Divatba hozza a Ford az elektromos autót

2011.07.27. 08:01 - vancat

A megsárgult fekete-fehér fotó két év híján száz éve készült: a legendás amerikai autógyáros, Henry Ford egyik barátja, a feltaláló Fred Allison üli meg büszkén a kísérleti elektromos kocsit. Arról, hogy az ezt követő egy évszázadban miért tűntek el szinte nyomtalanul - nem csak a Fordnál, de a világ össze autógyártójnál szinte egyszerre - a villanyautók, nos, arra mindenkinek van egy saját (összeesküvés)elmélete - és valószínűleg ezek mindegyikében nagyon sok az igazság.

Ami viszont bizonyos: majdnem pontosan száz évvel Fordnak a képen látható elektromos prototípusa után a Fordhoz is újra megérkeznek az elektromos autók: az első a Tranzit Connect Electric, amely lényegében már készen áll a szériagyártásra, és Németország nagyvárosaiban, valamint a Norvég Posta szolgálatában nap mint nap kitűnően teljesít. Aachenben, a Ford európai fejlesztési központjában nekünk is volt lehetőségünk kipróbálni: egy igazán sallangmentes, praktikus elektromos autó, amely kímélő használat esetén - magyarán nem a céges autóval megszokott kíméletlen és eszetlen gyorsítások, előzgetések mellett - bőven száz kilométer felett képes teljesíteni egy feltöltésre.

De legjobban nem is maga az autó tetszett, hanem a Ford világos, tudatos és racionális hozzáállása az elektromos autózáshoz: náluk nincs "e-mobiliti", "e-communiti", nem követelik a buszsávok használatát és egyéb - sajnos itthon egyre gyakoribb - marhaságokat leendő villanyautóiknak. Peter Schmitz doktor, az európai elektromos fejlesztésekért felelős - szintén a képen látható - fiatal mérnök ezzel szemben tök világosan fogalmazott: a felmérések szerint a gépkocsihasználók 90 százaléka naponta átlagosan száz kilométernél kevesebbet autózik. Vagyis olyan elektromos autóknak van létjogosultsága, amely - kis ráhagyással - ezt a száz kilométert teljesíteni tudja.

Ők pedig - hamarosan - ilyen autókat fognak kínálni. Egyelőre a Tranzit Connect Electricet, amely Magyarországon sajnos még nem kapható/bérelhető/kipróbálható, de a hazai Ford vezetőitől azt a tájékoztatást kaptam, hogy igény és érdeklődés esetén szívesen segítenek itthoni cégeknek, közintézményeknek a kipróbálásban, tesztelésben, beszerzésben. Fontos információ, hogy a németországi mintavárosokban - élükön a Ford főhadiszállásának számító, a római, középkori hagyományaira és jelenére egyaránt büszke Kölnnel - dolgozó elektromos Tranzit Connectek személy- és teherszállító változatban egyaránt léteznek.

Ez sok minden más mellett azért is fontos, mert így lehetőség van a legkülönbözőbb köz- és karitatív feladatok ellátásában is kipróbálni az első nagyszériás villany Fordokat, tehát a postai szolgáltatástól a betegszállításon át a közszolgáltatási szervizautókig, a legkülönbözőbb távolságokon, utakon és áruk/emberek szállítása mellett kell helytállniuk az egyenfehér városi villanyjárműveknek.

A hivatalosan bejelentett program szerint jövőre érkezik a tisztán elektromos Focus, amely azért tűnik különösen szimpatikusnak, mert a Ford láthatóan nem egy teljesen indokolatlan, új, gnóm formát akar a villanyautópiacra erőltetni, hanem a hagyományos, megszokott és sokak által megszeretett kompakt kategóriás sikerautójukat akarják - helyesen - átmenteni a villanykorszakba.

Ezzel nagyjából párhuzamosan érkezik a C-Max hibrid, majd konnektoros változata, ezt követően pedig - meg nem erősített, de biztos forrásaim szerint - 2013 tájékán a majdani új Mondeo készül el hibrid hajtáslánccal. Szóval igazán nem lehet tehát azt állítani, hogy a Ford valami forradalmi zsenilitással akarna villantani a következő években a kialakuló villanyautó (világ)piacon. Ellenben, amit terveznek, abban van racionalitás és életszerűség, ráadásul el lehet hinni nekik, hogy amit célul kitűztek - 2020-ra 20 százalék körüli villanyautó-eladási részarány - az akár meg is valósulhat.

De legjobban nekem mégis a már elkészült Tranzit Connect Electric tetszik. Az, hogy nem valami süket dumával társított trendi faszsággal, hanem egy univerzális munkaautóval nyitják villanyprogramjukat. Egy olyan autóval, amelynek előnyeit nem nagyon kell részletezni, csupán annyit érdemes megjegyezni: mindezek az elektromos változatnál is megmaradtak. Sajnos, egy fontos - itt a Noemisszión oly sokat feszegetett problémára - egyelőre a Ford sem kínál megnyugtató megoldást: arra, hogy az elektromos autóknak - köztük elsőként például ezeknek a Tranzit Connect Electriceknek - a várható gyors elterjedése nyomán honnan és milyen környezetet kímélő módszerrel lehet áramhoz jutni.

Különösen Németországban izgalmas kérdés, ahol a kormány végre meghozta azt a bátor döntést, hogy 2020-ig bezárja atomerőműveit...

