Tahók ellen jogszerűen

2011.08.16. 10:47 - vancat

Polgárjogot nyert Magyarországon a két- és négykerekű természetpusztítás. Qaudozás, terepmotorozás természetvédelmi területeken, pihenőerdőkben, réteken és lényegében bárhol, ahol bárkinek kedve szottyan. Illegális, offroad összejövetelek országszerte, spontán gyorsulási versenyek, jetskizés szinte mindenhol, ahol víz van. Az eredmény: zaj, bűz, gázolás, anyázás. És börtön. Persze csak azoknak, akik végső elkeseredésükben végül törvénytelenül próbálják megállítani a természet pusztítását, a nyugalom tönkretételét.

És bár velük is együttérzek, világossá kell tennünk: semmiképpen sem támogathatunk törvénytelen, a természetpusztítók testi épségét veszélyeztető módszereket a megfékezésükre. Tenni viszont muszáj lenne valamit. Éppen ezért, gondoltam, megkeresek egy ügyvédet, aki közérthetően elmondja: hatékonyan, de a törvények feltétlen és szigorú tiszteletben tartása mellett mit tehetünk a két- és négykerekű, vízen és szárazföldön gátlástalanul pusztító - ráadásul általában még agresszíven is viselkedő - tahó polgártársainkkal szemben.

Annyi bizonyos: jól beletrafáltam. Az interneten találtam rá Dr. Sebesi Csaba ügyvédre, aki önkéntesként, állatvédelmi ügyekben segít civil szervezeteket. Gondoltam, ő lesz az én emberem. Aki ugyanis állatvédő, az nyilván természet- és környezetvédő is, ráadásul bizonyosan utálja a quadokat, jetskiket, terepjárókat és krosszmotorokat.

Tévedtem. Sebesi doktor majdnem az összes felsorolt "sporttevékenységnek" hódol - legalábbis alkalomszerűen. Mindegy. De legalább megkérdeztem:

- Nem érzi végtelen tahóságnak az emberek, állatok nyugalmát megzavarva quadozni, jetskizni, offroadozni vagy krosszmotorozni, miközben úgyis olyan kevés nyugodt és tiszta szeglete maradt a világnak?

- A tahóság ugye nem éppen jogi kategória, persze értem a kérdést, de mielőtt válaszolnék visszakérdeznék: nem tahóság szemetelni, csikket eldobálni, feleslegesen járatni egy jármű motorját olyan helyen, ahol az másokat zavar? Nem tahóság este tíz után zenét dübörögtetni? Szóval megszámolhatatlanul sok olyan tevékenységet tudnék felsoroli, amely tahóságnak minősül, feltéve, ha akkor, ott és úgy csináljuk, ahogy nem illik - vagy éppen ahogy törvénybe ütközik. Én például mindig elviszem a szelektív hulladékgyűjtőbe az irodából a szemetet, és még azt se nézem szívesen, ahogy mások összeöntik, amikor abszolút nem lenne túlzott fáradtság senki számára elmenni vele a szelektív gyűjtőig. Valahogy így vagyok a felsorolt technikai sportokkal is. Évi néhány alkalommal szívesen elmegyek jetskizni, vagy akár egy terepjárót is kipróbálok élesebb helyzetben. Viszont barátaimmal együtt mindig nagyon figyelünk arra, hol és mikor tesszük mindezt. Úgy gondolom, ennél a pontnál van minden: a jog úgy fogalmaz, hogy "kötelesek vagyunk a dolgaink használata során tartózkodni minden olyan magatartástól, amellyel másokat szükségtelenül zavarnánk." Magyarán: nem hiszem, hogy bárkinek felróható lenne, akár erkölcsi értelemben is, ha egy kijelölt quadpályára kijár motorozni, vagy egy jetskizésre kijelölt területen használja a járművét. Úgy gondolom, kultúrember először tájékozódik a lehetőségekről, majd utána indul útnak a technikai sportok űzésére. A Dunán például elég sok helyen, a Tiszán kevesebb, a Kőrösökön viszont nagyon kevés szakaszon engedélyezett a jetski. Ugyanígy bármely országrészben találunk kijelölt motocross pályákat, de ma már terepjárók számára kijelölt helyek is léteznek. Meggyőződésem, hogy a konfliktusok kilencven százaléka nem általában a quadozók, crossozók, terepjárósok, jetskizők miatt van, hanem az e tevékenységeket tiltott helyen és/vagy időben végzőkkel. Egyébként a rendes és kulturált sportemberek emelik fel általában legelőbb a szavukat a törvényszegők ellen, hiszen nekik elemi érdekük, hogy ne alakuljon ki a kérdésében megfogalmazott súlyos ellenszenv.

