Nincs több késlekedés, nincs több kifogás, megkezdődik az elektromos autózás korszaka Magyarországon! Legalábbis azok szerint, akik megalakították az e-mobilityt, amelynek nyomán létrejött az e-community.
Elnézést, de most kivételesen hosszú leszek, mert itt, ennél a pontnál, az elektromos autózás nyitányánál azért érdemes egy pillanatra megállni. Meggyőződésem ugyanis, hogy ha száz évvel ezelőtt néhány alapkérdést sikerült volna időben tisztázni, a robbanómotoros autózás nem juttatta volna az ökológiai csőd szélére a világot. Hosszú, unalmas idézet következik, amely a nyugalom megzavarására ugyan nem alkalmas, de sok minden más aljasságra igen:
"Az e-mobility Magyarországon is a figyelem középpontjába fog kerülni, ugyanis a nyugat-európai változások várhatóan hazánkat is elérik: az elektromos járművek (EV) és a hálózatról tölthető hibrid elektromos járművek (PHEV) száma Nyugat-Európában 2020-ra várhatóan eléri a 10 milliót. Számos nagyvárosban, mint például Londonban vagy Amszterdamban már zajlanak az infrastruktúra fejlesztésével kapcsolatos pályázati kiírások, emellett több ország a legkülönbözőbb módon szubvencionálja az elektromos autózás elterjedését. A technológia gyors fejlődésével egyidejűleg szükség van nagyobb hatótávolságú és nagyobb kapacitású elemekkel rendelkező megbízható járművekre a piacon, a mindenki számára hozzáférhető infrastruktúrára a gyorstöltés biztosítása érdekében, valamint az ezeket támogató szabályozásra. Az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport vezető áramszolgáltatóként megtette az infrastruktúra kiépítéséhez szükséges első lépéseket. 2010 szeptemberében székházunk előtt felállítottuk az első nyilvános töltőállomást, és ez év végéig további öt töltőállomás felállítását tervezzük. Továbbá, eltökélt szándékunk az e-mobility terjesztésének támogatása, ennek érdekében kezdeményeztük az e-community létrehozását. Az e-community platformként szolgál azon vállalatok számára, amelyek úttörő szerepet kívánnak vállalni az e-mobility terén. A 2011. június 14-én hivatalosan megalakuló e-community rendes tagokból (ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport, ABB, SAG, Észak Budai Zrt.), támogató tagokból (Ernst & Young, GA Magyarország), stratégiai partnerekből (Citroën, Mitsubishi, Peugeot), valamint vendégekből (Fővárosi Vízművek, The Boston Consulting Group, PricewaterhouseCoopers, BDK, City Taxi, ARVAL, FABRICOM, HOFEKA) áll. Kezdeményezőként az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport fogja a közösséget koordinálni. Ahhoz, hogy Magyarországon a figyelem az e-mobilityre irányulhasson, kulcsfontosságú egy elektromos autókból álló flotta közúton való szerepeltetése. Ebben segítségünkre lesznek rendes tagjaink, akik elektromos járműveket vásárolnak majd, és az ELMŰ-ÉMÁSZ csoporttal közösen felépítik a töltőinfrastruktúrát. Az ELMŰ-ÉMÁSZ 2012 végéig ehhez ingyenesen biztosítja mindezen tag számára a járművek üzemeltetéséhez szükséges villamos energiát. A tagok az elektromos járműveket stratégiai partnereinktől vásárolják, azoktól az autógyártóktól, akik sorozatgyártású elektromos járműveket kínálnak a hazai piacon. A tapasztalatcsere az e-community egyik központi témája. Egyrészt arra törekszünk, hogy a közösség tagjaival együtt tapasztalatokat gyűjtsünk a járművek és az infrastruktúra napi használatával kapcsolatban, másrészt valamennyi partnerünkkel közösen kívánunk hozzájárulni az elektromos mobilitás népszerűsítéséhez a politikai döntéshozókkal szembeni közös lobbitevékenység, illetve az elektromos mobilitással kapcsolatos általános trendek és fejlődési irányok elemzése révén. Erőfeszítéseink azonban mit sem érnek, ha nem beszélünk róluk. Ezért kívánjuk a sajtót az e-mobility és e-community aktuális eseményeiről és az újításairól folyamatosan tájékoztatni, amelyhez különböző kommunikációs csatornákat fogunk igénybe venni. Terveink között szerepel egyebek között a téma kiállításokon és rendezvényeken történő aktív kommunikációja, valamint egy e-mobility-honlap elindítása."