Szóval csak arra akarnék kilyukadni, hogy az elektromos autók gyártóinak kutya kötelességük lenne és lesz a jövőben a nap- és szélenergia források fejlesztésének, hatékonyság növelésének, a városi park-green rendszerek kiépítésének az anyagi-erkölcsi támogatása. Szebb, tisztább jövőt ugyanis csak ezekkel együtt hozhat a villanyautózás. Ha nem így teszünk, száz év múlva, valamikor 2111 körül ismét csak elgondolkodva fogjuk nézegetni a Ford száz évvel azelőtti elektromos autóját, a Tranzit Connect Electricet, és arról fogunk összeesküvés-elméleteket gyártani, hogy az elmúlt száz évben, a jó kezdet után, mit, hol és miért szúrtunk el...

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr273103256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gera 2011.07.27. 10:14:19

Összeesküvés-elméletei csak az idiótáknak vannak, a többiek tisztában vannak a prózai valósággal: egy kisebb kanna benzinben annyi energia van, mint egy 1 tonnás csillió Ftos Li-ion akksiban.

Egyébként gazdaságilag ez a Transit Connect Electric is teljesen irracionális, a 40000 dolláros _felárat_ soha az életben nem termeli ki. Azok fogják venni, akik villantani akarnak vele, hogy ők mennyira környezettudatosak. Vesznek kettőt, hogy bekerüljenek az összes helyi lapba a szépen mosolygó cégvezetővel, az a kis többletköltség meg belefér, ha van még mellé 200 ugyanilyen belsőégésű motorral.

Munkaadó 2011.07.27. 10:20:25

A másik probléma az elhasználódott akkumulátorok megsemmisítése... sajnos.

gatto nero 2011.07.27. 10:30:26

Mindenesetre értelmesebb koncepciónak tűnik a
Tranzit Connect, Focus, C-Max vonal villamosítása,
mint a Leaf, az I-On és más, a Csillagok Háborúja őrkocsmájából megszöktetett gnómok futtatása...

nagyfeszültség 2011.07.27. 10:32:00

A kérdés megint csak az: és mikor lesz
mindebből valami nálunk Magyarországon?

the cat 2011.07.27. 10:45:40

Az elektromos Focus, legalábbis a képeken, kifejezetten szép:
igaz, jó az alap, mert nem csúnya a benzines sem és tetszik, hogy csak kicsit villamosították a dizájnját.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.07.27. 10:46:04

A felhasználói oldalról nézve nem a zöld áram, meg a hulladék akksik kezelése a legnagyobb dilemma. Egyrészt ezeknek valószínűleg igencsak megkérik az árát. Szerintem egyelőre még annyival többe kerül egy ilyen gép mint egy kis dízel, hogy az életben vissza nem hozza az árát.
A másik dolog a hatótáv, ami miatt gyakorlatilag csak céges autónak jó. Ha az autóval végzett munka olyan, hogy tényleg csak napi max 100 km, akkor jó, egy nagyobb cégnél lehet direkt erre autót venni. Magánemberként, vagy kisebb vállalkozások esetében azonban benzin/dízel motor nélkül használhatatlan a gép. Lehet, hogy általában bőven napi 100 km alatt fut az autó, de néha előfordul, hogy elmegy a család kirándulni, a vidéki rokonokhoz, vagy a vállalkozásnak beesik egy vidéki ügyfél, vagy valami cuccért el kell ugrani Pécsre. Nem sűrűn, de előfordul, hogy ilyen távra kell, pénz viszont nincs arra, hogy legyen egy városi elektromos autó és egy évi 10-20 alkalommal használt benzines autó is. Ezt a két felhasználási módot egy autónak kell tudnia.

Gera 2011.07.27. 11:11:38

@nagyfeszültség: Ennyire sürgős neked, hogy vehess egy effektíve 3-4 milliót érő kisáruszállítót 10-12 millióért?

Bündnis 2011.07.27. 12:29:04

2 milliót ér maximum egy elektromos autó - ehhez azonban jó technika kell...ami ma egyik autógyárnak sincs...gagyi mindegyik, egy hulladék....

nagyfeszültség 2011.07.27. 12:35:33

@Gera:

Nem, nem annyira nem sürgős. Egyszerűen tetszik, mert maga az alap Tranzit Connect is egy praktikus, strapabíró, jó kis munkaautó. Ezért érdekelne az elektromos változat, majd egyszer, ha korrekt lesz az ára.

Gera 2011.07.27. 14:17:54

@nagyfeszültség: A mai akkutechnológia mellett nem lesz jó ára. Valami forradalmi akkufejlesztés kell ahhoz, hogy az elektromos autó értelmes alternatíva legyen. Vagy legalább az ötszörösére kéne növelni a fajlagos kapacitást a mostani árak feléért, vagy mondjuk a duplájára, de ötöd áron. Egyelőre egyik sem látszik sehol, mert van ugyan fejlődés a fajlagos kapacitásban, de csak mindenféle űranyagokkal mesés árak mellett.

nagyfeszültség 2011.07.27. 15:56:37

@Gera:

Nos, akkor egyelőre buktam az E Tranzit Connectet. Mindenesetre szerintem a Ford,
ahol azért elég lényeges szempont a jó ár
érték arány, addig nem is fog kísérletezni komoly eladásokkal, amig nem tud egy elfogadható
piaci árat elérni.


süti beállítások módosítása