- Rendben, értettem: jetskizni, terepjárózni, quadozni, motocrossozni alapvető emberi jog. De mi van eközben a tiszta környezethez, a pihenéshez való legalább ilyen fontos jogokkal?

- Ha valaki tiltott helyen, időben űzi e sportokat és az valakit zavar, vérmérséklete szerint értesítheti a rendőrséget vagy levélben fordulhat az illetékes jegyzőhöz, természetvédelmi hatósághoz. Nem akarnám ez alkalomból a szakmánkat reklámozni, de aki úgy érzi, egy ilyen probléma esetén fogadhat jogi képviselőt, aki talán hatékonyabban, szakszerűbben és eredményesebben tud eljárni, majd szabálysértési vagy büntetőeljárás indulása esetén sértetti képviselőként végigviheti az ügyet. Akinek van lehetősége, talán érdemes is egy képzett jogász bevonásával megoldani egy ilyen jellegű problémát, hiszen általában kevesebb indulattal és gyorsabb, hatékonyabb eredménnyel zárulhat. Természetesen nemcsak a nyugalmunk, de a természet vélt vagy valós károsítása esetén is eljárás indulhat, tehát egyáltalán nem feltétel az, hogy minket személyesen is érjen sérelem.

- És mi van akkor, ha nem mellettem, nem a közelben lévő természetvédelmi területen, hanem a saját elkerítetlen földemen zajlik a hétvégi spontán offroad fesztivál?

- Ez minimum birtokháborítás. Akkor is, ha mondjuk egy erdő szélén lévő mezőről senki nem tudja és semmi nem jelzi, hogy az magánterület. Természetesen - ahogy a jog fogalmaz - ha menthető okból nem vagyunk tisztában azzal, hogy magánterületen járunk, egészen más súlyú eset, mint amikor már többször ránkszóltak, ki van táblázva, hogy ez a terület valakié, mi pedig mégis ott extrémsportolunk.

- Ez mind szép és jó, de mi van akkor, amikor a terepjárós, quados, motoros közli a zaj, por, benzingőz és természetpusztítás miatt reklamáló tulajdonossal: "ha sokat ugatsz, meg leszel baszva"?

- Ezesetben a magánlaksértés, a természetkárosítás mellett e jogellenes fenyegetés miatt zsarolás, de akár garázdaság, esetleg csoportos garázdaság miatt is büntetőeljárás indulhat. Ilyesmiért halmazatban akár letöltendő börtönbüntetést is kiszabhatnak.

- És miért nem kap soha senki ilyesmiért akár felfüggesztettet sem?

- Azt, hogy soha senki, nem merném állítani, ahhoz ismerni kéne az összes ide vonatkozó ítéletet. Az pedig, hogy miért indul ilyesmikért viszonylag ritkán büntetőeljárás, annak egyszerű és sajnálatos oka van: a sértettek - tisztelet a kivételnek - sokkal előbb hajlamosak viszontfenyegetni, önbíráskodni vagy más BTK-ba ütköző retorziót alkalmazni, minthogy fénykép- vagy filmfelvétellel felvértezve konzekvensen végigcsinálnák (esetleg csináltatnák egy joghoz értővel) az eljárást. Pedig higgyék el: igazi megnyugvást nem egy viszontpofon, hanem egy szigorú jogerős ítélet adhat, amely sokkal hatékonyabban elveheti a kedvét az Ön által tahónak nevezett elkövetőknek az újabb jogsértésektől.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr903157417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.08.16. 12:35:11

Jó a blog. :) Sötétzöld marhaságokat raksz ki, a cikkek nagy részéről süt, hogy nem értesz hozzá, ezt minden esetben megkapod a kommentekben. Az egyik ötletedet nem csak leírod, hanem megkérdezel egy ügyvédet, aki nagyon diplomatikusan kifejti, hogy "te sötétzöld marha", majd ezt becsületes módon nem eltünteted, hanem kiposztolod. :) Becsülendő ez a kitartás. :)

roadrunner 2011.08.16. 13:00:38

Vekony de eros kotel nyakmagasagban megoldja a dolgokat. Gyorsabb is mint birosagra jarni. Persze nem kell reklamozni hogy kiraktad csak magadban kell orvendeni (-:

vadiúj nick 2011.08.16. 13:09:45

@roadrunner: így van. mint oly sok másban is, ebben is az önbíráskodás az egyedüli emberi, erkölcsös, igazságos és méltányos eljárás. így működik, ha nincs jogállam.

