Az 1820-as évek óta Magyarországon sokszor, sokan követeltek - majd ígértek - felelős kormányt. A most egy éve hatalmon lévő, jelenlegi magyar kormányt sok mindennel lehet vádolni, de azzal bizonyosan nem, hogy ne képviselnének számos lényeges, az egész nemzet sorsát hosszú távon érintő kérdésekben egyértelmű, határozott álláspontot.
Ennek azért is van különös jelentősége, mert aki világosan beszél, az egyúttal felelősséget is vállal azért, amit mond - akár hosszabb távon is. Sőt, akár számonkérhető mindazért, amit egy ügyben tett vagy képviselt. Éppen ezt, a sok fontos ügyben megmutatkozó egyértelműséget - és az abból következő felelősségvállalást - hiányolom nagyon néhány igen lényeges problémakörben.
Az egyik ilyen lényeges - és igen szerteágazó - probléma a bioetanol, vagy ha úgy tetszik, általában az energianövények ügye. Nehéz és alamuszi, sunyi ügy ez, hiszen ha akarjuk mezőgazdaság, ha akarjuk környezetvédelem, ha máshonnan nézzük energiapolitika, vagy akár élelmiszergazdaság, esetleg éppenséggel közlekedéspolitika. Ettől függetlenül egy év után sajnos kimondhatjuk: a Fidesz-kormány, valamilyen megmagyarázhatatlan, de legalábbis számomra ismeretlen okból, nem akar világosan - de még nem világosan sem - állást foglalni a bioetanol kérdésében.
Az elszámoltatási kormánybiztos, aki (egyébként helyesen) ma már néhány milló forintos ügyekben is vizsgálódik, harcol és vádol, nem foglalkozik az előző kormány közpénzből folytatott, átláthatatlan bioetanol-gyárépítési manővereivel. A vidékfejlesztési miniszter, aki (egyébként helyesen) aggódik a magyar cukorrépahiány és általában a hazai élelmiszertermelés romló pozíciói miatt, nem hajlandó foglalkozni azzal, hogy számos olyan mezőgazdasági területet, ahol alapvető élelmiszereket, gyümölcsöket lehetne termeszteni, már évek óta bioetanol alapanyagokkal vetnek be.
A környezetvédelmi államtitkár, aki (egyébként helyesen) rendkívül radikális környezetvédő, etanol, atom és vízerőmű-gyűlölő hírében áll , nem hajlandó foglalkozni azzal, hogy egy olyan üzemanyagfajtát népszerűsítenek, amelynek energiamérlege gyalázatosan szar, így előállítása is súlyosan környezetpusztító. A fogyasztóvédelemért felelős nemzetgazdasági miniszter, aki (egyébként helyesen) különös hangsúlyt helyez a szigorú fogyasztóvédelemre - nem hajlandó foglalkozni azzal, hogy vásárlók tízezreit károsítják meg obskúrus etanol-átalakítókkal, amelyek nyomán tönkremehet az üzemanyagrendszer, romlik a hidegindítás, megeszi az etanol a benzincsöveket, elvész a gyári garancia, korróziót okoz; ráadásul a legveszélyeztetebbek a régi karburátoros autók, amiket döntőrészt olyanok használnak, akik egyébként is nehéz anyagi helyzetben vannak.
A miniszterelnöki hivatal költségvetésért felelős államtitkára, aki (helyesen) minden fronton igyekszik megszüntetni a pazarlást, a lopást, az adócsalást és a közpénzekkel visszaélést, nem hajlandó foglalkozni azzal, hogy olyan gazdasági környezetet teremtsen, amelyben az etanolgyártók és -forgalmazók kénytelenek megfizetni az általuk okozott gazdasági, környezeti károkat.
Szóval bioetanol-ügyben sajnos mind a mai napig nincsen felelős kormányunk. Olyan, amelyik vállalja a felelősséget a tetteiért és azért is, amit nem tett meg. Vagy legalább elárulja, mi a véleménye egy olyan ügyről, amely hosszabb távon komoly bajokat fog okozni. De legyünk méltányosak: nemrégiben Matolcsy György (helyesen) a cigarettával egy lapon emlegette az E85-öt és jövedéki adójának 12 forintos emelését, így az azért legalább biztossá vált, hogy az Orbán-kormány legalább már nincs "megvezetve" és/vagy lefizetve.
Ha ki nem is mondják, de értik mi az a négy-öt, külön-külön is nagyon súlyos probléma az etanollal, amely felelős kormány számára erkölcsileg-szakmailag kötelezővé teszi a fellépést ellene. Az etanolüzletben érdekeltek persze már Matolcsy szerény jövedékiadó-emelési bejelentése kapcsán is a környezetvédelem haláláról értekeztek. De ez így van rendjén: tisztuljanak a frontvonalak! Derüljön ki, kik is azok, akiknek ennyire húsbavágóan fontos egyre több E85-öt ránk sózni. Meg egy kis etanolbizniszért hazavágni a magyar mezőgazdaságot, és mindenféle zugátalakításokkal behülyítve az embereket, idő előtt tönretenni döntőrészt hitellel terhelt autóikat.