyikre könnyebb szívvel adunk ki pénzt, mint egy kulturális élményre, egyetemi tandíjra, kirándulásra vagy esetleg egy facsemetére.
A kérdés pedig leggyakrabban még csak nem is az, hogy autózunk vagy nem, hanem az: mivel. Milyen márkájú, felszereltségű, évjáratú és presztízsű járművel. Szinte keressük a kifogást, miért kell lecserélni az autót. "Egyre több a hibája, sokba kerül a szerviz" - ugyan...
Legtöbbször csak indokokat keresünk, hogy ne kelljen bevallani: reménytelenül kifelé élő konzumidiótákká váltunk. Maradva Bod Péter Ákos példájánál: a Ford Mondeo átlagos használat mellett nem öt vagy hét, de tizenkét-tizenöt évig is vígan elműködik, vagyishogy csak elműködne. (Ugyanígy a Passat, az A6-os, az Octavia és a többi is). Frissíteni valójában a mi képzelt presztízsünket kell, az autó ennek csak torz manifesztációja. Ja, azért meg elnézést kérek, hogy csak így, általános alanyban írtam minderről, gondoltam, akinek nem inge, úgysem veszi magára.