T-5 2011.08.16. 13:25:26

Szerintem kifeszíteni egy drótot egy magánterület szélére teljesen jó ötlet. Nem is értem, hogy miért kell meghurcolni azt, aki ezt teszi, ráadásul úgy, hogy az az ő területe.

belekotty 2011.08.16. 13:37:46

A Hármashatárhegyen van egy idős házaspár, akiknek a kutyáját elgázolta egy ott rohangáló quados. Azóta az egyi erdei útra rendszeresen kiraknak hatalmas köveket, amiket jó szúrós gallyakkal beborítanak. Ezen akadályon átmenni még a quadnak is probléma, odébb rakni pedig igen fájdalmas. :-))

A másik, a turista úton rendszeresen szágildanak a biciklisek. Idén tavasszal láttam a legnagyobb sárban egy turista csoportot, akik gumicsizmájuk sarkát direkt nyomták szisztematikusan a sárba. Akkor nem értettem. Két hét múlva amikor felszáradt, az átkozódó biciklisek láttán megértettem. Mondjuk a kerékpárosok meg voltak győződve hogy lovascsapat járt arra. :-))

vadiúj nick 2011.08.16. 13:42:50

@belekotty: a kerékpár nem berreg és nem füstöl, és kisebb zajt csap egy csapat túrázónál. mi a baj a bringával?

engem gyíkká változtatott 2011.08.16. 13:49:04

@belekotty: én akkor találkozom a legtöbb állattal, ha bringával megyek az erdőbe. akkor vagyok a legcsendesebb, akkor zavarom őket a legkevésbé. nem ütöttem még el soha sem állatot, sem embert. máshogy sem sikerült senkinek ártanom sehogy még bringa segítségével erdőben. (máshol sem.) nem álltam a túrázók útjában sem vele soha.
tényleg, mi a baj a bringával?

bőrmók 2011.08.16. 14:06:05

@roadrunner: mondjuk ha meglátnak amint kifeszíted, mehetsz a bíróságra. Emberölési kísérlet.

@belekotty: A házaspárnak abszolút igaza van, a baj csak az, hogy néhány megtermett legény könnyebben eltünteti a kupacot, mint ahogy ők odapakolják. Sőt, minden ilyen módszerrel ez a baj.

T-5 2011.08.16. 14:18:46

@engem gyíkká változtatott: A bringával nincs baj. Azzal viszont van baj, amikor valaki motorzik az erdőben, nem sajnálom, amikor meghal. A bringa a városban probléma, pl elég megnézni a Margit-hidat, a kiírás ellenére kb csak minden negyedik-ötödik bringás képes leszállni és tolni azt a szart. Unalmas ám nagyon, azt látni, hogy akár autós, akár bringás, a magyar mindenhol szarik minden szabályra meg illemszabályra, tahó paraszt módon csinál mindent...

engem gyíkká változtatott 2011.08.16. 14:42:57

@T-5: ahogy írtam, bringázok az erdőben, nem motorozok. bringa, nem motor.
mellesleg a Margit-hídon azért baj, ha valaki nem száll le a bringáról, mert az a szabály, hogy le kell szállni? vagy másért?

roadrunner 2011.08.16. 14:52:26

Kerekparral semmi baj sincs az erdoben. Nehogy mar kotelezo legyen gyalogolni.

Igen, most meg van tiltva a kereparozas a hidon. Mert nem voltak kepesek csinalni egy kulon savot nekik es igy szuk a hely. Azon nem tudom mit kell csodalkozni hogy ha kerekparal megy el valaki otthonrol akkor hasznalni is akarja?

vadiúj nick 2011.08.16. 14:57:13

@T-5: gondolom, ha az lenne a szabály, hogy a hídon le kell venni a cipődet, mert csak mezítláb szabad átmenni, akkor te egyedül is levennéd, és mindenkit utálnál, aki nem.
mert ez a szabály hülyeország méregdrága mutyihídján és kész.
az meg sem fordulna a fejedben, hogy a szabály hülye és nem mindenki más rajtad kívül.

dukeekud 2011.08.16. 15:02:27

"vérmérséklete szerint értesítheti a rendőrséget vagy levélben fordulhat az illetékes jegyzőhöz, természetvédelmi hatósághoz. "
Na ne vicceljunk mar. Ha egy ilyen termeszetkarositast bejelentene valaki, akkor a kovetkezo tortenne:

1. Eloszor is nem tortenne semmi, azon kivul, hogy a rendorsegen kirohognek.
2. Ha egyaltalan megkiserelnenek intezkedni a rendorok, addigra a motorozo quadozo, terepjaros bunozok, mar reg elmenekultek a helyszinrol.
3. Es ha netan ezek a bunozok onkentesen bevonulnanak rendorsegre, alairt beismero vallomassal, akkor sem kapnanak semmilyen buntetest sem.
Lehet hogy ez majd idovel valtozik, de jelenleg az egyetlen jo megoldas, a megfelelo helyre kifeszitett DROTKOTEL.