Eddig az idézet, de sajnos továbbra sem ígérhetek mást, csak vért és könnyeket, ugyanis kivételesen didaktikus leszek. Szóval: kik alakították az e-mobilityt, és miért pont ők? Mi közük például levitézlett könyvvizsgáló cégeknek ehhez az egész ügyhöz és egyáltalán: miért nincs valami magyarázat arra, hogy kik és milyen kritériumok alapján lehettek tagjai ennek a nemes grémiumnak? Hol vannak a többiek? Azért, ha elektromos autózásról beszélünk, talán a Renault, a Ford, a Fiat, Smart, a Mini, az Aixam, valamint a hozzá tartozó Mega, a Ligier és a Piaggio is helyet kaphatna az e-mobilityben meg a communityben.
(Csak csendben jegyezném meg, hogy például a pontederai székhelyű mini áruszállítókat gyártó cég az egyik legfejlettebb széria-villanyhajtású mini áruszállítót kínálja a piacon, de a Ford Tranzit E-Connectje vagy a Renault E Kangooja, a villanyhajtású Smart is elég jól reprezentálja a jelenleg elérhető legmagasabb elektromos hajtású műszaki színvonalat.)
Azért fontos mindez, mert jelen formájában az e-mobility-community úgy tűnik, mintha csak az lenne a cél, hogy a Peugeot-Mitsubishi - egyébként szintén jövőbemutató kisautóiból - elsózzanak néhányat, elsősorban közműcégeknek, majd még sütkérezhessenek néhányan a környezetbarát csávó szerepében is.
Miért ingyenes az áram? Elképesztő cinizmus és a környezetvédelem jól látható leszarása ingyen árammal marketingelni. Ingyen áram ugyanis köztudottan nincs. Ugyanúgy nincs, ahogy ingyenebéd sincs. A kérdés csak az, ki fizeti, hol és mikor? Ingyen áram még akkor sem lenne, ha tisztességes, a környezetet a lehető leginkább kímélő módon megújuló forrásból állítanák elő a villanyt. De amit az Elmű-Émász itt ingyen kínál, azt nagyrészt a Paksi Atomerőműben állítják elő, jelentős környezetterhelés és aggasztó rövid- és hosszútávú kockázatok árán. Szóval ingyen árammal kampányolni igazán gusztustalan, ráadásul éppen ellene hat a környezettudatos magatartás első és legfontosabb alapelvének, hogy tudniilik minden energia érték, és a lehető legtakarékosabban kell azt felhasználni.
Jellemző és érthető módon az e-mobility/community létrehozóinak eszükbe sem jutott a takarékosság, a mértékletesség népszerűsítése, hiszen az alapító cégek vezetői éppen abban a nagyvállalati kultúrában szocializálódtak, ahol mindez látványosan le volt - és mind a mai napig le van - ejtve. Egyébként ezért tartunk itt, ahol...
Mi van a megújuló energiával? Semmi? Szintén jellemző, hogy egy büdös szó nem esik a megújuló energiák fontosságáról. Mutatóban sincsen az alapítók között egy szél- vagy napenergiával foglalkozó vállalkozás, egy park-green rendszert, vagyis napelemes parkoló-töltőállomásokat fejlesztő cég. Holott mindenki pontosan tudja, hogy az elektromos autózás legnagyobb kihívása éppen az: miből állítjuk majd elő azt a hamarosan sokszázszorosára növekvő villanyáramigényt, amit a villanyautók terjedése generál.
Végül álljon az e-moblitiy tárgyában született egyik első seggnyaló reklámcikk képaláírása: "Buszsávhasználattal és ingyenes parkolással illene segíteni a kevésbé környezetszennyező autók terjedését az önkormányzatoknak és az államnak, de a hatalmasságokat nemigen foglalkoztatja a környezetszennyezés csökkentése elektromos autózással." Csak azért citáltam ide, a végére ezt a magyartalan mondatot, mert itt aztán kibújuk a szög a zsákból: ingyen buszsávhasználat, ingyen áram, legalábbis a "környezetvédelem iránt elkötelezett" cégek és közszolgáltatók vezetőinek.
Vagyis miután a kilencvenes évek kigyúrt, kopasz, dögláncos bűnözőit kellő szigorral és megfelelő sűrűségű kamerarendszerrel nagyjából sikerült kiszorítani a buszsávokból, most majd megjelenhetnek ott azok az öltönyös menők, akik immáron teljesen legálisan, sőt a környezet védelmének élharcosaiként pöffeszkedhetnek ott, ahol semmi keresnivalójuk sincsen.