nagyfeszültség 2011.08.16. 17:28:50

Én tök egyetértek az ügyvéd úrral. Egy kiadós verés helyett feltétlenül érdemes jogi útra terelni az ilyen büdös környezetpusztító tahók ügyét. Már csak azért is, mert közülük sokaknak lehet akár egy felfüggesztett
börtönbüntetése, amit egy természetpusztítási,
rongálási ügyből kapott - akár enyhe -
ítélet is aktivizálhat.
(Ha meg leülte, utána még mindig jól meg lehet verni.)

gatto nero 2011.08.16. 17:32:49

@vadiúj nick:

a bringával szerintem semmi, tök jó dolog.
Legfeljebb néhány tahó bringással, aki az
erdei utakon vagy természetvédelmi területeken
mountain-bike-ozik, emberek, állatok, növények idegesítésére.

belekotty 2011.08.16. 20:40:20

@Takony_fősámán: Csakhogy egy pár kőre rárakni a szúrós ágakat egyenként rátenni egyszerű, levenni már sokkal nehezebb.

belekotty 2011.08.16. 20:43:26

@engem gyíkká változtatott:
@roadrunner:
@gatto nero: A bringásoknak, tájékoztatásul.
Az erdő törvény szerint kijelölt turista úton kerékpározni tilos.
A Hármashatár hegy ráadásul természetvédelmi terület, ergo ott csak bringázásra kijelölt helyen lehet, sehol máshol.

the cat 2011.08.16. 20:55:00

Ismerem Dr Sebesi Csabát, nagyon sokat segít,
ráadásul tök ingyen a Macskavilág Alapítványnak állatvédelmi ügyekben.
Tök jó fej srác - vagyis ügyvéd úr-:)

gatto nero 2011.08.16. 20:57:47

@belekotty:

Köszönöm a szakszerű kiegészítést. Én is erre gondoltam, csak nem ismertem az ide vonatkozó jogszabályokat.

T-5 2011.08.22. 15:50:18

@engem gyíkká változtatott: Azért bazdmeg, mert már két bringás fellökött, azért, mert ki van írva épp emiatt mindkét oldalon, hogy takarodj le a drótszamárról, azért bazdmeg. Meg szarért meg hugyért. Most jó? Játszd még a hülyét.

T-5 2011.08.22. 15:51:33

@roadrunner: Aki meg autóval megy el otthonról, az is használni akarja és számos helyen nem szabad, tudod. Ez így működik. De a civilizált ember fölfogja és kiszáll és gyalogol, a bringát meg tolja maga mellett és nem átront a hídon. Szerintem ez egyértelmű, kivéve tahó bunkó állat parasztoknak. Nekik nem.

T-5 2011.08.22. 15:52:44

@vadiúj nick: Ja, hülye szabály, hogy a keskeny helyen szállj le arról a szarról. Igazán jó példa az, hogy le kell venni a cipőt. Gratalálok, rengeteg eszed lehet. De azt már kitaláltam, hogy te se szállsz le a bringáról, nagy király lehetsz rajta. Csak büszkén, keményen. Amíg egy kamaz el nem tapos. Én szurkolok :D

trojka 2011.11.24. 22:30:31

Tisztelt kommentezők!
szeretném előre bocsájtani, hogy én egy polgári természetőr csoport vezetője vagyok, a Hevesi füves Puszták tájvédelmi Körzetben, konkrétan a kerecsendi Berek erdő területén. jó lenne, ha a vádaskodások helyett konkrétumokat sorolnánk fel. Sajnos, nálunk is megjelentek a terepmotorosok, akik éppen egy alig megtelepedet mókuskolónia mellett lévő erdei úton döngetik motorjaikat. Nagyon örültünk, amikor felfedeztük ezt a mókus populációt, eddig még nem találkoztunk velük. Én úgy gondolom, ha ezekkel a motorosokkal meg tudnánk értetni, mit is jelent ebben a 106 hektáros erdőben, távol bármely nagyobb kiterjedésű erdőtől (Mátra, Bükk), ez a szenzációs felfedezés, talán még kompromisszumot is tudnánk kötni velük - sőt, meg is tudnánk nyerni Őket ügyünknek. Azt hiszem, ebben a támadó életben együtt kéne dolgoznunk egymással, és nem rögtön egymás torkának ugrani. Meg kéne adni Istennek, ami Istené, s a császárnak, ami a császáré. Nem lehet. hogy nincs megodás a problémákra. Egyet viszont el kell fogadni: vannak törvények, melyeket be kell tartani, s nekünk ezeket be is kell tartatni. Ideig-óráig lehet ellene kapálózni, de ha komolyra fordul a dolog, és megül a törvénysértés, csak a törvénysértők húzzák a rövidebbet. Természetesen, lehet kapálózni, szétverni a természevédők autóit, de ez csak súlyosbít a helyzeten. Ismétlem: békés egymásmellett élés, kompromisszum.
egy polgári természetőr


süti beállítások módosítása